مصرف آب تهران رکورد تاریخی خود را شکست

سایت بدون – تهران یک رکورد دیگر را در کارنامه خود ثبت کرد. مصرف آب تهران روز شنبه به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب رسید که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی به ۴ میلیون مترمکعب نیز برسد و به گفته مدیرعامل آبفای استان تهران، این ارقام رکورد بی‌سابقه‌ای در تاریخ صنعت آب تهران محسوب می‌شود.
گرمای هوا در این موضوع بی‌تأثیر نبوده اما با ورود کرونا معادلات استفاده از منابع آبی در کشور تغییر کرد، به‌طوری که محمدرضا بختیاری می‌گوید: از ابتدای اسفند با ۲۵ درصد افزایش مصرف در تهران مواجه بودیم. به‌گزارش «ایران»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در یک نشست خبری با اشاره به اینکه سال گذشته بالاترین میزان مصرف ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب در روز بود؛ توضیح می‌دهد: مصرف آب تهران اکنون مانند یک رودخانه خروشان است. برای آنکه حجم کنونی مصرف قابل تصور باشد، تصور کنید که روزانه تهران به اندازه ۱٫۳ برابر دریاچه چیتگر آب مصرف می‌کند. تاکنون می‌گفتیم که حجم مصرف روزانه تهران به اندازه یک دریاچه چیتگر است اما اکنون باید بگویم که مصرف آب تهران ۳۰ درصد بالاتر از حجم دریاچه شده است.
کلر آب را افزایش دادیم
کرونا نه تنها بر حجم مصرف بلکه بر مشخصات کیفی آب نیز تأثیر گذاشته است. به‌طوری که بختیاری می‌گوید: در حالی که در آب بهداشتی بسیاری از شهرهای جهان ویروس کرونا یافت می‌شود، در ایران حتی در فاضلاب نیز ویروس وجود ندارد. در دوران کرونا حتی در اروپا نیز آب غیرآشامیدنی حاوی ویروس کرونا بود اما در شهر تهران نه تنها آب شرب بلکه در آب فاضلاب خام ویروس کرونا مشاهده نمی‌شود. به این دلیل که ما بالاترین میزان کلر یعنی ۸ دهم میلی‌گرم بر لیتر گاز کلر را وارد آب می‌کنیم.
مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره به‌گران تمام شدن این اقدام ادامه می‌دهد: با‌وجود گران بودن کلر این کار را انجام می‌دهیم تا مشکلی پیش نیاید و این روش تا پایان بیماری کرونا ادامه خواهد داشت.
بررسی‌های «ایران» نشان می‌دهد که بنا بر تأیید سازمان بهداشت جهانی و پروتکل‌های داخلی، این میزان کلر به بدن انسان آسیبی نمی‌رساند.
هشدار به پرمصرف‌ها
اگرچه برای تهران ۱۷ درصد افزایش بارندگی در سال‌جاری آبی رقم خورده است اما حجم ذخایر بسیار کمتر از سال گذشته است به طوری که آمارها نشان می‌دهد امسال حجم آب در مخازن سدها یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون متر مکعب شده است. درحالی که سال گذشته در همین مدت میزان موجودی آب سدها یک میلیارد و ۲۱۹ میلیون متر مکعب بود. به عبارت دیگر امسال شاهد ۸۵ میلیون متر مکعب کسری هستیم که دلیل آن استفاده غیرنرمال آب بوده است.
بختیاری با اشاره به اینکه دلیل اصلی این افزایش شدید مصرف، شیوع ویروس کرونا و حساسیت مردم برای حفظ سلامتی است، بیان می‌کند: ما این مسأله را درک می‌کنیم و مخالفتی نداریم. تنها با مصارف غیر نرمال مانند شست‌و‌شوی حیاط و پر کردن حوض با آب شرب یا بازگذاشتن شیرها بدون استفاده ضروری موافق نیستیم. در حال حاضر، مجموعاً ۷۰ درصد مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند. اما ۳۰ درصد باقیمانده به تنهایی ۴۸ درصد از مصرف آب تهران را به خود اختصاص می‌دهند. البته به گفته این مقام مسئول با وجود بارندگی‌های مطلوب در تهران که طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده، تنها ۵۰ درصد میانگین بین‌المللی را در زمینه بارش تجربه کرده‌ایم. این در حالی است که میزان مصرف آب ایران با آب و هوای خشک و نیمه خشک بیش از کانادا که ۷۰ درصد آب شیرین دنیا را در اختیار دارد، بیشتر است.
حجم تولید آب ۴ میلیون متر مکعب
تا پایان تیرماه قرار است با به مدار آمدن تصفیه خانه ششم، حجم تولید آب در تهران به ۴ میلیون متر مکعب در روز برسد. مدیرعامل آبفای استان تهران در پاسخ به «ایران» می‌گوید که اگر این تصفیه خانه به مدار نمی‌آمد مجبور بودیم که در روزهای آتی آب را جیره‌بندی کنیم.
او درباره اعمال افت فشار در شبکه نیز می‌گوید: در تهران قطعی آب نداشتیم و افت فشار نیز امسال کمتر از سال قبل بوده و فقط در ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح این اقدام برای مدیریت شبکه صورت گرفته است.
فروش آب با یک چهارم قیمت
به گفته بختیاری در حال حاضر قیمت تمام شده هر متر مکعب آب در تهران ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است اما متوسط قیمت فروش ۷۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب است. به عبارت دیگر کمتر از یک سوم قیمت تمام شده از مشترکان اخذ می‌شود که به گفته بختیاری در اغلب موارد این نسبت به یک چهارم نیز می‌رسد. ضمن آنکه قیمت آب در تهران بالاتر از سایر شهرهاست و در برخی از استان‌ها ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان از مردم دریافت می‌شود.
وی مطالبات آبفای تهران از بخش خانگی و غیرخانگی را ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: دو برابر این رقم نیز ما به پیمانکاران بدهکاریم.
بهره‌برداری از ۳۰ مخزن اضطراری
یکی از پروژه‌های مهم برای پایتخت ایجاد مخازن آب اضطراری است که در صورت وقوع بحران می‌تواند برای چندین روز آب تهران را تأمین کند. بختیاری در این رابطه از بهره‌برداری ۳۰ مخزن تا دو ماه دیگر خبر داد و گفت: برای ساخت ۷۰ مخزن دیگر نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم.
گفته می‌شود؛ در حال حاضر تهران ۳ مخزن دارد و اگر تعداد ۳۷۴ مخزن ذخیره اضطراری آب تهران تأمین مالی و اجرایی شود، می‌توان در هنگام اضطرار، آب مصرفی تهران را تأمین کرد. پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۱ بخش اعظم این مخازن به بهره‌برداری برسد. مخازنی که می‌تواند هفت میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب را در خود ذخیره کند و هنگام اضطرار تأمین‌کننده آب تهران باشد.
بهبود وضعیت طرح فاضلاب شهرهای تهران، بزودی
آنطور که بختیاری می‌گوید؛ تا دو سال پیش استان تهران محروم‌ترین نقاط کشور به لحاظ شبکه فاضلاب بود. با‌وجود اینکه متوسط کشور ۴۷ درصد بود در استان تهران این رقم ۱۲ درصد بوده است اما اکنون به ۲۵ درصد رسیده و تا پایان سال به ۳۸ درصد خواهد رسید و به این ترتیب عقب‌ماندگی تاریخی رفع خواهد شد. مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره به عقب‌ماندگی طرح فاضلاب در شهرهای استان تهران (غیر از شهر تهران) ادامه می‌دهد: گرچه طرح فاضلاب در شهر تهران به‌خوبی پیش رفته است، اما سایر شهرهای استان تهران تا دو سال گذشته در این زمینه جزو محروم‌ترین نقاط کشور بوده‌اند که خوشبختانه فروردین‌ماه امسال با افتتاح تصفیه‌خانه‌های فاضلاب اسلام‌شهر، ملارد و صفادشت در غرب استان تهران وضعیت شهرهای استان تهران در این زمینه به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهبود یافت.
بختیاری با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب فیروز بهرام دومین تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب در کشور است، می‌گوید: این تصفیه‌خانه که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، ۱۹۰ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت تصفیه دارد و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را زیر پوشش شبکه فاضلاب خواهد برد.
توافق با شهرداری تهران برای استفاده از ۱۸۰ میلیون مترمکعب پساب
همچنین، مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره به تهدیدهای بالقوه اجرای شبکه فاضلاب تهران توضیح می‌دهد: گرچه اجرای شبکه فاضلاب تهران یکی از بایسته‌های ‌محیط زیستی است و حتماً باید اجرا می‌شد، اما با توجه به اینکه با این طرح بخشی از تزریق فاضلاب را به منابع آب زیرزمینی حذف کرده‌ایم، در صورتی که چاره‌اندیشی نکنیم نشست زمین مشکل‌زا می‌شود؛ به این منظور به‌تازگی با شهرداری تهران توافق کرده‌ایم حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب پساب را برای آبیاری فضای سبز تهران جایگزین منابع زیرزمینی کند که به این ترتیب با جایگزینی پساب به حفظ سفره‌های زیرزمینی آب کمک خواهد شد.
به‌گفته بختیاری شهرداری تهران حدود ۴۴ هزار هکتار فضای سبز در اختیار دارد که سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب صرف آبیاری آن می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *