هشدار کارشناسان درباره استفاده از هندزفری/از هر ۵ نوجوان ایرانی ، یکی کم‌شنواست

https://www.babycenter.com/ims/2014/02/505x273x151339685_wide.jpg.pagespeed.ic.gFBUvUtVNr.jpg
سایت بدون -استفاده گسترده از هندزفری باعث شده سازمان بهداشت جهانی نسبت به صدمه‌های ناشی از استفاده نادرست از هندزفری هشدار دهد. این درحالی است که مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از افزایش ۱۵درصدی صدمه‌های ناشی از استفاده نامناسب از هندزفری
ابراز نگرانی کرده است. سازمان بهداشت جهانی یکی از موضوعات قابل‌توجه در سال ۲۰۱۵ را سلامت گوش عنوان کرده و با این کار در نظر داشته مردم را نسبت به اهمیت حفاظت از گوش در برابر سر و صداهای طبیعی، آگاه کند. این نامگذاری به این دلیل اهمیت دارد که در کشورهای مختلف استفاده نادرست از وسایل تولید صدای شخصی مانند هدفون و هندزفری تبلت و ام‌پی‌تری‌پلیر بسیار شایع شده است، اما این وسایل صداساز شخصی که جزئی از زندگی‌مان شده، چگونه سلامتمان را به خطر می‌اندازد؟
دکتر سعید محمودیان، رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «سلامت» نسبت به استفاده طولانی‌مدت از وسایلی مانند هندزفری هشدر داد: «در کشور ما با ۲ مشکل روبرو هستیم؛ اول آنکه جوانان و نوجوانان مدت زمان طولانی از هدفون، هندزفری و… استفاده می‌کنند و دوم آنکه حجم بسیار بالایی از هدفون‌ها و هندزفری‌ها به طور قاچاق وارد کشور می‌شود که غیراستاندارد است و به‌دلیل قیمت پایین آن، افراد بیشتری از آن استفاده می‌کنند و صدمه‌هایی که به گوش می‌زنند بسیار بیشتر از هندزفری‌های استاندارد است.» دکتر محمودیان که عضو هیات علمی و مرکز تحقیقات گوش‌و‌حلق‌و‌بینی دانشگاه علوم پزشکی ایران هم هست با ابراز نگرانی نسبت به هندزفری‌های چینی که غیراستاندارد هستند و جوانان و نوجوانان به وفور استفاده می‌کنند، توضیح داد: «سطوح صوتی که این هندزفری‌های غیراستاندارد ایجاد می‌کنند بسیار بالاست و صدمه‌های بیشتری به گوش وارد می‌کند به گونه‌ای که باعث آثار مخرب به سلول شنوایی و عصب شنوایی می‌شود و پیرگوشی زودرس ایجاد خواهد کرد.»
در حال حاضر در دنیا ۳۶۵ میلیون نفر به دلایل مختلف که یکی از آنها استفاده نامناسب از وسایل شخصی تولید صداست به کم‌شنوایی شدید مبتلا هستند. از طرف دیگر، آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد بالای یک میلیارد نفر در دنیا در معرض صدمه‌های سطوح بالای صوتی ناشی از استفاده از وسایل شخصی تولید صدا مانند هندزفری قرار دارند که می‌تواند صدمه‌های جبران‌ناپذیری را برایشان به دنبال داشته باشد. رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش صدمه‌های گوش به‌دلیل استفاده نامناسب از هندزفری تاکید می‌کند: «نوجوانان و جوانان معمولا برای ایجاد هیجان، کم‌کم صدای هندزفری را بالا می‌برند و گوش هم به این صدای بلند عادت می‌کند درحالی که به‌تدریج باعث افت شنوایی می‌شود به‌گونه‌ای که خلقت خداوند به صورتی است که کاهش شنوایی اول فرکانس‌های بالا را درگیر می‌کند و آنها تخریب می‌شوند و فرد متوجه نمی‌شود دچار افت شنوایی شده. با ادامه در معرض صدا قرار گرفتن کم‌کم فرکانس‌های گفتاری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و فرد در زمان صحبت کردن دیگران صدایشان را کم می‌شنود.» به گفته دکتر محمودیان، یکی از آثار استفاده نادرست از هندزفری وزوز گوش و کم‌شنوایی در سنین نوجوانی است که در حال حاضر وزوز گوش بین نوجوانان بسیار افزایش پیدا کرده به گونه‌ای که وزوز گوش بیش از
۱۵ درصد بین نوجوانان و جوانان بروز کرده است. علاوه بر این، بعد از ۳-۲ سال استفاده مداوم و نامناسب از هندزفری فرد دچار افت شنوایی و پیرگوشی زودرس می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *