همه اخبار خوبی که از کیهان کلهر به گوش می رسد/ شهر نه چندان خاموش

سایت بدون -«یک کنسرت و یک آلبوم»؛ اینها رخدادهای جدیدی بود که از سوی کیهان کلهر، نوازنده نامدار ایرانی، انجام شد. او با انتشار مطلبی در فضای مجازی خبر برگزاری کنسرت خود با همراهی کوارتت «مینیاتور» را در فروردین ٩٨ اعلام کرد. چند دقیقه پس از آغاز پیش‌فروش، بلیت کنسرت کیهان کلهر تمام شد. از طرف دیگر تازه‌ترین آلبوم کیهان کلهر و گروه «رامبرانت تریو» نوازنده جهانی موسیقی کشورمان از روزهای گذشته با عنوان «هنوز پاییز است» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

پایان؛ چند دقیقه پس از آغاز!
در دقایق آغازین بلیت‌فروشی کنسرت «شهر خاموش» کیهان کلهر، نوازنده بین‌المللی کمانچه، همه بلیت‌های این اجرا فروخته شد. کیهان کلهر با انتشار مطلبی از آغاز فروش بلیت این کنسرت در سامانه فروش بلیت تیوال خبر داد. هنوز دقایقی از آغاز بلیت‌فروشی کنسرت شهر خاموش نگذشته بود که سامانه فروشنده بلیت اعلام کرد کلیه بلیت‌های این کنسرت به فروش رفته است. این سامانه خبر از احتمال تمدید این کنسرت داده اما هنوز جزییات تمدید کنسرت اعلام نشده است. «شهر خاموش» یکی از آثار شناخته‌شده کیهان کلهر است که ‌سال ١٣٨٧ با همراهی گروه «بروکلین رایدر» منتشر شد و تاکنون آثار این آلبوم در بسیاری از شهرهای اروپایی و آمریکایی به اجرا درآمده است. آلبوم این کار از چهار قطعه تشکیل شده است که قطعه ۳۰ دقیقه‌ای «شهر خاموش» هسته اصلی اثر را تشکیل می‌دهد. این آلبوم پس از انتشار با استقبال خوبی از سوی منتقدان مطرح موسیقی مواجه و پس از آن نیز به‌ عنوان یکی از آثار برتر نشریات و رسانه‌های معتبر موسیقی در جهان معرفی شد. این در حالی است که آلبوم یادشده تاکنون در بسیاری از شهرهای اروپایی و آمریکایی به اجرا درآمده است. سبک اصلی این آلبوم موسیقی کلاسیک بین‌المللی است که در کنار آن از موسیقی ایرانی، موسیقی خاورمیانه، موسیقی کردی و موسیقی خراسانی استفاده شده است. یکی از نکات قابل توجه دیگر اثر هم قطعه نخست آلبوم است که به یاد قربانیان شهر حلبچه تولید شده است.

«شهر خاموشِ» غیرمتعارف
کیهان کلهر پیش از این درباره آلبوم «شهر خاموش» توضیح داده بود: «قطعه اصلی اثر «شهر خاموش»  در ‌سال ۲۰۰۴ به سفارش دانشگاه‌ هاروارد برای ترکیب کوارتت زهی نوشته و اجرا شد و بعد از نظر سازبندی و شکل اجرا بازبینی شد که ساز کنترباس و سازهای کوبه‌ای به آن اضافه شده است. این قطعه برای  نخستین‌بار در کارنگی‌هال نیویورک به وسیله همین نوازندگان و بعدها در کنسرت‌های دیگر اجرا شد. هدف ابتدایی در به وجودآمدن شهر خاموش ترکیب موسیقی بداهه و موسیقی از پیش‌نوشته‌شده در یک قطعه موسیقی بود که تمام اعضای گروه بر اساس چهارچوب‌های مشخص‌شده در آن شرکت می‌کنند و در شکل‌گیری و صدادهندگی نهایی به یک اندازه موثرند. شیوه نوشتار در سه قسمت اول، غیر متعارف و نشانه‌ای است. در این شیوه هم نوازنده برداشت خود را از نشانه‌ها اجرا می‌کند و تنها فرم‌ها جهت کلی اجرا مشخص و توضیح داده شده ‌است ولی عواملی چون سرعت ریتم و انتخاب ترکیب‌ها، دامنه صوتی و زمان کشش یا سکوت‌ها در هنگام اجرا بر عهده نوازندگان و طبیعتا در هر اجرایی متفاوت است. قسمت دوم که در پی تکنوازی کمانچه براساس تم‌های کردی می‌آید، به روش معمول آهنگسازی و به شیوه رایج نت‌نویسی شده‌است.» پدرام فریوسفی نوازنده ویلن، نیلوفر محبی نوازنده ویلن، میثم مروستی نوازنده آلتو، آتنا اشتیاقی نوازنده ویولنسل ازجمله نوازندگانی هستند که در قالب کوارتت زهی «مینیاتور» در کنسرت کیهان کلهر او را همراهی می‌کنند. این در حالی است که نوازندگان کنترباس و سازهای کوبه‌ای این کنسرت هنوز مشخص نشده‌اند.

درباره«هنوز پاییز است»

تازه‌ترین آلبوم کیهان کلهر و گروه «رامبرانت تریو» نوازنده جهانی موسیقی کشورمان از یکشنبه با عنوان «هنوز پاییز است» در دسترس مخاطبان قرار گرفت. «رامبرانت تریو» گروه سه نفره هلندی است که پیانو، درامز و کنترباس سازهای اصلی آن را تشکیل می‌دهند و از مهمترین و موفق‌ترین آنسامبل‌های جز هلند هستند. آلبوم هنوز پاییز است حاصل همکاری و خلق موسیقایی این تریو با کیهان کلهر است. این آلبوم از دو قسمت اصلی تشکیل شده که بخش اول کمانچه و در بخش دوم کلهر از ساز ابداعی شاه‌کمان استفاده می‌کند. این در حالی است که فضای ملودی‌ها بیشتر در مایه شوشتری و اصفهان گردش دارد. «مقدمه- بداهه گروهی»، «دانه پای شبنم» اثر تونی اورواتر، «هفت پاره» اثر کیهان کلهر، «هنوز» براساس بداهه گروهی، «نیاز» اثر آرا دینکجیان آثاری هستند که در قسمت آلبوم با عنوان کلی «پگاه» منتشر شده است. در بخش دوم نیز قطعات «مقدمه» براساس بداهه گروهی، «پاییز» اثری بر پایه موسیقی فولکلور ارمنی، «باد پاییز» اثر تونی اورواتر و «کوتاه‌ترین داستان بلند» اثر رامبرانت فرایش با عنوان کلی «شامگاه» منتشر شده است. کیهان کلهر نوازنده کمانچه، رامبرانت فرایس نوازنده فورته پیانو و پارمانیوم، تونی اورواتر نوانزده ویولونه و کنترباس، وینسنت پلانیه نوازنده سازهای کوبه‌ای گروه نوازندگان آلبوم «هنوز پاییز است» را تشکیل می‌دهند. ضبط آلبوم نیز در استودیو فاتوریا موزیکا کشور آلمان با صدابرداری تیمن زینکان صورت گرفته و کیهان کلهر و تونی اورواتر کار میکس، امید نیک‌بین مسترینگ، مهدی جوادی‌نسب طراح گرافیک، محمد مرادی عکس جلد و پویا اسدیان کار چاپ و تولید آلبوم را انجام داده‌اند. این اثر متعلق به موسسه فرهنگی هنری «نغمه ساز آواز» است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *