معرفی ۶ نرم‌افزار برای مدیریت فعالیت کودکان در فضای مجازی /حواستان هست؟

سایت بدون – این روزها تلفن‌همراه مثل مسواک یک وسیله شخصی غیرقابل حذف شده. نه می‌شود انکارش کرد و نه پنهان. کودکان از روزی که چشم باز می‌کنند این وسیله را در دست اطرافیانشان می‌بینند و بدیهی است برای استفاده از آن کنجکاو باشند. سبک زندگی، سهولت استفاده از تلفن‌همراه و وابستگی فعالیت‌ها به حضور در فضای مجازی، استفاده کودکان از تلفن‌همراه را ناگزیر می‌کند. پدر و مادرها هر چقدر هم که مقاومت کنند روزی باید دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا ببرند و فرزندشان را مدتی با تلفن‌همراه تنها بگذارند. نگرانی خیلی از والدین باعث شده تا بخواهند مدتی فعالیت کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی کنترل کنند. نرم‌افزارهای مفید، کاربردی و رایگانی برای این کار ساخته شده که شش ‌نمونه‌اش را اینجا فهرست کرده‌ایم. ذکر این نکته ضروری است که استفاده از این نرم‌افزارها راهکار موقتی است و خیلی وقت‌ها کنترل طولانی مدت به این شکل آسیب‌های جبران‌ناپذیری دارد. راه حل اصلی تربیت صحیح و آموزش اصولی استفاده از تکنولوژی است و این نرم‌افزارها تنها کمکی کوچک برای حل این چالش بزرگ والدین است. Qustodio

مهم نیست کودکتان از چه وسیله‌ای با چه سیستم عاملی استفاده می‌کند. این برنامه برای پلتفرم‌های مختلف آی‌اواس، اندروید، ویندوز، مک و کیندل در دسترس است. Qustodio به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد تا رصد کنند کودکانشان از کدام سایت‌ها بازدید و چه کلیدواژه‌هایی را سرچ می‌کنند. ارائه گزارش‌های روزانه درباره استفاده کودک از برنامه‌ها و مدت زمان آنها، بلاک کردن محتوای مربوط به بزرگسالان، تنظیم محدودیت زمان استفاده از دیگر امکانات این برنامه است. اگر برای یک دستگاه بخواهید از آن استفاده کنید رایگان است، اما اگر کودکتان از چند اسمارت فون مختلف استفاده می‌کند باید هزینه‌ای را برای پشتیبانی از چند دستگاه بپردازید.

Google Family Link

گوگل همه جا هست و علاوه بر همه سرویس‌های متعددی که دارد Family Link را هم برای مراقبت از کودکان معرفی کرده است. شروع کار با Family Link شاید کمی سخت به نظر برسد، اما در ادامه ابزار ساده ولی قدرتمندی را در اختیارتان می‌گذارد. با کمک Family Link می‌توانید یک حساب کاربری گوگل برای فرزندتان درست کنید، سرویس‌های مختلف گوگل را برایش فعال کرده و مدیریت آنها را خودتان به عهده بگیرید. با کمک این نرم‌افزار می‌توانید دسترسی او برای دانلود برنامه‌ها را محدود کنید، مدت زمانی که در هر برنامه سپری کرده است را ببینید و در صورت لزوم برای آن محدودیتی تعیین کنید و همچنین دستگاه را از راه دور قفل کنید.

Sfp
نرم‌افزارهای ایرانی خوبی هم در این زمینه تولید شده‌اند. Sfp یک نمونه وطنی اما غیر رایگان است که بیشتر از ده هزار نفر از آن استفاده کرده‌اند. این نرم‌افزار پس از فعالسازی پنهان می‌شود، اما قابلیت این را دارد که گزارش تماس‌ها و پیامک‌های فرزندتان را به شما بدهد، ارتباطات او در شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام، واتس‌آپ را رصد کند و شما را از برنامه‌ها و بازی‌هایی که کودکتان انجام داده با ذکر جزئیات و مدت زمان مطلع کند. علاوه بر این موقعیت مکانی لحظه‌ای و مسیرهای پیموده شده روزانه را هم برایتان بفرستد. اگر فرزندتان زمان زیادی را در سایت‌های مختلف می‌گذراند می‌توانید دسترسی او را به سایت‌های نامناسب مسدود و ساعات استفاده او را محدود کنید. Sfp برای سیستم‌عامل اندروید طراحی شده و تعرفه آن با توجه به بازه‌ز زمانی که خریداری می‌کنید متفاوت است. 

ESET

ESET هم به عنوان یکی از مشهورترین آنتی‌ویروس‌ها برای حل مشکل مدیریت محتوای مورد استفاده کودکان پیشقدم شده و از امکانات این نرم‌افزار می‌توان به این موارد اشاره کرد: تعیین دسترسی به برنامه‌ها با استفاده از فیلتر رده‌بندی سنی، امکان بررسی موقعیت مکانی فرزندان، کنترل و انسداد دسترسی به وبسایت‌های نامناسب و شناخته‌شده مخرب، محدود کردن زمان بازی و سرگرمی، ارسال پیام به کودکان و امکان استفاده از دستگاه فقط در صورت تایید پیام والدین. مزیت مهم ESET این است که برخلاف خیلی از نرم‌افزارها که دو نسخه رایگان و پولی دارند، فقط به شکل رایگان ارائه می‌شود و همین نسخه رایگان امکانات فوق‌العاده‌ای دارد.

Net Nanny Parental Control
نرم‌افزاری مناسب برای والدینی که دغدغه نظارت بر محتوای اینترنتی برای کودکان را دارند. این نرم‌افزار با مکالمات و پیام‌های متنی که کودک رد و بدل کرده کاری ندارد و تمام تمرکزش را برای فعالیت او در فضای مجازی متمرکز نموده است. 
با استفاده از Net Nanny می‌توانید تعیین کنید کدام سایت‌ها باز و کدام‌ها مسدود شوند. 
با کمک این نرم‌افزار می‌توانید محدودیت زمانی و جدول زمانبندی تعیین کنید که بچه در چه ساعت‌هایی و از چه برنامه‌هایی بتواند استفاده کند. قابلیت دیگر آن وجود دکمه Kill است. کار این دکمه قطع کردن اینترنت است. همچنین وقتی فرزندتان از برنامه‌های ناشناس استفاده می‌کند، هشدار می‌دهد.

​​​​​​​دنیای درسا
«دنیای درسا» کمی متفاوت از برنامه‌های دیگری است که در این صفحه معرفی کردیم. چرا که شامل دو نرم‌افزار مجزا برای کودک و والدین است که هر دوی آنها روی یک گوشی نصب می‌شوند. در واقع مناسب برای والدینی است که می‌خواهند گوشی خودشان را در اختیار کودکشان بگذارند. با نصب این برنامه، والدین زمانی که می‌خواهند گوشی یا تبلت را در اختیار فرزندشان قرار دهند، نسخه کودک را اجرا می‌کنند و کودک از آن پس فقط به بخش‌های خاصی از گوشی دسترسی دارد. این برنامه علاوه بر مدیریت تماس‌ها و پیامک‌ها، امکان تعیین مدت زمان استفاده از هر نرم‌افزار را برای پدر و مادرها فراهم می‌کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *