همه چیز درباره راکوتن؛ برندی روی پیراهن بارسلونا

سایت بدون – راکوتن برند نسبتاً جوانی است که در سال ۱۹۹۷ در ژاپن تأسیس شد، در یک جامعه مصرف‌کننده دیجیتال، با DNA تکنولوژیکی و میل به سلطه بر جهان. اسپانسرشیپ ورزشی نقشی کلیدی در برنامه توسعه استراتژیکی آن داشته تا جایی که مشهورترین و مرتبط‌ترین اسپانسرشیپ ورزشی در اسپانیا شده است. بارسلونا ارتباط زیادی با این کمپانی داشته. ریوییچی فوکویا، رئیس دپارتمان نوآوری و توسعه تجاری این کمپانی در اروپا می‌گوید: «ما یک کمپانی ژاپنی هستیم اما خودمان را یک کمپانی ژاپنی تعریف نمی‌کنیم، ما جهانی هستیم.» ریو که دوست دارد با این نام خوانده شود، دو سال و نیم در بارسلونا زندگی کرده و مسئول اسپانسرشیپ بارسلونا است که همکاری‌اش را از فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ آغاز کرده. ریو می‌گوید: «راستش را بخواهید، تا قبل از این همکاری افراد زیادی نام راکوتن را نشنیده بودند و نمی‌دانستند ما چه خدماتی داریم.» این مدیر ژاپنی اخیراً در یک گفت‌وگوی جذاب با دانشجویان کارشناسی ارشد تجارت فوتبال درباره سیاست توسعه برند و مزایای اسپانسرشیپ بارسلونا حرف زد و بعد از آن لطف کرد و در این مصاحبه شرکت کرد.
راکوتن به ژاپنی یعنی خوشبینی و فلسفه این کمپانی بر قدرت بخشیدن به مردم، کمپانی‌ها و جوامع از طریق نوآوری و تکنولوژی است. راکوتن نزدیک به ۱/۳ میلیارد کاربر در جهان از طریق بیش از ۷۰ شغل، تجارت الکترونیک، محتوای دیجیتال، ارتباطات و خدمات مالی تکنولوژیکی دارد. راکوتن در سال ۲۰۰۴ و با تیم طراز اول بیسبال ژاپن، توکوهو گلدن ایگلز وارد اسپانسرشیپ ورزشی شد و بعد از آن توانست برند خود را در این کشور یکه‌تاز کند. در سال ۲۰۰۹ به دنیای تنیس ورود کرد و اسپانسر اوپن ژاپن شد که یک تورنمنت ۵۰۰ امتیازی است. در سال ۲۰۱۵ همکاری با ویسل کوبه را آغاز کرد و به این ترتیب وارد لیگ حرفه‌ای ژاپن موسوم به جی‌لیگ شد.
این کمپانی بعد از اینکه در ژاپن جا افتاد، تصمیم گرفت از مرزهای این کشور عبور کند. در سال ۲۰۱۷ همزمان با بیستمین سالگرد تأسیس، راکوتن سه شریک طراز اول برای سلطه بر جهان انتخاب کرد؛ معامله اسپانسرشیپ با بارسلونا که در ابتدا چهار سال اعتبار داشت، بعد اسپانسر اصلی گلدن استیت وریرز که قهرمانی در NBA را تکرار کرد و شریک رسمی جی‌لیگ شد. اسپانسرشیپ بین‌المللی راکوتن خیلی استراتژیک است و خیلی فراتر از قرار دادن لوگو روی پیراهن است. گلدن استیت وریرز تیمی از سن فرانسیسکو است؛ شهر زادگاه «سیلیکون ولی» و قلبی که تکنولوژی و نوآوری را به جهان پمپاژ می‌کند. همزمان با همکاری با وریرز، با NBA به توافق رسیدند بازی‌های لیگ را به‌صورت زنده در ژاپن پخش کنند. راکوتن ویسل کوبه، آندرس اینیستا را «نجات داد» وقتی او به این نتیجه رسیده بود که بهترین روزهایش در بارسلونا به پایان رسیده و او را به بزرگترین ستاره حاضر در جی‌لیگ تبدیل کرد و در عوض به قول ریو، فلسفه فوتبالی جدیدی را معرفی کرد. تصادفی نیست که در تغییر شکل جام دیویس و نامگذاری‌اش به جام‌جهانی تنیس شریک اصلی این رقابت‌ها شد. ارزش‌های مشترک راکوتن با همه شرکا نوآوری و بین‌المللی‌سازی است.
این مصاحبه را با ریو می‌خوانید.

چه عواملی باعث شد راکوتن به اسپانسرشیپ فوتبال وارد شود و بارسلونا را به‌عنوان شریک تجاری انتخاب کند؟
اول ما خیلی افتخار می‌کنیم به اینکه شریک تجاری بارسلونا هستیم. ما علاقه زیادی به فوتبال داریم و همچنین اسپانسر ویسل کوبه هستیم، یک تیم فوتبال حرفه‌ای در ژاپن اما چرا بارسا؟ بارسا مشخصاً یکی از بهترین تیم‌های فوتبال جهان است و آنها تلاش می‌کنند خود را به‌عنوان لیدر جهانی با جامعه و صنعت فوتبال مرتبط کنند. ما مفاهیم مشابهی در تجارت خودمان و صنعت تکنولوژی داریم. ما باور داریم می‌توانیم همکاری خوبی داشته باشیم و در جامعه، فوتبال و تجارت نوآوری کنیم.
در این رابطه تجاری بارسلونا چه منافعی برای راکوتن دارد و متقابلاً راکوتن برای بارسا چه می‌کند؟
همه با پیراهن بارسلونا لوگوی راکوتن را به تن می‌کنند، ما خودمان را به همه معرفی می‌کنیم به‌عنوان اسپانسر اصلی بارسلونا. این روی حضور ما در بازار جهانی، ایجاد اعتبار و امکان رسیدن به مخاطب جهانی تأثیر زیادی دارد. راکوتن برای بارسا چه می‌کند؟ ما تکنولوژی و دانش تجارت دیجیتال و همچنین شبکه جهانی و عضویت مخاطبان داریم، بنابراین خیلی خوشحالیم از اینکه قابلیت تکنولوژیکی و علمی خود را در اختیار بارسلونا می‌گذاریم تا نوآوری کنند و تحول دیجیتال را اجرایی کنند که بسیار فراتر از یک باشگاه فوتبال است.
بر اساس نظر کارشناسان بازاریابی ورزشی، فعال‌سازی اسپانسرشیپ می‌تواند سه تا چهار برابر بودجه اسپانسرشیپ برای یک برند هزینه داشته باشد. راکوتن چطور اسپانسرشیپ با بارسلونا را فعال کرد؟
قطعاً این رقم کوچکی نیست. این رقم بسیار بزرگی است چون بارسلونا باشگاه شماره یک جهان است. ما می‌خواهیم هواداران جهانی بارسلونا را جذب و توانایی‌های خود را معرفی کنیم. همچنین به‌دنبال تشویق هواداران بارسلونا برای لذت بردن از مسابقات فوتبال و بازی‌های بارسلونا با خدمات راکوتن هستیم.
بر اساس اعلام مؤسسات تحقیقاتی، راکوتن شناخته‌شده‌ترین اسپانسرشیپ ورزشی در اسپانیا است و Bwin و سانتاندر در رده‌های بعدی هستند. با اینکه سال‌های زیادی از فعالیت‌تان در بازار اسپانیا نمی‌گذرد، این موفقیت را به چه عواملی ربط می‌دهید؟
راستش قبل از همکاری با بارسلونا شناخت ناچیزی نسبت به برند ما در اسپانیا وجود داشت و تعداد زیادی درباره خدمات راکوتن اطلاعاتی نداشتند. بعد از این همکاری به‌خاطر شهرت و موفقیت بارسلونا ما بشدت رشد و پیشرفت کردیم و آگاهی جهانی نسبت به برند بخصوص در اسپانیا افزایش داشت.
به نظر شما کدام نوآوری‌های تکنولوژیکی بیشترین تأثیر را در اسپانسرشیپ ورزشی در سال‌های آینده خواهد داشت؟
یکی در تحول تجارت است. یک باشگاه ورزشی معمولی وابستگی زیادی به منابع درآمد معمولی دارد مانند حق پخش، اسپانسرشیپ و درآمدهای ورزشگاه از طریق فروش بلیت، خوراکی و اجاره و غیره است. تکنولوژی می‌تواند منبع درآمدی دیگری به‌همراه داشته باشد، پتانسیل بالایی دارد برای اینکه جریان درآمدی جدیدی راه بیندازد و ارزش‌هایش را به هواداران، اسپانسرها و سایر اکوسیستم‌های پیرامون باشگاه‌های فوتبال و ورزش معرفی کند. دوم عملکرد ورزشی است با به‌کارگیری دانش داده و تکنولوژی‌های آموزش هوش مصنوعی. ما از دانش برای بهبود عملکرد ورزشی استفاده می‌کنیم اما می‌توان برای اهداف آموزشی نیز از آن استفاده کرد نه‌فقط برای بازیکنان حرفه‌ای بلکه برای کودکان و هواداران فوتبال به‌طور کلی. و سوم از طریق ایجاد سرگرمی و ارتباط با هواداران؛ هواداران می‌توانند با استفاده از تکنولوژی زوایای جدیدی از فوتبال و تجربه ورزشی را کشف کنند. ما می‌توانیم از واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، پخش ویدئویی و جوامع هواداری دیجیتال تجربه‌های جدیدی از ارتباط با هواداران ایجاد کنیم. ما اینها را از راه همکاری با بارسلونا و سایر باشگاه‌های ورزشی به دست می‌آوریم.
فکر می‌کنید برنامه‌های تجارت فوتبال مثل این برای کسانی که در ورزش کار می‌کنند، اهمیت دارد؟
قطعاً. این مفهوم و فعالیتی عالی است که می‌تواند در نسل بعد رهبران صنعت ورزش مؤثر باشد. مطمئناً بسیاری از دانشجویان به بخش ورزشی و مدیریت در آن گرایش پیدا می‌کنند و در همکاری با برندها، نوآوری‌های زیادی در صنعت ورزش و تیم‌های ورزشی ایجاد می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

یک دیدگاه

  1. سلام بسیار جالب بود سایت پرمحتوی دارید موفق باشید
    حتما
    حتما به ما سری بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *