همه چیزهایی که باید درباره آنفولانزا بدانیم

https://www.dukehealth.org/sites/default/files/flu-shot-duke.jpg

سایت بدون – آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی مسری است که توسط ویروس ها ایجاد می شود که بینی، گلو و گاهی ریه ها را آلوده می کند. آنفلوآنزا عمدتا از فرد به فرد گسترش می یابد و افرادی که مبتلا به آنفلوانزا هستند، در سه تا چهار روز اول پس از بیماری خود، بیشتر می توانند عامل سرایت بیماری باشند.

آنفولانزا ناگهان می آید، علائم اولیه ممکن است شامل خستگی، درد های بدن و لرز، سرفه، گلودرد و تب باشد. برای اکثر افراد، آنفلوآنزا خود به خود برطرف می شود، اما گاهی آنفولانزا و عوارض آن می تواند مرگبار باشد.

ویروس های آنفلوانزا در  هوا به صورت قطره ای حرکت می کنند ،وقتی فردی که عفونت داردسرفه، عطسه یا صحبت می کند. شما می توانید این قطره ها را به طور مستقیم دریافت کنید، یا می توانید میکروب ها را از یک جسم بردارید و سپس آنها را به چشمان، بینی یا دهان خود منتقل کنید. افراد مبتلا به آنفلوانزا می توانند آن را به دیگران  در مساحتی تقریبا به عرض ۶ فوت منتقل کنند.

در زمان انتشار این مقاله، میزان  آنفلوانزا در ایالات متحده  همچنان کم است اما سال قبل یکی از بدترین سال ها در  این دهه بود و آمار  بالایی در کلینیک های سرپایی و بخش اورژانس برای بیماری های آنفولانزاو میزان بستری شدن  به خاطر آنفولانزا ثبت شد.

در این مطلب در مورد این بیماری بیشتر می خوانیم

 

شیوع
چهار نوعویروس آنفولانزا وجود دارد: A، B، C، و D. ویروس های آنفلوانزای A و B در انسان ها باعث اپیدمی فصلی در هر زمستان می شوند.

ویروس آنفلوانزا  نوع C  بیماری های تنفسی ملایم را ایجاد می کنند و به نظر نمی رسند که همه گیر شوند. ویروس های آنفلوانزا D در ابتدا بر گاوها تاثیر می گذارند و شناخته شده نیستند و باعث ایجاد بیماری شناخته شده ای  در انسان نیستند.

اکثر افراد مبتلا به آنفلوآنزا بیماری ملایم دارند، به مراقبت های پزشکی یا داروهای ضد ویروسی نیاز ندارند و در کمتر از دو هفته بهبود می یابند. افرادی که در معرض خطر ابتلا به عوارض آنفلوانزا هستند عبارتند از:

-کودکان زیر ۵ سال، به ویژه کسانی که کمتر از ۲ سال سن دارند
-بزرگسالان بالای ۶۵ سال
-پرستارها و کسانی که به طور طولانی با بیمارها سر و کار دارند
-زنان باردار و زنانی که دو هفته  از زایمان آن ها می گذرد
-افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف بدن
-افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند آسم، بیماری های قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد و دیابت
-افرادی که چاق هستند و شاخص توده بدنی ۴۰ یا بالاتر دارند

هزینه های آنفولانزا

هزینه ها
آنفلوآنزا در سال به طور مستقیم پزشکی حدود ۱۰٫۴ میلیارد دلار و در کل سالانه ۱۶٫۳ میلیارد دلار در آمریکا هزینه روی سیستم بهداشت این کشور می گذارد.علاوه بر این، آنفلوآنزا کارکنان  و کارمندان در کشور ایالات متحده به دلیل آنفلوانزا ، حدود ۷ میلیارد دلار در سال به دلیل بیماری به سیستم کاری خسارت وارد می کنند  و بهره وری را پایین می آورند

بر اساس گزارش شرکت اشتغال چلنجر،  برآورد هزینه بهره وری از دست رفته کارفرمایان به علت آنفولانزا در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ را بیش از ۲۱ میلیارد دلار بود.

یک گزارش دیگر در سال ۲۰۱۸ برآوردکرد،میانگین بار اقتصادی سالانه کل آنفلوانزای فصلی را به سیستم مراقبت بهداشتی آمریکا و جامعه را ۱۱٫۲ میلیارد دلاراست . هزینه های مستقیم پزشکی حدود ۳٫۲ میلیارد دلار و هزینه های غیر مستقیم ۸ میلیارد دلار بود.

 

واکسن
بهترین راه محافظت در برابر آنفلوانزا، واکسیناسیون سالیانه است. CDC توصیه می کند  هرکسی که بیشتر  از شش ماه سن دارد هر سال واکسن آنفولانزا بزند

واکسن آنفلوآنزا به دو طریق تزریق یا به عنوان اسپری بینی استفاده می شود. شایعترین روش واکسن آنفلوانزا، استفاده از فرآیند تولید تخم مرغ است که برای بیش از ۷۰ سال عمرد

همچنین یک پروسه تولید مبتنی بر سلول برای واکسن های آنفلوآنزا وجود دارد که توسط اداره غذا و دارو ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ تأیید شد. نوع سوم واکسن برای استفاده در ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ مورد تایید قرار گرفت؛ این نسخه شامل استفاده از تکنولوژی نوین است.

در حالی که واکسن سالانه آنفولانزا ۱۰۰ درصد موثر نیست، هنوز بهترین دفاع در برابر آنفولانزا است. اثربخشی واکسن می تواند از فصل به فصل و در میان گروه های سنی و گروه های خطر و حتی با نوع واکسن متفاوت باشد.

با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که واکسیناسیون آنفلوانزای فصلی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد در بین جمعیت کل در فصل های زمانی که بیشتر ویروس های آنفولانزای مرغی واکسن آنفولانزای خوکی مشابه هستند، کاهش می یابد.

یک مطالعه ۲۰۱۷ به این نتیجه رسید که واکسیناسیون آنفولانزا در نیمی از کودکان مبتلا به بیماری های با خطر بالا در معرض خطر مرگ ناشی از آنفلونزا را کاهش می دهد. برای کودکان سالم، این خطر را تقریبا دو سوم کاهش می دهد.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد نشان داد که واکنش آنفولانزا خطر ابتلا به آنفولانزای شدید در میان بزرگسالان را کاهش داده و همچنین شدت بیماری را کاهش می دهد.

در میان بزرگسالانی که با آنفولانزای خوکی به بیمارستان بستری شده بودند، بزرگسالان واکسینه شده ۵۹ درصد کمتر احتمال دارد که بیماری بسیار شدید داشته باشند که منجر به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه شود.

 

عوارض و مرگ و میر
اکثر افراد مبتلا به آنفلوانزا از چند روز تا کمتر از دو هفته بهبود می یابند، اما کودکان و بزرگسالان پر خطر ممکن است عوارض زیر را بگیرند :

ذات الریه
برونشیت
آسم حاد
عفونت سینوس
مشکلات قلب
عفونت گوش

آنفلوانزا علت شایع ذات الریه یا سینه پهلو است، به ویژه در کودکان ، سالمندان، زنان باردار یا کسانی که با شرایط خاص سلامتی زندگی می کنند. در سال ۲۰۱۶، آنفلوآنزا و ذات الریه ، عامل اصلی هشتمین علت مرگ در ایالات متحده بودند.

افراد ۶۵ سال و بالاتر در معرض خطر بیشتر عوارض جدی ناشی از آنفولانزا هستند.برآورد شده است که بین ۷۰ تا ۸۵ درصد مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای فصلی در افراد ۶۵ ساله و بالاتر رخ داده است. بین ۵۰ تا ۷۰ درصد موارد بستری مربوط به آنفلوآنزای فصلی در میان افرادی که در این گروه سنی قرار دارند رخ داده است.

CDC علاوه بر ضرب و شتم آنفلوانزا، اقدامات پیشگیرانه روزانه را همچون دوری از بیمارانی که سرفه و عطسه دارند، و شستشوی دست های مکرر، توصیه می کند.

اگر شما آنفولانزا دریافت می کنید، داروهای ضد ویروسی – که می تواند بیماری را خفیف تر و کوتاه مدت تر کند  – می تواند توسط پزشک تجویز شود  ، می تواند خیلی زود ماجرا را حل کند واگر آن را جدی نگیرید ، ممکن است کارتان به بیمارستان بکشد.

منبع :هلث لاین

 

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *