وظایف مدیران کسب‌وکارها در دوران شیوع کرونا


سایت بدون – شرایط کسب‌وکارها پس از عالم‌گیر شدن بیماری کووید-۱۹ بسیار تغییر کرده است. کرونا همچون کاتالیزوری توانسته بسیاری از عادت‌های کاری سابق سازمان‌های بزرگ و کوچک را به‌سرعت تغییر دهد. خیلی از تغییرات به‌جای طی کردن زمان و هزینه برای جا افتادن و پذیرش جمعی در سازمان، به دلیل شیوع کرونا در سریع‌ترین زمان ممکن اتفاق افتاده‌اند.
تغییرات سریع در کنار آینده پیش‌بینی‌ناپذیر، شرکت‌های نوپا (استارت‌آپ‌ها) را بیش ‌از پیش آسیب‌پذیر کرده است. در این زمان مدیران این کسب‌وکارها بیش از دیگران باید بتوانند خود را با شرایط تطبیق دهند و راهکارهای جدیدی برای برون‌رفت از بحران بیابند.
در ادامه به بعضی از کارهایی اشاره می‌کنیم که بهتر است مدیران در این شرایط بحرانی که کرونا پدید آورده، انجام دهند:

آموزش کارکنان: تغییر ساختار و فرآیندها برای کارکنان هر کسب‌وکاری ترسناک و پیچیده است. آموزش به آنها برای یادگیری ابزارها و فرآیندهای جدید به سریع‌تر شدن و بهبود فرآیندها کمک خواهد کرد. این آموزش می‌تواند در سطوح مختلف و بسته به کار هر فرد تعریف شود.
شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت که تا پایان سال میلادی دورکار هستند با ارائه جزوه‌ای برای آشنایی کارکنان با شرایط جدید و فرآیندهای کاری پساکرونایی یادگیری شرایط جدید را برای همه تسهیل کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری روی دورکاری:  دورکاری می‌تواند گزینه به‌صرفه و جذابی برای مدیران کسب‌وکارها باشد.
هرچقدر کارکنان با دورکاری احساس بهتری داشته باشند و راحت‌تر با آن کنار بیایند امکان سرمایه‌گذاری روی آن را دوچندان می‌کنند.
کرونا فرصت مناسبی است که مدیران دورکاری را در سازمان خود امتحان کنند و امکان توسعه آن در آینده را بسنجند.

از دست ندادن فرصت استخدام: ممکن است عجیب به نظر برسد اما کرونا فرصت مناسبی برای جذب نیروی انسانی فراهم کرده است.
تعدیل نیرو در سایر کسب‌وکارها باعث شده نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف در بازار به دنبال شغل جدید باشند و مدیران کسب‌وکارها می‌توانند از این فرصت برای جذب نیروی متخصص استفاده کنند.

به‌روز بودن: داشتن اطلاعات دقیق از شرایط داخلی و خارجی در کنار کسب اطلاعات از حوزه‌های مرتبط برای هر کاری از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیر یک شرکت نوپا باید بتواند بیش از سایر مدیران چابک باشد و در مواجهه با مشکلی مثل کرونا سریع‌تر اقدام کند.
همچنین حرکت سریع‌تر در بازارهای جدید و تغییرات در مسیر توسعه به‌نحوی‌که کمترین آسیب به کسب‌وکار نوپا وارد شود از کارهایی است که مدیران چنین شرکت‌هایی باید در دستور کار خود قرار دهند.

توسعه مهارت‌های جدید: فرصت پیش‌آمده در دوران کرونا می‌تواند امکان یادگیری مهارت‌های جدید را در سازمان فراهم کند. آموزش‌های آنلاین یکی از روش‌های سریع و راحت برای توسعه این مهارت‌هاست.
مدیران شرکت‌های نوپا می‌توانند در این کار پیشقدم شوند و برای کارمندان‌شان تسهیلاتی برای شرکت در این دوره‌های آموزشی فراهم کنند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *