مغالطه بلاگردانی چیست و راه مقابله با آن چیست؟

سایت بدون – شیطان گولم زد

این جمله را زیاد شنیده ایم ، یعنی بسیاری از افراد هستند که به جای این که تقصیر اشتباه را قبول کنند ، آن را گردن شیطان می اندازند و او را که به جلد آدم ها می رود را مقصر می روند ، این شیطان می تواند همه افراد دیگر باشد و این کار اسمش مغالطه بلاگردانی است.در مغالطه بلاگردانی تقصیرات و مشکلات بر گردن کسی می افتد که همه از او بدشان می آید و گناهکار بودن او از سوی دیگران پذیرفتنی است.

بلاگردانی به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای افراد یا گروه هایی است که دچار ناامیدی، شکست، خصومت ، پرخاشگری می شوند . ریشه این لغت به ادبیات یهودی برمی گردد که در سفر لاویان از بلاگردان یا بزبخشش یاد می کند که با قربانی شدن قوم یهود از گناه خود خلاص می شوند ، ما در فرهنگ عامه ایرانی هم بلا گردان یا قربانی را برای از بین رفتن شر انجام می دهند.

اما بلاگردانی در شکل یک مغالطه زمانی شکل می گیرد که ما به جای آن که دلیل واقعی را پیدا کنیم ، دنبال دلیلی باشیم که بیشترین خریدار را دارد، به ویژه در زمان آن که دنبال مقصر می گردند.

عمل بلاگردانی یا Scapegoating در فضای مجازی بسیار دیده می شود و اگر می خواهید خوب برایتان جا بیفتد یادتان باشد که علی پروین سرمربی سابق پرسپولیس همیشه مقصر تیمش را مهرزاد معدنچی می دانست حتی اگر بهترین بازی ممکن را ارائه می کرد و یا دایی جان ناپلئون همیشه می گفت:کار کار انگلیسی هاست.

در این باره بیشتر بخوانید

مغالطه چیست و چه انواعی دارد؟/ورود ممنوع های استدلال

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *