نوروپاتی دیابتی چیست؟


سایت بدون – دستگاه عصبی از مهم‌ترین دستگاه‌های بدن است که می‌تواند دچار بیماری شود. بیماری‌هایی که بافت‌های عصبی را درگیر می‌کنند اصطلاحا نوروپاتی نامیده می‌شوند. دستگاه عصبی شامل مغز، نخاع و عصب‌هایی است که پیام‌های عصبی از طرق آنها منتقل می‌شود. اگر بیماری در بافت عصبی مغز و نخاع اتفاق بیفتد اصطلاحا نوروپاتی مرکزی و اگر در عصب‌هایی اتفاق بیفتد که در بین نخاع و بافت‌های بدن قرار دارند نوروپاتی محیطی نامیده می‌شود.
شایع‌ترین نوروپاتی محیطی، نوروپاتی دیابتی است و علائم آن شامل گزگز، مورمور در دست‌ها و پاها و احساس سوزن‌سوزن‌شدن در پاهاست. دست‌ها و پاها ممکن است احساس سردی یا داغی شدید داشته باشند.
با توجه به این‌که کدام اندام دیگری درگیر شود ممکن است علائم دیگری هم ایجاد شود. مثلا ممکن است اعصاب مثانه بیمار درگیر شود و در این شرایط بیمار احساس عدم کنترل ادرار یا تخلیه‌ نشدن کامل مثانه را داشته باشد. اختلال عملکرد جنسی و اشکال در نغوظ بسیار شایع است. گاهی افراد مبتلا به نوروپاتی هیچ‏گونه علامتی ندارند در حالی که عده‌ای دیگر به علت علائم ایجاد شده در نوروپاتی به‌شدت ناتوان می‏شوند. نوروپاتی دیابتی ممکن است در عده‏ای از بیماران موجب پیدایش درد و در عده دیگری سبب بی‏دردی و حس‌ نکردن درد در جایی می‌شود که قاعدتا باید درد احساس شود. مبتلایان به دیابت ممکن است در هر زمانی در طول بیماری خود به نوروپاتی مبتلا شوند اما علامت‏های واضح نوروپاتی دیابتی معمولا حدود ۱۰ سال بعد از تشخیص دیابت اولیه ایجاد می‌شوند. حدود ۶۰ درصد مبتلایان به دیابت دارای یک نوع نوروپاتی هستند اما علامت نوروپاتی را نشان نمی‌دهند و فقط ما در تست نوار عصب و عضله متوجه نوروپاتی دیابتی می‌شویم. نوروپاتی دیابتی معمولا در سیگاری‌ها، افراد بالای ۴۰ سال و افرادی ‌ایجاد می‌شود که در کنترل قند خون خود مشکل داشته‌اند. قند خون بالا که موجب آسیب به عروق ریز می‌شود و به این ترتیب خون‌رسانی به اعصاب کاهش می‌یابد و اعصاب دچار آسیب و نوروپاتی می‌شوند. فشارخون بالا هم ممکن است به عنوان عاملی در تشدید نوروپاتی در افراد دیابتی باشد. از طرف دیگر قند خون بالا هم
به طور مستقیم روی بعضی فعالیت‏های شیمیایی مربوط به اعصاب محیطی اثر می‏گذارد. کنترل مناسب قند خون، درمان دارویی، انجام لیزرهای با توان بالا و توصیه به انجام فعالیت‌های منظم ورزشی از راهکارهای اولیه در درمان این بیماران در کلینیک‌های درد هستند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *