مصرف زیاد نمک مغز را منهدم می‌کند!

نتایج تحقیقات تازه‌ای نشان داده است، مصرف نمک زیاد منجر به فشار خون بالا شده و عامل خطری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است. همچنین در مطالعات انجام شده در مورد انسان‌ها طی دهه گذشته، ارتباطی بین مصرف نمک و سکته مغزی بدون در نظر گرفتن فشار خون بالا و خطر بیماری قلبی گزارش شده که نشان می‌دهد رابطه‌ای میان مصرف نمک و سلامت مغز وجود دارد.
ارتباط بین روده و مغز از سازوکارهای جالب توجه بدن است که در حال حاضر اغلب به آن محور روده و مغز گفته می‌شود. به‌وجود آمدن اختلال در این محور، موجب ابتلا به بیماری‌هایی از جمله پارکینسون و سندرم روده تحریک‌پذیر می‌شود. بنابراین، توسعه تحقیقات در زمینه محور روده و مغز به سرعت در حال رشد و تکامل است. نتایج دو پژوهش در پنج سال گذشته نشان داد مصرف زیاد نمک، منجر به تغییرات عمقی روده و همچنین افزایش آسیب‌پذیری مغز و سیستم ایمنی بدن می‌شود. به نظر می‌رسد زمانی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌ها و بافت‌های سالم بدن یورش می‌برد، روده می‌تواند از طریق ارسال پیام‌هایی با مغز ارتباط برقرار کند.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد سیگنال‌های فرستاده شده به مغز از جانب روده می‌تواند رگ‌های خونی مغز را به خطر بیندازد و به سکته‌مغزی و اختلالات شناختی منجر شود. این تحقیق به طرز شگفت‌آوری، ارتباط عجیب میان روده و مغز را که به‌واسطه سیستم ایمنی بدن برقرار شده بود را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که زیاده‌روی در مصرف نمک ممکن است اثر منفی بر سلامت مغز انسان از طریق ایجاد اختلال در رگ‌های خونی مغز (صرف‌نظر از تأثیر نمک بر فشار خون) داشته باشد.
این پژوهش راه‌های درمانی جدیدی را برای مقابله با سکته مغزی – دومین علت مرگ در سراسر جهان – و اختلال شناختی پیشنهاد می‌کند. کاهش مصرف نمک برای هر فرد بزرگسالی که مصرف بیش از حد نمک دارد، ضروری است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید هر فرد مجاز است به طور متوسط ۹ تا ۱۲ گرم در روز نمک مصرف کند یا حداکثر دو برابر میزان توصیه شده (پنج گرم) را که تقریبا ده گرم می‌شود.
پژوهشگران با آزمایش روی موش‌ها در تحقیقات خود دریافتند واکنش‌های ایمنی روده کوچک با ارسال مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی به رگ‌های خونی مغز، موجب کاهش جریان خون در لایه رویی و هیپوکامپ مغز (دو ناحیه مهم برای یادگیری و حافظه) می‌شود. این واکنش موجب کاهش عملکرد شناختی مغز شد. همچنین بروز اختلال در یادگیری و حافظه باوجود بالانبودن فشار خون نیز روشن بود. ضمنا آنها مشاهده کردند روده در حال واکنش نشان دادن به اضافه بار نمک و هدایت سیگنال‌های ایمنی برای تخریب کامل عروق حیاتی پیچیده مغز و عملکرد شناختی آن است. محققان معتقدند این مطالعه صرفا روی حیوانات آزمایشگاهی صورت گرفته، اما احتمالا بسیاری از نتایج آن در مورد انسان نیز صادق است.
دانشمندان می‌خواهند بدانند آیا سیگنال‌هایی که از روده به رگ‌های خونی مغز فرستاده می‌شود، در نهایت بر عملکرد شناختی ما تأثیر می‌گذارد یا خیر. 
بیماری‌هایی که اخیرا در خصوص با ارتباط میان روده و مغز شناسایی شده، شامل چند اختلال خودایمنی از جمله ام‌اس، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس و بیماری التهابی روده است. نتایج این تحقیق نشان داده است مسیر سیگنال‌های ایمنی فعال این بیماری‌ها در مطالعه مذکور مشابه بوده است. در این اختلالات خود ایمنی که به طور ناچیزی به رگ‌های خونی سیستم عصبی مرتبط‌اند، خطر سکته مغزی وجود دارد. همچنین نتایج این تحقیق نشان می‌دهد آنچه می‌خوریم بر چگونه فکر کردن ما تأثیرگذار است و بخش‌های به ظاهر جدا از بدن می‌توانند نقش حیاتی در سلامت مغز بازی کنند.
نتایج این پژوهش که انگیزه چگونه دیدن و تجربه کردن در جهان را در ما ایجاد می‌کند به ما می‌گوید چطور استرس‌های روزانه ممکن است موجب تغییر در سیستم گوارشی و رگ‌های خونی ما شود.
منبع: Scientific American

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *