منابع مورد نیاز برای ایده کسب و کار را از کجا تامین کنیم

سایت بدون – یک ایده خوب برای راه‌اندازی کسب‌وکار باید بتواند به سه سؤال پاسخ دهد. سؤال اول در مورد کیستی، استعدادها و ترجیحات شخصیتی شما به‌عنوان صاحب ایده در نوشتار قبلی بررسی شد. در این قسمت به بررسی پرسش مهم دیگری خواهیم پرداخت که به منابع مورد نیاز برای تحقق ایده شما مربوط می‌شود. ‌آنچه اغلب به آن توجه می‌شود این است که برای چه ایده‌ای در بازار تقاضا وجود دارد و آنچه اغلب از آن غفلت می‌شود این است که توان اجرائی ما، تیممان و شرکتمان در چه حوزه‌ای است. خطر بزرگ آنجا در کمین است که شما ایده‌ای را انتخاب کنید که منطبق با نیاز بازار باشد، اما توان اجرا و قدرت رقابت خودتان را در نظر نگیرید؛ با همه توان در بازار پیش بروید، هزینه کنید، اما در نهایت به واسطه رقیبی قدرتمند کسب‌وکار شما برای رقابت تاب نیاورد و شکست بخورید. آیا چنین شکست‌هایی قابل پیش‌بینی هستند؟ اگر بله، توجه به چه نکات و مواردی می‌تواند ما را در تصمیم‌گیری صحیح راهنمایی کند؟ برای پاسخ به سؤالات بالا، لازم است در مورد منابع ارزشمند خودتان که برای پیاده‌سازی ایده‌ها بسیار کلیدی هستند، بیشتر بدانید. برخلاف تصور عموم که وزن زیادی برای ایده قائل هستند، اجرا و پیاده‌سازی ایده، از خود ایده بسیار مهم‌تر است یا به بیان دیگر، ایده خوب، ایده‌ای است که زوایای اجرا، توان و شیوه رقابت نیز در آن پیش‌بینی و لحاظ شده باشد. از نگاه مدیریت استراتژیک، تقسیم‌بندی‌های متفاوتی برای منابع وجود دارد که به بیان ساده به آن می‌پردازیم. زمان، دانش، تجربه، تخصص، نیروی انسانی، سرمایه، ارتباطات، مجوز، فضای کار، اعتبار یا برند شخصی، مشتریان وفادار به شما و بسیاری موارد دیگر که حین اجرای ایده‌تان از آنها استفاده می‌کنید، همگی منابع شما هستند. شاید بپرسید ارتباطات مسئله‌ای کلی است و همه ما ارتباطاتی داریم. بله درست است. مهم ارتباطاتی است که در راستای پیاده‌سازی ایده شما، ارزشمند و مفید باشند؛ برای سایر منابع نیز چنین است. همه منابعی که ما در اختیار داریم، برای اجرای ایده‌ای که انتخاب کرده‌ایم، مفید و قابل بهره‌برداری نیستند، بنابراین لازم است بعد از لیست‌کردن منابع قابل دسترس، میزان کاربردی‌بودن و ارزشمندی آنها را بررسی کنیم. منابع از لحاظ ارزشمندبودن، قابل کپی و تقلیدبودن، کمیاب‌بودن و اینکه آیا شما آمادگی بهره‌برداری از آن را دارید یا نه، قابل تفکیک هستند. آنهایی را که در حوزه ایده و کسب‌وکار شما ارزشی ندارند کنار بگذارید. به دنبال آن منابعی باشید که هم ارزشمند هستند، هم کمیاب و هم کپی‌برداری از آنها به راحتی امکان‌پذیر نیست؛ به‌علاوه اینکه شما نیز توانایی، سازماندهی و آمادگی لازم برای بهره‌برداری و استفاده از آن منبع ارزشمند در راستای کسب‌وکار خودتان را داشته باشید. چنین منابعی برای شما مزیت رقابتی پایدار به همراه خواهند داشت، درحالی‌که سایر منابع یا منجر به مزیت رقابتی نمی‌شوند یا اینکه نهایتا به مزیت رقابتی موقت یا نسبی مبدل خواهند شد. ارزیابی منابع باید در همان زمان بررسی و ارزیابی ایده انجام شود تا اگر توان اجرای لازم برای ایده‌ای خاص را ندارید، از همان اول به آن ورود نکنید. بنابر آنچه گفته شد، برای انتخاب ایده خوب، شما نیاز دارید خودتان، منابع‌تان و بازار را به خوبی بشناسید و درک کنید. ایده‌ای خوب و اقتصادی است که حین انتخاب آن، به خودتان، سپس به منابع‌تان و پس از آن به نیاز بازار، همگی به‌طور هم‌زمان توجه کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *