نوزادان در کالسکه بیشتر در معرض هوای آلوده هستند

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد نوزادان و کودکان کم‌سنی که در کالسکه گذاشته می‌شوند، ممکن است تا ۶۰ درصد بیشتر نسبت به بزرگسالان در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.
سایت بدون -پژوهشگران معتقدند نوزادان در کالسکه به علت اینکه در سطح پایین‌تری نسبت به زمین قرار دارند و به لوله‌های اگزوز ماشین‌ها نزدیک‌ترند، نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض هوای آلوده قرار دارند. همچنین نوزادان و کودکان کم‌سن با توجه به اینکه بدن‌هایشان کوچک‌تر است و در حال رشد هستند، حساسیت بیشتری به خطرات هوای آلوده برای سلامت دارند.
این پژوهشگران به والدین توصیه می‌کنند نوزادانشان را از خیابان‌های شلوغ دور نگه‌دارند و روی کالسکه‌ها را بپوشانند تا میزان قرارگیری کودکان را در هوای آلوده کاهش دهند.
پژوهشگران در مرکز جهانی پژوهش هوای پاک در دانشگاه سوری در انگلیس که شواهد موجود در این زمینه را بازبینی کردند، دریافتند ارتفاعی که نوزادان قرار گرفته در کالسکه در آن تنفس می‌کنند، بین ۵۵/۰ تا ۸۵/۰ متر بالای سطح زمین است. بر مبنای این شواهد،‌ با توجه به اینکه میزان آلودگی در فاصله یک متری سطح زمین بالاتر است، نوزادان درون کالسکه نسبت به بزرگسالان تا ۶۰ درصد بیشتر در معرض استنشاق ذرات آلاینده هوا هستند.
به گفته این پژوهشگران، مواد آلاینده هوای کنار خیابان‌ها شامل مقدار بالایی فلزات سمی است که بالقوه می‌توانند رشد مغز نوزادان را دچار اختلال کنند. در خیابان‌هایی که میزان رفت‌وآمد ماشین‌ها کمتر است یا آلودگی به علت وجود دیواره‌های گیاهی پراکنده می‌شود، نوزادان و کودکان در معرض خطر کمتری قرار دارند.
این بررسی انواع کالسکه را از لحاظ بهتر یا بدتر بودنشان برای نوزاد در مواجهه با هوای آلوده مقایسه نکرده بود.
پژوهشگران خواستار آن شدند کارهای بیشتری برای کاهش آلودگی هوا و آثار آن انجام شود، ازجمله کم کردن مواد آلاینده در دودهای خروجی ماشین‌ها و تشویق بیشتر به استفاده از وسایل نقلیه عمومی.
این دانشمندان در کوتاه‌مدت توصیه می‌کنند والدین از پوشاننده‌های کالسکه‌های نوزادان استفاده کنند و آنها را به محل‌های با میزان آلودگی بالای هوا مانند خیابان‌های شلوغ،‌ پشت چراغ‌های راهنمایی و ایستگاه‌های اتوبوس نبرند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *