هوش مصنوعی آینده موسیقی را چطور تغییر می‌دهد؟

https://www.synchtank.com/wp-content/uploads/2018/06/artificial-intelligence-steve-wozniak-ai-robot.jpg

سایت بدون-اولین آلبوم موسیقی تولیدشده توسط هوش مصنوعی جهان، بتازگی عرضه شده و در حال تغییر شناخت انسان از موسیقی است. به گزارش زومیت و به نقل از INC، در ماه گذشته، تارین ساترن به اولین هنرمندی تبدیل شد که یک آلبوم را به‌طور کامل با استفاده از هوش مصنوعی تولید کرد.

ساترن زمانی در یوتیوب محتوای خلاقانه درباره موسیقی، علایق و شخصیت خود تولید میکرد. طی این فرآیند متوجه شد فناوری چقدر کارایی در زمینه خلاقیت را بالا برده است. ساترن شروع به امتحان هوش مصنوعی و واقعیت مجازی کرد. این هنرمند از یوتیوب کمکهزینهای برای تولید چند محتوای واقعیت مجازی دریافت و در این پروژه از هوش مصنوعی برای تولید موسیقی پسزمینه استفاده کرد. این موضوع اولین جرقههای تولید یک آلبوم کامل با هوش مصنوعی را در ذهن ساترن زد. این آلبوم با نام I AM AI در اسپاتیفای منتشر شده است.

ساترن از نرمافزارهای هوش مصنوعی متعددی بهجای یک همکار یا تولیدکننده سنتی استفاده کرد. این نرمافزارها شامل AIVA، Amper، گوگل واتسون بیت (Watson Beat) و گوگل انسینث (NSynth) بودند. به زبان ساده، ساترن به نرمافزار، دادههای موسیقی را که میتوانند آموخته شوند (برای مثال یک سری از موسیقیهای جاز دهه ۲۰) یا پارامترها (مثل بیت در دقیقه، کلید یا آلات موسیقی) داد. نرمافزار این دادهها را پردازش کرده و قطعاتی خام خروجی میدهد. ساترن این قطعات را مرتب و ویرایش و یک قطعه موسیقی تولید کرده است. این فرآیند از بسیاری از جهات شبیه ویرایش فیلم بوده و وابسته به تولیدکنندگان انسانی است. هنرمند ایده خود را وارد هوش مصنوعی کرده و تا زمانی که به نسخه مورد پسند خود دست یابد، به این کار ادامه میدهد.

نقاط ضعف بالقوه

با وجود قابلیت نرمافزار برای تولید قطعات موسیقی، این قطعات همچنان جدا از هم هستند. ساترن در این مورد میگوید: Amper در تولید قطعات با آلات موسیقی بسیار خوب است، اما با این حال هنوز ساختار موسیقی را درک نمیکند. این نرمافزار ممکن است به شما قطعات را بدهد اما در نهایت کنار هم قرار دادن این قطعات برای دستیابی به ایدهام، به عهده خودم است.

به عبارت دیگر، نرمافزار مثل ما فکر نمیکند و در نتیجه برای دستیابی به این مهم باید تمام پارامترهای ممکن را تنظیم کنید که ممکن است دههها به طول انجامد و البته تولیدکننده در این فرآیند تنهاست. ساترن جای خالی گفتوگو با سایر موسیقیدانان را در پروژهاش احساس میکرد. وجود سایر موسیقیدانان برای فائق آمدن بر مشکلات احتمالی در روند تولید نیز سودمند است.

مشکلات حقوقی و کپی رایت نیز از دیگر نکات مهم در این زمینه است. ساترن میگوید: تقریبا مطمئنم در آینده نزدیک شاهد هنرمندانی خواهیم بود که با کمک فناوری یادگیری ماشین بهدنبال میکس و ساخت آهنگها، تغییر سبک سازهای موسیقی و ایجاد ملودیهای جذابتر خواهند بود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « پرسان پرسان برو هندوستان»

سایت بدون – هندوستان یکی از دورترین مقاصد تجاری ایرانی ها در دوران قدیم بود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *