نتیجه تحقیقات محققان هلندی/ رابطه هوای آلوده با آسم در کودکان

https://koodaket.com/wp-content/uploads/2018/06/9-Things-To-Parents-Need-to-Know-About-Kids-and-Asthma.jpg

سایت بدون -محققان هلندی در مطالعه‌ای دریافتند مواجهه با هوای آلوده در سال‌های ابتدایی زندگی می‌تواند در ابتلا و پیشرفت آسم در دوران کودکی و نوجوانی نقش داشته‌باشد باشد. محققان در این مطالعه، بیش از ۱۴ هزار کودک را از بدو تولد تا سن ۱۴ و ۱۶ سالگی تحت نظر گرفتند و متوجه شدند، افرادی که در جوامعی با هوای آلوده‌تر متولد شده‌اند، بیشتر احتمال دارد در مقایسه با دیگر کودکان، به آسم مبتلا شوند، خصوصا پس از ۴ سالگی.

 

در حالی که تحقیقات قبلی ارتباط میان آسم و مواجهه با هوای آلوده را در ابتدای دوران کودکی نشان داده بودند، نتایج مطالعه حاضر شواهد جدیدی را ارائه داده که این ارتباط تا دوران نوجوانی هم ادامه پیدا می‌کند. به‌نظر می‌رسد تماس با هوای آلوده علت بروز آسم باشد زیرا ذرات معلق بر اندازه و ساختار ریه‌های در حال رشد، همچنین سیستم ایمنی در حال ارتقا اثر می‌گذارد. البته لازم به ذکر است مکانیسم‌های دقیق و اصلی که پشت این ارتباط قرار دارند، هنوز ناشناخته مانده است.

 

محققان برای ارزیابی ارتباط میان آسم و آلودگی هوا، غلظت‌ دی‌اکسید نیتروژن، ترکیبی از ذرات جامد و قطره‌های مایع که شامل گرد و غبار، خاک، دوده و دود است را اندازه گرفتند. سپس، داده‌های پرسشنامه‌ای را در مورد وضعیت سلامت دستگاه تنفسی کودکان، تجویز داروهای آسم یا ویزینگ ریوی، که بارها در طول دوران کودکی جمع‌آوری شده بودند، ارزیابی کردند.

 

از والدین هم در مورد علائم کودکان مانند آبریزش از چشم و… سوال شد. در این مطالعه، کودکان آلمانی، سوئدی و هلندی حضور داشتند.
نتایج نهایی حاکی از آن بود که خطر بروز آسم تا سن ۱۴ و ۱۶ سالگی افراد با افزایش تماس و مواجهه با دی‌اکسید نیتروژن و ذرات معلق در هوای محلی که ساکن بودند، بیشتر می‌شد، اما با سطح مواجهه با آلاینده‌های محل زندگی در پایان مطالعه ارتباطی نداشت. محققان همچنین ارتباطی را میان مواجهه با آلاینده‌های هوا و آلرژی‌ها نیافتند.

 

یکی از محدودیت‌های این مطالعه، این است که محققان از مقیاس‌های آلودگی هوا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰، برای کل دوره مطالعه و پیگیری استفاده کردند. همچنین کیفیت هوا در مدرسه یا مهدکودک‌ها را مدنظر قرار ندادند، زیرا ممکن است با محل زندگی کودکان متفاوت بوده باشد. با همه این محدودیت‌ها، یافته‌های به دست آمده اطلاعات ذی‌قیمتی را در رابطه با ارتباط میان آسم و آلاینده‌‌های هوا در اختیار محققان قرار می‌دهد

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *