معرفی فیلم/ماجراجویی های پیل؛جادو در قرون وسطی

سایت بدون – در گذشته‌ای نه‌چندان دور تولید انیمیشن‌های سرگرم‌کننده در بین کشورهای اروپایی رواج چندانی نداشت. آن دسته از کارتون‌هایی هم که ساخته می‌شد، کیفیت بالا و قابل‌قبولی نداشتند و کمتر کسی آنها را جدی می‌گرفت. به‌جز هنرمندان و انیماتورهای اروپای شرقی (و در راس آنها هنرمندان کشور چک) که در زمینه تولید و ساخت انیمیشن توانایی‌های خاص خودشان را داشتند، در بقیه کشورهای این قاره پهناور به‌ندرت فیلم انیمیشنی جذاب و قابل ذکری پیدا می‌شد. بسیاری از هنرمندان اروپایی با حسرت به ساخته‌های کارتونی کمپانی والت دیزنی نگاه می‌کردند و رقابت با تولیدات جذاب و قابل ذکر این کمپانی را چیزی محال و دوردست می‌دیدند. اما با ورود کامپیوتر به دنیای سینما و انیمیشن، اوضاع کاملا عوض شد. این تکنیک به کمک انیماتورهای کشورهای اروپایی آمدو در این بین، هنرمندان فرانسوی بیشترین بهره را از این تکنیک بردند. امروزه تولیدات انیمیشنی فرانسوی‌ها که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین دیجیتالی تولید می‌شوند، حرف اصلی را در بین ساخته‌های کارتونی قاره اروپا می‌زند. این فیلم‌ها هم مورد تایید منتقدان قرار می‌گیرند و هم در مواجهه با مخاطب عام، رضایت‌خاطر آنان را فراهم می‌کنند. رسانه‌های فرانسوی روی این نکته تاکید می‌کنند که هر سال در جدول گیشه نمایش سینماهای این کشور پیشرفته اروپایی، تولیدات انیمیشنی جایگاه ویژه‌ای دارند و محصولات کارتونی جزو آثار موفق و پرفروش این جدول هستند. «ماجراجویی‌های پیل» از تولیدات تازه انیماتورهای فرانسوی را هم باید در همین دسته قرار داد. این کمدی اکشن ماجراجویانه و فانتزی خانوادگی، تمام آن مشخصه‌های لازم یک اثر موفق انیمیشنی را با خود دارد و از این نظر، کاملا با کارتون‌های مهم و موفق هالیوودی رقابت می‌کند. نوع ساخت فیلم از نظر تکنیکی به گونه‌ای است که به‌سختی می‌توان تفاوتی بین آن با بلاک‌باسترهایی چون «شرک» یا «داستان اسباب‌بازی» پیدا کرد. در حقیقت، اگر زبان فرانسوی فیلم نادیده گرفته شود، تماشاچی با این احساس به تماشای فیلم می‌نشیند که انگار در حال دیدن محصولی هالیوودی از کمپانی والت دیزنی یا دریم وورکز می‌باشد.
جولین فورته، کارگردان فیلم با زیرکی شخصیت محوری داستان ماجراجویی‌های پیل را یک دختر کوچولو و ماجراجو انتخاب کرده و به این وسیله، نظر مثبت منتقدان را به ساخته‌اش جلب کرده‌است. پیل شخصیت اصلی داستان دخترک یتیمی است که در شهری قرون وسطایی زندگی می‌کند. او روزانه با سرقت‌های کوچک روزگار می‌گذراند و سه حیوان کوچکی که از دوستانش هستند، در کارهایش به او کمک می‌کنند. در روز تاجگذاری شاهزاده جوان رولاند در قصر، پیل خودش را به جای یک شاهدخت جا می‌زند و وارد قصر می‌شود. او شاهد خیانت تریستان، نایب‌السلطنه به رولاند است. تریستان که می‌خواهد خودش را به‌عنوان شاه معرفی کند با کمک جادوهای نامادری‌اش رولاند را به موجودی نیمه‌خروس/ نیمه‌گربه تبدیل می‌کند. پیل در ازای دریافت گنج پنهان سلطنتی از رولاند، قبول می‌کند به او کمک کرده تا دوباره به انسان تبدیل شود و تریستان را از بین ببرد. برای این منظور، این دو همراه با حیوانات خانگی پیل و یکی از نگهبانان قصر راهی جنگل سیاه می‌شوند که البته طلسم شده‌است. سفر مخاطره‌آمیز آنها برای پیدا کردن نامادری جادوگر تریستان و شکستن طلسم، ماجراجویی‌های جذاب و اخلاقی فیلم را به جلو می‌برد تا پایانی هیجان‌انگیز برای آن رقم بزند.
نکته‌ای که در انیمیشن‌های اروپایی کاملا دیده می‌شود و آنها را از تولیدات کارتونی هالیوودی مجزا می‌کند، پیام‌های اخلاقی و خانوادگی است که بسیار پررنگ هستند و حتما باید در داستان‌های این انیمیشن‌ها وجود داشته باشند. ماجراجویی‌های پیل هم از این قاعده مستثنا نیست. داستان فانتزی و ماجراجویانه فیلم به‌دنبال این است که به مخاطبان کوچولوی خود یادآوری کند دوستی و محبت بین آدم‌ها مهم‌ترین موضوع زندگی اجتماعی است و در این ارتباط ایثارها و گذشت‌هایی که صورت می‌گیرد، بسیــــــــــــار مـــــهم هستند. شخصیت پیل که در ازای دریافت یک پاداش مادی گران‌قیمت حاضر به سفر مخاطره‌انگیزش می‌شود، در طول سفر به اهمیت دوستی‌ها و گذشت کردن‌ها پی می‌برد و حتی حاضر می‌شود جانش را هم در این راه فدا کند. در پایان ماجراها هم، او پاداش خودش را می‌گیرد. 
جولین فورته کارگردان فیلم می‌گوید: «بسیار مهم است که در فیلم‌های انیمیشن در کنار تعریف داستانی جذاب، پندهایی هم به مخاطبان خود بدهیم. به پیام‌های غیرمستقیم اعتقاد دارم و باورم این است که تاثیر بیشتری روی بیننده خود می‌گذارند. طبیعی است که سینما کلاس درس نیست و قرار نیست بچه‌ها در سالن تاریک سینما، شاهد یک‌سری کلی‌گویی‌های تکراری باشند. آنها در درجه نخست باید سرگرم شوند و از دیدن اتفاقات روی پرده هیجان‌زده شده و لذت ببرند. بعد از آن است که می‌توان پیام‌های مثبت را به صورتی غیرمستقیم به آنها ارائه کرد. بچه‌ها نباید احساس کنند به‌عنوان بزرگ‌تر در حال ارائه پیام‌ها و حرف‌های خودمان به آنها هستیم.»
منتقدان فرانسوی با احساس رضایت از ماجراجویی‌های پیل، نقدهای مثبتی برایش نوشته‌اند و به سازندگان آن پیشنهاد داده‌اند فیلم را با یک پخش بین‌المللی خوب در معرض دید عموم تماشاگران جهان قرار دهند. در برخی از نقدهای فیلم، به شباهت‌های آن با مجموعه شرک اشاره شده‌است. این شباهت‌ها شامل این نکته می‌شود که داستان هر دو فیلم در قرون وسطی اتفاق می‌افتد و جادو نقش مهمی در آنها دارد. اما سازندگان فیلم با رد این ادعا می‌گویند این دو فیلم در دو دنیای کاملا متفاوت سیر می‌کنند و هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. فورته کارگردان فیلم فعالیت کارگردانی را از سال ۲۰۰۹ شروع کرده و قبل از ماجراجویی‌های پیل، دو انیمیشن دیگر ساخته که جزو کارهای موفق سینمای فرانسه به‌حساب می‌آیند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *