نگرانی بزرگ هواداران اسپانیا در آستانه یورو / دلتنگ دوران کاسیاس

سایت بدون -شاید هواداران تیم ملی فوتبال اسپانیا این روزها بیشتر از همیشه دلشان برای ایکر کاسیاس، دروازه‌بان سابق این تیم تنگ شده باشد. یکی از ارکان اصلی یکه‌تازی قهرمان اسبق جهان در روزگاری نه چندان دور در اروپا و جهان به قدرت این تیم در درون دروازه برمی‌گشت. در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ میلادی که اسپانیا با فتح ۳ جام متوالی ملی تاریخ‌ساز شد(یورو ۲۰۰۸، جام‌جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۱۲) تیم یکدست لاروخا درون دروازه بهترین دروازه‌بان جهان یعنی کاسیاس و البته ذخیره‌های مطمئنی مثل والدس و رینا را در ترکیب خود داشت. جایگاهی که در حال حاضر در مورد آن شک و تردید‌های فراوانی وجود دارد و حتی به نوعی به پاشنه آشیل شاگردان انریکه تبدیل شده است.
پوست‌اندازی
پس از جام‌جهانی ۲۰۱۴ که با حذف نه چندان آبرومندانه اسپانیا همراه بود این تیم دست به تغییرات عمده‌ای زد. این جابه‌جایی‌ها شامل دروازه این تیم هم شد و ایکر اسپانیایی‌ها جای خود را به داوید دخه‌آی جوان داد؛ دروازه‌بانی که پس از جدایی از اتلتیکومادرید و پیوستن به منچستریونایتد جهش فوق‌العاده‌ای را زیر نظر سرالکس فرگوسن تجربه کرد و به نوعی خیال قهرمان ۲ دوره متوالی یورو از خط دروازه راحت شد. دخه‌آی جوان در آن سال‌ها جزو بهترین‌ها در پست خودش بود و انتخاب‌های متوالی به عنوان بهترین بازیکن تیمش و حضور‌های پی‌درپی در تیم منتخب لیگ جزیره دلیل این ادعا بود. با حضور او اسپانیایی‌ها دیگر چندان دلتنگ کاسیاس نبودند. این روند خوشحالی اما آنطور که طرفداران امیدوار بودند طولانی نشد.
 فراز و فرود
جام‌جهانی ۲۰۱۸ جایی بود که لاروخا برای اعاده حیثیت پا به آنجا گذاشت. از اتفاقات عجیب و غریب سرمربیگری این تیم اگر بگذریم، یکی از دلایل اصلی حذف اسپانیا عملکرد عجیب و پراشتباه نقطه اطمینان این تیم یعنی دخه‌آ بود. هیچ کس از دروازه‌بان باتجربه و حالا بزرگ ماتادورها توقع نداشت آنقدر ضعیف عمل کند اما جمله معروف «دروازه‌بانان بزرگ اشتباهات بزرگ می‌کنند» باعث شد تا اسپانیا خیلی زود به خانه برگردد و برای اعاده حیثیت باز هم منتظر بماند. پس از جام‌جهانی و ادامه‌دار شدن اشتباهات دخه‌آ، مربیان اسپانیا تصمیم گرفتند به دروازه‌بان جدید چلسی یعنی کپا آریزابالاگا اعتماد کنند؛ دروازه‌بانی که به عنوان یک چهره مستعد آبی‌پوشان لندنی را مجاب کرده بود برای خریدش رکورد گران‌ترین دروازه‌بان جهان را بشکنند و او را به انگلیس بیاورند. کپا در اوایل دوران حضور خود در چلسی همان روند امیدوار‌کننده بیلبائو را ادامه داد اما پس از مدتی او هم به سرنوشت دخه‌آ دچار شد. در حالی که جایگاه کپای جوان در اسپانیا با روند سینوسی دروازه‌بان منچستر مستحکم می‌شد، دروازه‌بان چلسی دچار افت فاحشی شد تا ماتادورها از حالا عمیقا نگران خط دروازه تیمشان در یورو ۲۰۲۰ باشند. اشتباهات کپا به جایی رسیده که حالا در چلسی هم نیمکت‌نشین شده و حتی گفته می‌شود فرانک لمپارد قصد دارد در آخر فصل این بازیکن را در لیست مازاد تیم قرار دهد. حال به نظر می‌رسد اصلی‌ترین نگرانی این روزهای لوییس انریکه به خط دروازه تیمش برگردد؛ جایی که آن‌ها گران‌ترین دروازه‌بانان جهان را در اختیار دارند(دخه‌آ پردرآمدترین و کپا گران‌ترین دروازه‌بان جهان با ۸۰میلیون یوروست) اما انریکه به هیچ کدام از این ۲ دروازه‌بان اعتماد ندارد. کار به جایی رسیده که علاوه بر این دو، پائو لوپز سنگربان تیم رم هم در لیست انریکه قرار گرفته و ممکن است به یورو برده شود. هرچند اگر از کیفیت این دروازه‌بان هم با اشتباهات فاحشش صحبت نکنیم بهتر است. در فاصله کمتر از ۵ ماه مانده به یورو، انریکه امیدوار است روند سینوسی دروازه‌بانان تیمش هرچه سریع‌تر پایان یابد. مربی اسپانیایی در بازگشت به نیمکت تیم ملی کشورش باید فکری برای حل این مشکل پیدا کند وگرنه سخت می‌توان این اسپانیا را در قواره‌های مدعی عنوان قهرمانی در جام ملت‌های اروپا دانست؛ حتی اگر بقیه خطوط این تیم هم بی‌نقص باشند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *