همه چیز درباره اتومبیل «لادا» که قرار است در خیابان های ایران زیاد ببینیم / میهمان روسی

سایت بدون – انتشار شایعات مختلف از همکاران جدید خودروسازان داخلی نشان می‌دهد فشارهای اقتصادی و محدودیت‌ها، خودروسازان داخلی را بر آن داشته تا هر کدام سناریوی متفاوتی را برای ادامه حیات، افزایش تنوع و دور زدن تحریم‌ها دنبال کنند. برخی به معرفی محصولات ملی تازه با اتکا به توانایی‌های تولید در داخل کشور روی آورده و برخی در حال مذاکره با برندهایی هستند که ارائه محصولاتشان در بازار ایران با چالش خاصی رو به رو نباشد. یکی از این برندها، لادای روسیه است که از چند روز پیش اخبار جدی شدن مذاکرات ورود این برند روسی به بازار ایران را از گوشه و کنار می‌شنویم. احتمالا خیلی‌ها لادا را با همان خودروی معروف ساخت شوروی سابق به یاد می‌آورند که با الگوبرداری از فیات ۱۲۴ ایتالیا ساخته شده بود. با این حال نگاهی به محصولات اخیر این خودروساز روسی نشان می‌دهد، این لادا شاید لادای سابق نباشد و آن را طور دیگر باید دید! اما شایعه مذاکرات همکاری خودروسازان داخلی با لادا از چه قرار است؟ داستان از این قرار است که چند روز پیش، آقای ویکتور کلادوف به‌عنوان مدیر سیاستگذاری منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان فناوری‌های پیشــــــــرفته روســــــیه (روس‌تـک) در حاشیه نمایشگاه صنایع هوایی هند ۲۰۱۹ از مذاکراتی با مقامات ایرانی و برخی دیگر کشورها برای تولید و عرضه محصولات لادا در این مناطق خبر داد که با توجه به شرایط حال حاضر، احتمال ورود این برند روسی به بازار کشورمان بسیار زیاد خواهد بود، زیرا با توجه به تحریم‌های ناجوانمردانه و یکجانبه آمریکا و خروج یا قطع همکاری بسیاری از برندهای اروپایی و حتی چینی، محصولات روسی و به ویژه تولیدات برند باسابقه لادا، می‌تواند گزینه خوبی برای افزایش تنوع خودروهای موجود در ایران باشد.
نسخه لادا برای بازار ما
با وجود افزایش کم‌سابقه قیمت‌ها در بازار خودرو که یکی از دلایل آن کاهش ظرفیت تولید و بسته شدن راه واردات خودرو در ایران است، این گونه سناریوها برای بالا بردن تیراژ و تنوع، می‌تواند برای آرام کردن شرایط تا حدودی کارساز باشد. اما هرچه هست، فعلا جزئیات کاملی از برنامه تولید و عرضه محصولات لادا در ایران در دسترس نیست. ولی بنا بر اخبار نه چندان رسمی، به احتمال زیاد پارس خودرو شریک تجاری لادا در بازار ایران خواهد بود. زیرا با وجود تحریم‌ها و اعمال محدودیت‌ها برای تولید و مونتاژ محصولات رنو در بازار کشورمان، پارس‌خودرو و ایران‌خودرو برای عرضه خانواده رنو-داچیا (محصولاتی مثل تندر، تندر پلاس و ساندرو) به بازار با مشکل تولید و نبود قطعات روبه‌روست (زیرا تولید این خودروها به صورت سی‌کی‌دی و تحت نظر رنو صورت می‌گرفت) و با توجه به این که شرکت «آتو واز» به عنوان برند مادر لادا، همکاری نزدیکی با گروه رنو- نیسان دارد، به احتمال زیاد این سناریو با هدف جایگزینی محصولات این خودروساز روسی با تندر و ساندرو خلق شده است.
البته در مجموع با توجه به همکاری رسمی آتو واز با رنو و به تبعیت از آن وجود شباهت‌هایی بین محصولات لادا و رنو، احتمال این که این سناریو بخاطر اعمال فشار رنو به روسیه برای اتمام همکاری با ایران با شکست مواجه شود چندان کم نیست. اما با وجود این، تلاش‌های اخیر و جدید خودروسازان برای نجات صنعت خودرو از وضع موجود قابل تحسین است و امیدواریم هرچه زودتر، شاهد تغییرات بسیار مثبت دراین صنعت باشیم.
لادا در ایران، گذشته و آینده
اخبار و شایعات ورود لادا به بازار ایران تنها محدود به این چند روز نیست و در این ده سالی که برندهای خودروسازی بیشتری وارد بازار کشورمان شده‌اند و دروازه‌های ایران به روی محصولات جدید باز بوده، چند باری خبر از احتمال عرضه تولیدات لادای روسیه در بازار ایران به گوش رسیده که بنا به دلایل متعدد، تاکنون این اتفاق نیفتاده است. اما این بار با توجه به شرایط موجود بازار داخلی خودرو و با در نظر گرفتن تصمیم لادا برای گسترش تولیدات خود و سهم صادراتش در بازار جهانی، گویا موضوع کمی جدی‌تر است.
 در واقع در حال حاضر محصولات اتو واز به ۳۴ کشور مختلف جهان از جمله مصر، شیلی، کوبا، ترکیه، تونس، مجارستان و… صادر می‌شود و حتی این خودروساز خط تولیدی در مصر هم دارد و صادرات برند لادا در سال گذشته با رشد ۵۷درصدی به بیش از ۳۸هزار دستگاه رسیده است. اما این که واردات یا مونتاژ محصولات این خودروساز در ایران به چه میزان در سال خواهد بود، موضوعی است که به دلیل قطعی نبودن قرارداد بین لادا و خودروساز ایرانی، هنوز جزئیات کاملی ندارد و مشخص نیست.
لادا در حال حاضر چهار محصول تحت عنوان وِستا، وستا اس دبلیو کراس، لارگوس یونیورسال و ۴×۴ برونتو را روی خط تولیدش دارد که این چهار خودرو به ترتیب سدان، کراس‌اور، استیشن و شاسی‌بلند آفرودی جمع و جور هستند و با توجه به ذائقه مردم ایران، به احتمال زیاد وستا و وستا اس دابلیو کراس (حال مشخص نیست که نامشان در بازار ایران دستخوش تغییر قرار بگیرد یا خیر!) را در خیابان‌های کشور خواهیم داشت. البته در این بین، احتمال ورود وستا سدان به عنوان جایگزینی برای تندر۹۰ بیشتر است، اما وستای سدان چه مشخصاتی دارد؟

Image result for lada vesta


لادا وستا در یک نگاه
این محصول که با طول ۴/۴ متری در زمره خودروهای کامپکت قرار می‌گیرد، پیشرانه چهار سیلندر ۶/۱‌لیتری با بیشینه توان ۱۰۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۸ نیوتن متر دارد که از نظر مشخصات فنی و اعداد تولیدی، شباهت بسیار فراوانی به تندر و ساندرو دارد؛ با این تفاوت که موتور محصول روسی، اندکی پرتوان‌تر از رنوهاست. همچنین مصرف سوخت این محصول با موتور ۶/۱ لیتری، عدد ۹/۶ لیتر در سیکل ترکیبی اعلام شده که از این حیث کاملا مشابه تندر۹۰ خواهد بود با این تفاوت که مصرف سوخت لادا در سیکل جاده کمتر از رنوست.
لادا وستا همچنین با یک موتور ۸/۱ لیتری قدرتمندتر با ۱۲۲ اسب بخار توان و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور نیز روانه بازار جهانی شده که این موتور از نظر مصرف سوخت در سیکل‌های مختلف بین ۵ تا ۱۰درصد نسبت به نسخه ضعیف‌تر اختلاف دارد. ضمن این که نمونه ۶/۱ لیتری با دو گیربکس پنج سرعته دستی و پنج سرعته اتوماتیک به فروش می‌رسد اما نسخه ۸/۱لیتری تنها نسخه اتوماتیک دارد. امکاناتی مثل سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی (مجهز به بلوتوث، سامانه ناوبری ماهواره‌ای، قابلیت دسترسی به اینترنت، یو.اس.بی، آ.یو ایکس و…)، کروز کنترل، دوربین و حسگر دنده عقب، حسگر باران (فعال‌سازی برف پاک‌کن به محض خیس شدن شیشه جلو)، رایانه سفری (برای بررسی‌کردن مصرف سوخت و اطلاعات مربوط به مسافت در حین سفر)، تهویه مطبوع خودکار به همراه کول باکس (جعبه خنک‌شونده)، کیسه هوای سرنشینان جلو و جانبی، سیستم پایداری الکترونیک، کمربندهای پیش کشنده و… نیز روی کامل‌ترین نسخه این محصول قرار دارد که به طور کلی از نظر امکانات رفاهی خودرویی بسیار پر و پیمان‌تر از تندر۹۰ است، اما این که شریک ایرانی نسخه فول‌آپشن وستا را وارد بازار کند، در فضای رقابتی این روزها کمی بعید است. ضمن این‌که وستا اس دبلیو کراس نیز با توجه به مشابهت پلتفرم با نسخه سدان از حیث آرایش فنی دقیقا با وستا سدان یکسان است. با این تفاوت که در اینجا نسخه ۸/۱ لیتری با دو گیربکس دستی و اتوماتیک و نسخه ۶/۱ لیتری تنها با گیربکس ۶/۱ لیتری وارد بازار می‌شود.
 لادا سال‌ها پیش در بازار ایران حضور داشته و از آن دوران هنوز هم تعداد قابل توجهی  لادا نیوا در خیابان‌های کشور و مسیرهای خارج از جاده به چشم می‌خورد. باید دید سرانجام مذاکرات خودروسازان ما با روس‌ها به کجا می‌رسد و آیا چرخ‌های لاداهای امروزی در غیاب رقبای سرشناس کشورهای صاحب سبک در خودروسازی، زمانی آسفالت جاده‌های ایران را خواهد پیمود؟

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *