همه آن چیزی که درباره بازی امشب لیورپول – منچسترسیتی باید بدانید/ بازی بزرگان

سایت بدون – این‌که می‌گویند اگر آب دست‌تان است زمین بگذارید و فلان کار را انجام دهید، شاید بیش از هر موقع دیگری برای امشب ساعت ۲۰ کاربرد داشته باشد. حتی اگر کسی از اطرافیان‌تان فوتبالی نیست اما رفتارها و کنش‌های انسانی برایش مهم است، بگویید ساعت ۸ شب تلویزیون را روشن کند و برای ۹۰ دقیقه از تماشای بازی منچستر‌سیتی- لیورپول لذت ببرد. از نزدیک مشاهده کنند که ۲۲ بازیکن داخل زمین و نیمکت‌نشین‌ها چه رفتارها و عکس‌العمل‌هایی در طول بازی از خودشان نشان می‌دهند، ببینند مربیان و بازیکنان دو تیمی که در چند سال اخیر سلاطین اصلی لیگ جزیره بوده‌اند، در لحظات خشم و شادی چه رفتاری از خودشان بروز می‌دهند. طی چند روز منتهی به این بازی نه خبری از بیانیه‌‌نویسی بوده و نه هیچ کدام از اعضای دو تیم به انتخاب آنتونی تیلور به عنوان داور بازی اعتراض کرده‌اند. آنچه که در فضای مجازی طرفداران دو تیم هم به چشم می‌خورد، پُز دادن به مربیان و بازیکنان خودی است. از یک طرف سیتیزن‌ها اعتقاد راسخ دارند که پپ در حال حاضر بهترین مربی دنیای فوتبال است؛ البته وقتی به این موضوع توجه کنیم که یک مربی در سه سال اخیر دو بار تیمش را قهرمان لیگ جزیره کرده، این ادعا چندان هم غلط نیست. از آن طرف، لیورپولی‌ها می‌گویند وقتی کلوپ توانسته بعد از ۳۰ سال آنفیلدی‌ها را به قهرمانی در لیگ برتر برساند و علاوه بر این در اروپا هم قهرمان شوند، عنوان بهترین مربی جهان باید به این مرد آلمانی برسد. همه این موارد باعث شده تا امشب در ورزشگاه اتحاد شهر منچستر، همه فوتبال‌دوستان نگاه‌شان به این بازی باشد. به عقیده خیلی از کارشناسان، هر کدام از این دو تیم که به عنوان برنده از این بازی خارج شو‌د، باید آن را قهرمان این فصل لیگ جزیره دانست. اگر هم بازی مساوی تمام شود، باید تا هفته آخر این فصل لیگ‌برتر انگلیس منتظر ماند تا قهرمان تعیین شود. در کنار تمام این عوامل، نکات و آماری مربوط به این بازی است که نگاهی گذرا به تعدادی از آنها، خالی از لطف نیست

.۱۹۱
اگر کلوپ و شاگردانش بتوانند در بازی امشب با برد از زمین خارج شوند، برای اولین‌بار از اول اکتبر سال گذشته، به صدر جدول بر می‌گردند. طرفداران لیورپول خیلی دوست دارند که ۱۹۱ روز دوری این تیم از صدر جدول، همین امشب در ورزشگاه اتحاد تمام شود.

۷
این اولین بار نیست که دو تیم بالای جدول لیگ‌برتر، در ۱۰ هفته پایانی مقابل هم قرار می‌گیرند. در واقع در هشت دفعه قبلی که این اتفاق افتاده نکته جالبش این است که در ۷ بازی، این تیم دوم بوده که پیروز از زمین خارج
شده است.

۱
از نوامبر ۲۰۱۵ تا امروز این دو تیم ۱۲‌بار در ورزشگاه اتحاد مقابل هم قرار گرفته‌اند و نکته جالب دست بالای سیتیزن‌ها در این بازی‌ها بوده است. تنها باخت سیتیزن‌ها مقابل لیورپول در ورزشگاه خانگی به نوامبر ۶ سال پیش بر می‌گردد که با نتیجه ۴ بر یک بازی را واگذار کردند. در ۱۱ بازی دیگر، هفت پیروزی سهم آبی‌ها بوده و چهار بازی هم با تساوی تمام
شده است.

۳
یکی از بازیکنانی که پپ روی گلزنی‌اش حساب ویژه‌ای باز کرده، فیل فودن است.  این هافبک انگلیسی در سه بازی قبلی خود مقابل لیورپول در لیگ‌ برتر، موفق به گلزنی شده و در صورت گلزنی در بازی امشب می‌تواند یکی از رکوردداران ویژه لیگ جزیره
باشد.

۵۷۷
نقطه قوت دو تیم در سال‌هایی که پپ و کلوپ روی نیمکت این دو تیم نشسته‌اند، خط حمله آتشین‌شان است؛ اما به نظر می‌رسد این فصل عملکرد قرمزها بهتر بوده است. آمار می‌گوید شاگردان کلوپ در فصل ۲۲-۲۰۲۱ توانسته‌اند ۵۷۷‌موقعیت مسلم گلزنی ایجاد کنند که در مقایسه با فصل قبل این تیم، رشدی ۳۰ درصدی داشته است. از طرفی، این بهترین آمار خط حمله لیورپول از زمان آمدن کلوپ در سال ۲۰۱۵ است.

۴
از ابتدای فصل ۱۹-۲۰۱۸ که این دو تیم در رقابت شدید برای قهرمانی در لیگ‌برتر هستند، خیلی از آمارهایشان به هم نزدیک است. در این چهار فصل، سیتی با ۳۵۰ گل زده، در صدر تیم‌های لیگ‌برتر است و لیورپول با ۳۱۹ گل در رده دوم قرار دارد. در بحث دفاعی هم آمار این دو تیم به هم نزدیک است به طوری که سیتیزن‌ها ۱۰۸ گل خورده‌اند و آنفیلدی‌ها ۱۱۷ گل دریافت کرده‌اند.

۲۳
بدون شک یکی از عوامل جذاب‌تر شدن بازی امشب، حضور پپ و کلوپ روی نیمکت‌های دو تیم است. این برای بیست و سومین بار است که تیم‌های این دو مربی مقابل هم قرار می‌گیرند. نکته جالب این است که هر دو مربی به طور مساوی هشت پیروزی به دست آورده‌اند و شش بازی هم با تساوی تمام شده است.

۱۸
یک مورد وجود دارد که هر دو تیم با آمار یکسان پا به این میدان می‌گذارند. من‌سیتی و لیورپول تا قبل از این بازی هر کدام‌شان موفق به ثبت ۱۸ کلین‌شیت در فصل جاری لیگ‌برتر شده‌اند و اصلا دوست ندارند در این بازی مهم چنین آماری خدشه‌دار شود.

۸
طرفداران لیورپول امشب بیش از همه چشم به ساق‌های محمد صلاح بسته‌اند. ستاره مصری لیورپول در چهار بازی قبلی مقابل من‌سیتی موفق به گلزنی شده است. آخرین بازیکنی که موفق به ثبت چنین رکوردی شد، جیمی فلوید هاسل‌بنک بود که در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ به این آمار رسید.

مربیانی در حد لیگ‌برتر
 بارها حین مشاهده بازی‌های فوتبال اروپا شنیده‌ایم که گزارشگران تلویزیونی از بازیکنان فوتبال کشورمان خواسته‌اند به رفتار و نوع برخورد بازیکنان این تیم‌ها در مواجهه با داور یا در لحظات حساس بازی توجه کنند. در روزهایی که فوتبال ایران طی چند هفته اخیر اسیر حواشی و بیانیه‌نویسی‌های متعدد شده، یک پیشنهاد هم ما داریم. در آستانه بزرگترین بازی این هفته فوتبال اروپا بین منچسترسیتی و لیورپول، مربیان وطنی نگاهی به کنفرانس خبری قبل از بازی پپ و کلوپ داشته باشند. کلوپ که زودتر از همتای اسپانیایی‌اش به نشست خبری رفته بود، این‌طور در مورد رقیبش حرف زد: «پپ بهترین مربی دنیاست و همه ما در این مورد توافق داریم. اگر کسی به او شک دارد، من نمی‌دانم که این اتفاق چگونه افتاده است. این به خاطر چیزهایی است که او برده و فوتبالی است که بازی می‌کند.» در مقابل نوع واکنش پپ هم بسیار جالب بود: «از کلوپ بسیار ممنونم اما من بهترین نیستم. من کار لیورپول را تحسین می‌کنم. آنها بسیار خوب هستند و من از چالشی که با این تیم دارم لذت می‌برم. کلوپ زندگی در دنیای فوتبال را بهتر کرده است. او مرد خوبی است و من رابطه خیلی خوبی با او دارم.»

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *