هشدار فاطمه معتمدآریا/ مبادا سینما به پول های مشکوک و بی شناسنامه آلوده شود

سایت بدون -ورود پول‌های مشکوک و سرگردان به چرخه اقتصادی سینما بخصوص در شبکه نمایش خانگی که پیامد آن باب شدن «اتوریته بازیگر» است، چند وقتی است اسباب نگرانی فعالان این حوزه شده است. سرمایه‌های مشکوکی که منشأ روشنی ندارند و از سوی سرمایه‌گذاران ناشناخته وارد پروژه‌های سینمایی می‌شوند، عموماً صرف پرداخت دستمزد کلان به بازیگران و ایجاد اختلافات طبقاتی در پشت صحنه فیلم‌ها می‌شود. ایجاد توقع در بازیگران و بالا رفتن هزینه ساخت فیلم و در نهایت چرخه معیوب شکل گرفته در ماه‌های گذشته با واکنش انتقادی تهیه‌کنندگان و فیلمسازان همراه بوده است. در تازه‌ترین واکنش‌ها به این جریان فاطمه معتمدآریا در گفت‌وگویی با تأکید بر پاکی مناسبات اقتصادی سینما در سال‌های گذشته هشدار داده که کسی حق ندارد این سینما را تسلیم آلودگی پول‌های کلان بی‌شناسنامه کند. او به ایسنا گفته: «وقتی پس از چند سال ممنوعیت، دوباره فعالیتم را شروع کردم (حدود پنج سال قبل) احساس کردم یک چیزهایی تغییر کرده که حداقل با من همخوانی ندارد. فکر می‌کردم مشکل از من است ولی پس از حضور در چند فیلم با پدیده جدیدی به اسم «اُتوریته بازیگر» مواجه ‌شدم. می‌دیدم همه چیز به دست بازیگر افتاده، طوری که بازیگر می‌توانست ساعت‌ها عوامل را نگه دارد و سر صحنه نیاید یا تصمیم بگیرد دنبال کارهای شخصی خود برود و گروه فیلمبرداری ساعت‌ها منتظرش بماند.»
او البته معتقد است که انگشت اتهام به سمت بازیگر نیست و اشکال از تفکر حاکم بر فضای امروز تولیدات سینماست: «تفکری که بازیگر را انتخاب می‌کند؛ تفکری که فیلم را تهیه می‌کند؛ تفکری که فیلم را می‌سازد و تفکری که مجوز می‌دهد و از این نوع سینما حمایت می‌کند و تفکری که این نوع سینما را عرضه و پخش می‌کند، اینها معیوب هستند. اشکال از سرمایه‌گذاری است که با کیفی پُر از پول نقد درِ خانه بازیگری می‌رود تا از او بخواهد در فیلمش بازی کند و آنطور که او دوست دارد بازی کند یا پخش کننده و سینماداری که پیشاپیش لیست اسامی بازیگران و عوامل دیگر را برای کارگردان می‌فرستند تا حتماً در فیلم باشند یا کارگردان را مجبور می‌کنند تا برای نمایش فیلمش اسم فیلم را تغییر دهد و اسمی را بگذارد که حتماً مُعرف یک نوع لودگی و بی‌مایگی باشد.»
او با اشاره به نقش سیاستگذاران و مدیران سینمایی در چنین فضایی گفته: «چطور می‌شود که امروز به چنین جایی می‌رسیم که وقتی سر درِ سینماها را نگاه می‌کنیم حتی اسم‌ بعضی از فیلم‌ها  زننده و خجالت‌آور است؟ در فیلم‌ها هم که به وفور شاهد رفتارهای ناشایست به اسم کمدی هستیم. اگرچه تفکر را نمی‌شود و حق نداریم حذف کنیم ولی می‌شود انتخاب کرد. این‌که ما دست اندرکاران و مدیران و مسئولان سینمایی چه تفکری را انتخاب می‌کنیم بسیار مهم است. علاوه براین مهم است که ببینیم چه چیزی را باید کنترل کرد. آیا باید کلمه به کلمه متن فیلمنامه‌ها و چهار تار موی بازیگر را کنترل کرد یا روی منبع و هدف و نتیجه ورود میلیاردها پولی که وارد سینما می‌شوند، حساسیت نشان داد؟»
این بازیگر که این روزها نمایش «خنکای ختم خاطره» را هم روی صحنه تئاتر دارد، جمعه شب در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مشکلات کمبود سالن‌های نمایش گفت. فاطمه معتمدآریا به سید عباس صالحی که بعد از تماشای این نمایش در پشت صحنه آن حاضر شده بود، گفت: «اگر تماشاخانه استاندارد بیشتر باشد تعداد اجرای هر نمایش محدود نمی‌شود که مجبور به اجرای دو نوبت در هر شب شویم. این نمایش ظرفیت اجراهای بیشتری دارد اما به دلیل قرارداد گروه بعدی نمی‌توانیم اجرا را تمدید کنیم و سالن دیگری که امکانات و ظرفیت مورد نظر کارگردان را داشته باشد نداریم.» صالحی ضمن تایید صحبت‌های معتمدآریا ابراز امیدواری کرد تا در آینده اتقاقات بهتری بیفتد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *