مغالطه بارارزشی کلمات چیست و راه مقابله با آن کدام است؟

سایت بدون- میوه فروشان دوره گرد برای جلب توجه مشتریان برای هر میوه صفتی را می گذارند و داد می زنند

هندوانه سرخ، زردآلوی شکر پاره

شما بارها در خرید با کلماتی مثل ارزان، ارگانیک، اصل، خانگی مواجه باشید

این کلمات گفته می شود که ذهن شما بی هیچ نیازی به استدلال مثبت و آماده خرید شود

گاهی یک کلمه در میان یک جمله باعث می شود که گوینده از ابتدا موضع خودش را با موضوع مشخص می کند

باید حواسمان باشد که کلمات دارای بار روانی و قدرت تاثیرگذاری متفاوتی هستند این بار می تواند مثبت منفی یا خنثی باشد

یعنی ما با گذاشتن چند کلمه که با خودش بار ارزشی مثبت یا منفی دارند ، از مخاطب این کلمات می خواهیم با ما در موافق یا مخالف بودن با گوینده همراه شود

یعنی شما در این شکل از مغالطه لازم نیست استدلال کنید فقط با نوع چیدن کلمات خود به هدف خود می رسید

ه عنوان مثال، اگر کسی برای محکوم کردن سخن دیگری، به جای اینکه به استدلال بپردازد، بگوید: برادر او یا پدر او فلان شخص مجرم است؛ یا اینکه در مقام تایید سخن کسی، به جای آوردن استدلال، بگوید: فلانی شخصیت مهمی است،

دچار این مغالطه شده است

در فارسی یک ضرب المثل داریم که می گوید بشین ، بفرما و بتمرگ یک معنا می دهد ولی نحوه استفاده از هر کدام از این کلمات می تواند موضع گوینده را مشخص کند

پس جمع بندی این که : به کار بردن اشتباهی یا عمدی کلماتی که دارای بار ارزشی متفاوتی هستند، میتواند منشأ خطای اندیشه باشد. که به آن بار ارزشی کلمات می گوییم مانند: ( فوت کردن، مردن،به لقاءالله رسیدن و یه درک واصل شدن) اینها همه منظور مردن را دارند ولی به انسان شأن می دهد.

دراین باره بیشتر بخوانید

مغالطه چیست و چه انواعی دارد؟/ورود ممنوع های استدلال

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *