مکمل‌‌های غذایی؛ مفید هستند یا مضر؟

سایت بدون -چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این‌که مردی به امید سلامت  بیشتر مصرف مکمل‌های چای سبز را آغاز کرد، اما در عوض این کپسول‌ها باعث آسیب جدی به کبد او شد تا حدی که به پیوند فوری کبد نیاز پیدا کرد.
با این‌حال، پزشکان می‌گویند: مکمل‌های تایید شده که از شرکت‌های معتبر خریداری می‌شوند در صورتی که طبق دستورالعمل‌های تعیین شده مصرف شوند، تقریبا در بیشتر مواقع ایمن هستند. اما این اشتباه است این‌طور تلقی کنیم که مکمل‌های غذایی پتانسیل مضر بودن را ندارند.
در صورتی که همین مکمل‌ها بیش از حد مصرف شوند خطراتی به همراه دارند. در حالی که در بسیاری از موارد سطوح اضافی مکمل‌ها دفع می‌شوند، احتمال دارد این سطوح اضافی بویژه برای کبد که وظیفه سم‌زدایی را به‌عهده دارد، سمی باشد.
همچنین خطر بالقوه در صورت مصرف همزمان چند مکمل وجود دارد؛ چرا که برخی اوقات این مکمل‌ها می‌تواند متقابلا بر یکدیگر اثر بگذارند. در عین حال بدن برخی افراد ممکن است کمتر قادر به متابولیزه کردن مواد خاصی باشد که می‌تواند بر چگونگی تاثیر این مواد بر بدنشان اثرگذار باشد.
مکمل‌های غذایی مفید
برخی مکمل‌ها هستند که کارشناسان سلامت برای بهره‌مندی مردم به طور گسترده آنها را مورد تایید قرار داده‌اند. برای مثال محققان انگلیسی توصیه می‌کند زنانی که قصد بارداری دارند، باید مصرف مکمل فولیک اسید را آغاز کنند. همچنین زنان باردار باید تا هفته دوازدهم بارداری به منظور جلوگیری از نقایص مادرزادی در نوزادان این مکمل را مصرف کنند.
مصرف مکمل‌های ویتامین D نیز برای نوزادان، کودکان بین یک تا چهار سال و افرادی که اغلب در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، توصیه می‌شود. این گروه شامل افرادی می‌شود که دچار ضعف کلی بوده یا معمولا لباس‌هایی می‌پوشند که تمام نواحی پوستشان را می‌پوشاند. البته مصرف مکمل‌های ویتامین D به تمامی افراد دیگر نیز پیشنهاد می‌شود.
تزریق ویتامین K نیز برای نوزادان در ۲۴ ساعت اول تولدشان به منظور جلوگیری از اختلال نادر اما جدی خونی توصیه می‌شود.
مکمل‌ها همچنین برای افرادی که رژیم‌های غذایی محدودی داشته یا به آلرژی مبتلا هستند، اهمیت دارد. به طور مثال افرادی که رژیم‌های غذایی گیاهخواری دارند به مصرف مکمل‌های ویتامین B12 نیاز دارند، زیرا این ویتامین به‌طور طبیعی تنها در منابع حیوانی یافت می‌شود. با این حال مزایای مصرف بسیاری از مکمل‌های دیگر در بیشتر افراد نامشخص است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *