نقش خواب در موفقیت ستاره ها/قدرت ریکاوری

Nick Littlehales: the man who showed Cristiano Ronaldo how to sleep |  Soccer | The Guardian


سایت بدون-وجه مشترک سر الکس فرگوسن، آرسن ونگر، مائوریسیو پوچتینو و پپ گواردیولا و همچنین لیورپول، رئال مادرید، لایپزیگ، دوچرخه‌سواری انگلیس، خیلی از المپیکی‌ها، راننده‌های فرمول یک و ستاره‌های NBA چیست؟ همه در مقاطع کوتاه یا بلند از خدمات و خبرگی نیک لیتل هیلز استفاده کرده‌اند.
او گلف‌باز حرفه‌ای سابق است که مدیر بازرگانی شده اما شهرتش به‌عنوان مربی خواب است و به خاطر تمرکز روی مسائل روانی و ریکاوری انسانی مورد توجه واقع شده. کتاب او به‌نام «خواب» در سال ۲۰۱۶ بیشترین فروش را داشته و پیشگام تکنیک R90 است که به گفته خودش روی کیفیت خواب افراد تأثیر می‌گذارد و علاوه بر آن توان روحی و جسمی ورزشکاران را تقویت می‌کند.
لیتل هیلز می‌گوید: «این یک فرایند هفت مرحله‌ای و اصل آن تقسیم کردن ۲۴ ساعت به سیکل‌های ۹۰ دقیقه‌ای است. دیدگاه سنتی درباره خواب این است که در پایان روز وقتی کار دیگری برای انجام دادن وجود ندارد، اتفاق می‌افتد و ایده‌آل هشت ساعت در روز است. نمی‌توان چنین چیز کلی برای خواب داشت، برای هر کسی متفاوت است. باید زبان خواب را عوض کنیم، باید در مدرسه، در نخستین ستون سلامت انسان درباره آن حرف بزنیم چون روی همه چیز اثر می‌گذارد، رژیم غذایی، تنفس، سلامت روانی و عملکرد. اگر بدرستی ریکاوری انسانی داشته باشید همه چیز بهتر می‌شود.»
او در اواسط دهه ۹۰ در یک کمپانی در منچستر مدیر فروش و بازاریابی بود که برای یک قرارداد اسپانسرشیپ از سوی باشگاه اولدهام مواجه شد. با موفقیتی که داشت به سر الکس فرگوسن معرفی شد. به گفته خودش، آن موقع کسی به خواب و ریکاوری بازیکنان اهمیت نمی‌داد اما یونایتد فرگوسن به‌دنبال نکته‌ای برای برتری بود و استخدامش کردند، ریسک بزرگی بود. گری پالیستر از اولین کسانی بود که با آنها کار کرد، بعد امثال دیوید بکام، پل اسکولز و گری نویل. بعد او را به آرسن ونگر معرفی کردند. خودش می‌گوید:«فرگوسن و ونگر باشگاه‌های‌شان را به طور کامل اداره می‌کردند بنابراین اگر به بازیکنی کاری را می‌گفتند حتی اگر درباره رژیم غذایی، یوگا، خواب، منع مصرف الکل یا هر چیز دیگر، انجام می‌دادند. این به من کمک زیادی کرد.»
۲۰ سال بعد او هر جایی کار کرده، در باشگاه‌های زیادی بوده، از آکادمی تا تیم اول. به تیم‌ها و افراد هم مشاوره داده. برای دوچرخه سواران تیم اسکای برای توردو فرانس، کیت خواب طراحی کرد که برای هر کسی دوخته می‌شد. در باشگاه‌های فوتبال هم همین طور مثلاً ساوتهمپتون وقتی پوچتینو مربی‌اش بود. به گفته خودش، هدف این کار ایجاد یک فضای «خانگی» در بازی‌های خارج از خانه یا هتل یا هر جای دیگر بود.
لیتل هیلز در کمپ ورزشگاه اتحاد برای بازیکنان منچسترسیتی اتاق خواب طراحی کرد و حالا با گواردیولا جسته و گریخته کار می‌کند. امثال سرخیو آگوئرو و جیمز میلنر از او کمک گرفته‌اند بخصوص از تکنیک R90 او.
او می‌گوید خواب و ریلکسیشن برای بازیکنان مدرن سخت‌تر شده به خاطر تلفن‌های هوشمند، آی پدها و دیگر وسایل ارتباطی:«عادت‌های رفتاری تغییر کرده و زمان به نحو متفاوتی نسبت به قبل سپری می‌شود. کار در چنین شرایطی بسیار سخت می‌شود و خواب اهمیت خیلی بیشتری پیدا می‌کند.»
نقش قرص خواب چیست؟ لیتل هیلز در این باره می‌گوید:«همه به‌دنبال میانبر هستند و برای اینکه به میزان خواب مطلوب برسند، از آن استفاده می‌کنند اما واقعاً نباید قرص خواب خورد مگر وقتی مشکلات جدی پزشکی وجود دارد چون اعتیادآور و بسیار خطرناک است. یکی مثل محمد صلاح را ببینید، اینکه هوشیاری‌اش در بالاترین سطح است و می‌تواند زودتر از دروازه‌بان‌ها و مدافعان تصمیم بگیرد، دلایل زیادی دارد. شاید مهم‌ترین دلیل به حداکثر رساندن قدرت ریکاوری است که در این صورت می‌تواند بهتر تمرین کند و تمرکزش را روی بهترین کار در هر بازی یا موقعیت قرار دهد. شاید کسری از ثانیه در یک موقعیت مهم باشد. ورزش پیشرفت زیادی در جنبه‌های مختلف داشته اما باشگاه‌ها فهمیده‌اند ریکاوری خوب یک ورزشکار خیلی مهم است و می‌تواند بین یک عملکرد ۹۰ درصد و ۱۰۰درصد تفاوت زیادی ایجاد کند.»

Nick Littlehales, Sports Sleep Coach, Gives 7 Sleep Hacks - Snoozerville

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *