همه خطرهایی که پیرسینگ برای بدن دارد/ سوراخ های مزاحم

سایت بدون – پیرسینگ واژه‌ای لاتین به معنای سوراخ کردن از سالیان بسیار دور عملی بسیار مرسوم بوده است و قدمتی ۷ هزار ساله دارد. نقطه شروع این جراحی زیبایی سرپایی آمریکاست اما برخی نوشته‌ها نقطه شروع آن را رومیان می‌‌دانند. گاهی این عمل به عنوان یک عمل زیبایی و گاهی تحت تاثیر فرهنگ‌های مختلف میان ملل گوناگون با هدف‌های مختلفی انجام می‌گرفته است، مثل سوراخ کردن گوش برده‌ها برای شناسایی آنها یا استفاده از پیرسینگ در طبقه اشراف برای نشان دادن تمایز آنها با مردم عادی اما این کار عوارض پوستی متعددی دارد که می‌تواند مشکلات فراوانی برای فرد ایجاد کند. دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به سوالات ما در مورد پیرسینگ و انواع آن، عوارض و اختلالات احتمالی پیرسینگ پاسخ می‌‌دهد.
:آقای دکتر! پیرسینگ بیشتر در کدام کشورها شایع‌تر است؟
متاسفانه ، پیرسینگ در نقاط مختلف بدن در تمام کشورها انجام می‌شود و بسیاری از ‌جوانان به دنبال پیروی از مد و زیبایی و بدون آگاهی از عوارض خطرناک و گاهی غیرقابل‌برگشت آن با مراجعه به مراکز غیربهداشتی و حتی آرایشگاه‌ها دنبال آن هستند.
:پیرسینگ مــعمــولا در کدام قسمت‌های بدن استفاده می‌شود؟
اولین جایی که پیرسینگ مورد استفاده قرار گرفته، لاله گوش است، به طوری که از حلقه فلزی یا شکل‌های دیگر فلزات برای لاله گوش استفاده می‌شود. ناف، لب، پا و حتی ناحیه تناسلی از دیگر قسمت‌های بدن هستند که پیرسینگ در آنها استفاده می‌شود. از بین همه اینها پیرسینگ نرمه گوش، نسبتا کم‌عارضه‌تر از سایر انواع پیرسینگ است.
:پیرسینگ‌های نواحی مختلف چه عوارضی دارند؟
در انجام پیرسینگ دو مشکل اصلی وجود دارد؛ مشکل اول به دلیل ایجاد زخم و خونریزی است. هر جا که خون وجود داشته باشد، احتمال انتقال عفونت‌های پوستی از جمله ویروس زگیل و عفونت‌های باکتریایی پوست مانند عامل زردزخم وجود دارد. در بسیاری از موارد بعد از عمل پیرسینگ شاهد عفونت زردزخم و انتقال انواع قارچ‌ها هستیم ولی احتمال انتقال عفونت‌های ویروسی مهمی مانند هپاتیت و اچ‌آی‌وی که اهمیت بسیاری دارد نیز در این روش بسیار بالاست.
عارضه مهم دیگر پس از پیرسینگ‌ها، اگزما یا حساسیت‌های آلرژیک است که بیشتر هنگام استفاده از فلزات به‌ویژه کروم، کبالت و نیکل به صورت قرمزی و خارش در پوست به وجود می‌آیند.
:چه کـسانی بیشتر در معرض این عوارض قرار دارند؟
افرادی که سابقه قبلی حساسیت به نیکل دارند ممکن است به دنبال استفاده از پیرسینگ دچار واکنش‌های حساسیت‌زای خیلی شدید شوند. درمان این واکنش‌ها ممکن است مدت‌ها طول بکشد و حتی تا بعد از خارج کردن پیرسینگ ادامه داشته باشد بنابراین توصیه می‌شود افرادی که پوست‌شان به بدلیجات به‌خصوص کروم و نیکل واکنش نشان می‌دهد برای انجام پیرسینگ فقط از طلا استفاده کنند چراکه احتمال حساسیت به طلا در دنیا بسیار کم است.
:چـــگونـه می‌توان به احتمال حساسیت در افراد علاقه‌مند به پیرسینگ پی برد؟
با یک پرسش می‌توان فهمید فردی که برای انجام پیرسینگ مراجعه کرده، سابقه حساسیت به فلز دارد یا نه ولی افرادی که سابقه‌ای از حساسیت ندارند ممکن است برای اولین بار با واکنش حساسیت‌زا یا اگزمایی مواجه شوند. در موارد بسیاری شاهد بوده‌ایم که فردی بعد از استفاده از پیرسینگ ناف، دچار التهاب، قرمزی و خارش پوست اطراف ناف شده و حتی با خارج کردن پیرسینگ، این عوارض ماه‌ها و حتی سال‌ها ادامه داشته بنابراین احتمال تشخیص قطعی حساسیت وجود ندارد.
:پیرسینگ کــــدام قسمت‌ها می‌تواند عوارض بیشتری داشته باشد؟
به طور کلی ناف منطقه‌ای است که به ندرت تمیز می‌شود و از آنجا که حفره‌مانند است، احتمال بروز عفونت با سوراخ کردن آن افزایش می‌یابد. از طرفی، پیرسینگ ناف طی دوره بارداری یا جراحی می‌تواند منبع مهمی برای عفونت باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌ها در دوره بارداری از انجام پیرسینگ ناف بپرهیزند و پیرسینگ ناف را خارج کنند چرا که احتمال آسیب پوستی و پارگی آن با بزرگ شدن شکم وجود دارد. پیرسینگ ناحیه تناسلی نیز به دلیل شرایط خاص و رطوبت زیاد این منطقه، می‌تواند به عفونت‌های پوستی طولانی و دردسرساز منجر شود.
:خطرناک‌تـــرین پیرسینگ‌ها کدام موارد هستند؟
متاسفانه امروزه شاهد انجام پیرسینگ در گوشه پلک هستیم که می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد. اگزماهای دور چشم از جمله این عوارض هستند که درمان بسیار سختی دارند و حتی گاهی سال‌ها طول می‌‌کشند و علاوه بر مصرف داروهای کورتونی، تزریقات مختلف و مصرف داروهای کاهنده سیستم ایمنی، شاهد عود چند‌باره اگزما هستیم بنابراین توصیه می‌شود افراد از این نوع پیرسینگ استفاده نکنند و اگر به هر دلیل خواهان انجام پیرسینگ گوشه چشم هستند، این کار نباید طولانی‌مدت باشد چراکه هر چه تماس بیشتر باشد، خطر واکنش‌های حساسیت‌زا نیز افزایش می‌یابد. افرادی هم که سابقه اگزمای پوستی دارند، به هیچ وجه نباید از این نوع پیرسینگ‌ها استفاده کنند چون در گردابی می‌افتند که خروج از آن بسیار سخت خواهد بود. پیرسینگ‌های کنار چشم، خطرناک‌ترین کاری است که به دلیل خطر عفونت‌ها و نیز ارتباط نزدیک با مغز می‌تواند منجر به التهاب چشم و مشکلات مغزی شود.
:چه افرادی صــلاحیت انجام پیرسینگ را دارند؟
دانستن آناتومی بدن برای انجام عمل پیرسینگ ضروری است بنابراین هر کسی صلاحیت انجام این کار را ندارد و نباید برای انجام این مورد مهم به آرایشگاه‌ها مراجعه کرد چرا که گاهی انجام پیرسینگ توسط افراد بدون صلاحیت می‌تواند عوارض بازگشت‌ناپذیری به جا بگذارد. بهترین افراد برای انجام این کار پزشکانی هستند که در مراکز زیبایی فعالیت می‌کنند.
سمیه ذکایی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *