مصرف کدام چربی ها دقت ما را کم می کند/راز اشباع

نتایج پژوهشی تازه نشان می‌دهد بعد از مصرف برخی غذاهای چرب، تمرکز ما می‌تواند به میزان بیشتری افت کند

نویسنده : شیوا رضایی |روزنامه‌نگار  

بسیاری از ما تجربه سنگین شدن بعد از خوردن غذاهای چرب را داریم. در چنین شرایطی معمولا ما امکان کارهای ذهنی را نداریم و تمرکز مان برای انجام کارهای دقیق کم می شود اما آیا همه غذاهای چرب به یک میزان بر توانایی شناختی ما تاثیر می‌گذارد؟

 پاسخ به سوالات، بعد از خوردن غذا

در مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه اوهایو انجام شده است، محققان به سراغ بررسی تاثیر مصرف غذاهای چرب بر عملکرد شناختی در دو گروه از غذاهای چرب رفته‌اند. در این مطالعه آن ها از ۵۱ زن خواسته‌اند در دو نوبت بعد از صرف غذایی چرب، به سوالاتی پاسخ دهند. در یک نوبت آن ها غذایی چرب با چربی اشباع‌شده مصرف کردند و در نوبت دیگر غذای چرب آن ها حاوی چربی‌های غیراشباع بود. در هر دو نوبت، میزان چربی و کالری غذاها، مشابه اما نوع روغن استفاده شده در آن ها متفاوت بود.بعد از هر نوبت صرف غذا، آن ها باید به یک سری سوالات پاسخ می‌دادند. این سوالات توجه، تمرکز و عملکرد آن ها را ارزیابی می‌کرد. البته پیش از همه این مراحل، شرکت‌کنندگان در آزمون‌هایی شرکت کرده بودند و توانایی پایه آن ها به دست آمده بود.

 چربی‌های متفاوت، تاثیرات متفاوت

نتایج این بررسی نشان داد زمانی که شرکت‌کنندگان  غذای حاوی چربی اشباع  شده مصرف می‌کردند، نتایج آزمون‌های شناختی‌شان افت بیشتری پیدا می‌کرد. به عنوان مثال در ارزیابی توجه و تمرکز، بعد از صرف غذا با چربی اشباع، عملکرد زنان ۱۱درصد افت را نشان می‌داد اما درباره غذاهایی با چربی غیراشباع، چنین تاثیری به صورت فراگیر مشاهده نشد. درخصوص چرایی این موضوع، محققان فرضیه‌هایی دارند.  یکی از این فرضیه‌ها ایجاد التهاب در بدن در نتیجه مصرف چربی‌های اشباع است. به نظر می‌رسد که این التهاب روی مغز و عملکرد آن هم تاثیر می‌گذارد اما آیا شما با منابع چربی‌های اشباع و غیراشباع آشنایی دارید؟

 چطور چربی‌های اشباع را بشناسیم؟ یک قانون دم دستی برای شناخت چربی‌های اشباع، شکل آن ها در دمای اتاق است. به صورت معمول چربی‌های اشباع در دمای اتاق جامد یا نیمه جامد هستند. بر این اساس کره، روغن‌های حیوانی و روغن نارگیل به عنوان منابع چربی اشباع به راحتی قابل شناسایی هستند اما برخی انواع چربی‌های اشباع شاید کمتر شناخته شده باشند مانند برخی از انواع روغن پالم. در کنار این موارد باید توجه داشته باشیم که چربی موجود در برخی غذاهای حیوانی هم از نوع اشباع هستند پس پنیر چرب، برش‌های گوشت و مرغ پرچرب و خامه هم در این دسته قرار می‌گیرند. 

 منابع چربی غیراشباع کدام است؟

همان طور که شاید خودتان هم حدس زده باشید، چربی‌های غیراشباع در دمای اتاق غالبا به شکل مایع هستند و بیشتر آن ها هم از منابع گیاهی به دست آمده‌اند. روغن آفتابگردان، کنجد، زیتون و کلزا در این دسته قرار می‌گیرند. چربی موجود در آجیل‌ها مانند چربی بادام، گردو و بادام زمینی هم از نوع غیراشباع هستند. در منابع حیوانی هم چربی ماهی‌هایی چون ماهی قزل‌آلا در این گروه قرار  می‌گیرد.

منبع: Sciencedaily

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *