میگرنی ها چه چیزهایی نباید بخورند؟

سایت بدون – در برخی افراد مصرف بیش از حد قهوه ممکن اســــت سبب تحـــــــــریک میگرن شود. البته گاهی عکس آن نیز ممکن است یعنی با ترک مصرف کافئین موجود در قهوه، چای یا نوشابه‌های انرژی‌زا، سر‌درد سراغ این افراد بیاید. بنابراین افراد مبتلا به میگرن سعی کنند مصرف قهوه را در حد متعادلی حفظ کرده یا به‌تدریج مصرف آن را کاهش دهند. دیگر خوراکی‌‌هایی که  مبتلایان به میگرن در مصرف آن باید احتیاط کنند، اینهاست:  
پنیرهای کهنه یا رسیده: برخی از مبتلایان به میگرن به پنیرهای کهنه یا رسیده حساسیت دارند. این حساسیت به دلیل وجود مقادیر زیادی از ترکیبی به نام تیرامین در این محصولات است. تیرامین در گوشت‌های فرآوری شده و شکلات نیز وجود دارد.
نوشیدنی‌های الکلی: در برخی افراد مبتلا به میگرن ممکن است سه ساعت پس از مصرف نوشیدنی الکلی حملات و سر‌درد شروع شود. محتوای بالای هیستامین در این نوشیدنی‌های حرام نقش مهمی در تشدید حملات میگرنی به‌خصوص در زنان دارد. هیستامین در گوشت‌های فرآوری شده، پنیر و غذاهای تخمیری نیز وجود دارد.
گوشت‌های فرآوری شده: در برخی افراد مبتلا به سر‌دردهای میگرنی ممکن است حملات چند ساعت حتی چند دقیقه پس از مصرف گوشت‌های فرآوری شده (انواع سوسیس‌ها، کالباس‌ها و سوسیس‌های تخمیری) آغاز شود. برخی از محققان ترکیب نگهدارنده موجود در این فرآورده‌ها یعنی نیتریت را مسؤول این حملات میگرنی می‌دانند. انواع سوسیس‌ها و کالباس‌ها حاوی این ترکیب و نیز مقداری هیستامین هستند که ممکن است محرک سر‌درد باشند. در صورتی که پس از خوردن فرآورده‌های گوشتی به سر‌درد دچار می‌شوید، آنها را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید.
برخی از مواد غذایی یا افزودنی‌های غذایی دیگر نیز که ممکن است محرک سر‌دردهای میگرنی باشد، اما اثرات آنها هنوز به طور دقیق مشخص نشده است شامل:
 منو سدیم گلوتامات (طعم‌دهنده در فرآورده‌های گوشتی و سوپ‌های آماده) که روی برچسب اجزای غذایی حتما قید می‌شود.
 آسپارتام و سوکرالوز (شیرین‌کننده‌های رژیمی مصنوعی) که روی بسته‌بندی محصولات شیرین باید قید شده باشد.
 غذاهای سرد نظیر بستنی، مرکبات و شکلات در برخی افراد می‌تواند محرک باشد.
 گلوتن که پروتئین گندم و جو است و به‌ویژه در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن می‌تواند آغازگر سردردهای میگرنی باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *