نرم افزاری که قلب شما را اسکن می کند/ پزشکی در گوشی

https://macropinch.com/resources/img/newcardio/phones@2x.png

سایت بدون -بدون شک ضربان قلب غیرعادی و نامنظم نشانه بارزی از بروز مشکلات قلب و عروقی است که باید جدی گرفته شود. حالا اگر دستگاه سنجش ضربان همیشه در دسترستان نیست یا ساعت هوشمند و دستبند سلامت ندارید، خوشبختانه از طریق تلفن‌همراه هم می‌توانید ضربان قلب‌تان را تحت‌نظر داشته باشید. بد نیست بدانید نرم‌افزار Cardiograph با استفاده از دوربین و فلش تلفن‌همراه این کار را با دقت قابل قبولی انجام می‌دهد. برای گرفتن ضربان قلب با این اپ کافی‌است که با انگشت اشاره‌تان لنز دوربین و فلش را به طور کامل بپوشانید. بعد گزینه استارت را بزنید تا نرم‌افزار تنها در چند ثانیه ضربان قلب شما در دقیقه را محاسبه کند.

حالا سوال اینجاست این نرمافزار به قدر کافی درست و دقیق است؟ مطمئنا نه، چون از دوربین یک تلفنهمراه نمیتوان انتظار دقتی به اندازه یک دستگاه تخصصی پایش ضربان را داشت اما حداقل میتوان گفت کاردیوگراف این کار را با خطای «قابل قبولی» انجام میدهد.

مهندس سامان گلناری، کارشناس آیتی درباره این نرمافزار میگوید: کاردیوگراف و نمونههای مشابه آن عمل بررسی ضربان را بر اساس روش تغییر حجم‌‌سنجی نوری یا همان Photoplethysmogram انجام میدهند. اگر بخواهیم ساده بگوییم با هر تپش قلب، خون به تمام نقاط بدن پمپاژ میشود و فشار ناشی از این پمپاژ بر اندامها و تغییر حجمی که در آنها اتفاق میافتد را میتوان از طریق دیودهای نوری (که در تلفنهمراه همان فلش الایدی است) شناسایی کرد. برای همین با قرار دادن انگشت روی دوربین و فلش، نرمافزار با آنالیز تغییر رنگ و حجمی که در سر انگشتان اتفاق میافتد میتواند تخمینی از ضربان قلب را در دقیقه داشته باشد. بنابراین نتایجی که در کاردیوگراف میبینید اگر چه صددرصد دقیق نیستند اما تا حد زیادی میتوان به آنها استناد کرد.

جالب اینکه کاردیوگراف بعد از پایش از شما میپرسد کجا و تحت چه شرایطی این کار را انجام دادهاید: بعد از ورزش و دویدن، موقع گرم کردن یا در حالت آرامش. سپس تمامی این اطلاعات را در تاریخچه خود ثبت میکند تا بعدا بتوانید از این اطلاعات در موقعیتهای مختلف استفاده کنید. فراموش نکنید کاردیوگراف، یک نرمافزار خوب و کاربردی است که به طور رایگان در اندروید قابل استفاده است اما دانلود نسخه iOS به دلیل داشتن امکانات بیشتر نیاز به پرداخت حق اشتراک دارد. از طرفی این نرمافزار امکانی فراهم کرده که برای دوستان و اعضای خانواده تان هم پروفایل بسازید و اطلاعات مربوط به هر کدام را در نرمافزار ذخیره کنید.

پریسا اصولی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «باد به گلو انداختن»

سایت بدون – آدم ها وقتی می خواهند از موضع بالا صحبت کنند یا کسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *