وقتی ابراهیم حاتمی کیا، بهرام بیضایی را استادم می خواند

سایت بدون –شاید جالب ترین و البته غافلگیرکننده ترین بخش مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، یادکرد کارگردان «آژانس شیشه ای» از بهرام بیضایی بود. ذکرخیری که از دیالوگ گویی محمد خزایی، دبیر جشنواره نیز دُز تعجب بیشتری به همراه داشت!
حاتمی کیا دوشنبه شب گذشته در این رویداد سینمایی، پس از دریافت لوح تقدیر خود بیان‌کرد: « من از جمله کهنه نفسان این حوزه هستم. افرادی که در دهه ۶۰ بودند را می‌شناسم. کسانی که چشمشان در آن هشت سال، دفاع مقدس را دید و به جنوب کشور افتاد و در این عرصه اثر تولید کردند شایسته تقدیر هستند مانند استادم آقای بهرام بیضایی. من امروز به نمایندگی از همه آنها این هدیه را دریافت می‌کنم».
حرف های حاتمی کیا پیش از این نیز در مناسبت های مختلف، جزو سورپرایزهای ویژه بود. چه دوره ای که تصمیم می گیرد به صورت نمادین راش‌های قیچی‌خورده فیلم «موج مرده» را در ایام جشنواره فیلم فجر با خود به سینما بیاورد و چه در اختتامیه فجر سال گذشته که ناگهان تلویزیون و رضا رشیدپور را به باد اعتراض و انتقاد می گیرد. یا زمانی که در مقابل انتقادها به کپی بودن ایده «آژانس شیشه ای» می گوید اصلا فیلم معروف سیدنی لومت را ندیده!
او هر بار چیزی و حرفی برای غافلگیر کردن ما دارد. او می داند در کجا چه بگوید.
حاتمی‌کیا زمانی هم در برنامه «راز» تلویحا درباره «جدایی نادر از سیمین» گفته بود: «باید در فیلم امید داده شود. من نمی‌بخشم خودم را که در فیلمم مخاطب را ناامید کنم. در این کائنات و جهان به این بزرگی من چه کسی هستم که یخی را به جان جامعه بیندازم و نوید پوچی به جامعه بدهم. یا القا کنم که آسمان ابری است و هیچ سوراخی جهت عبور نور امید وجود ندارد. این کار خیلی بی‌انصافی است و خیلی بی‌اخلاقی است. خفقانی که هنرمند با هنرش ایجاد می‌کند صد برابر بدتر از خفقان سیاسی است. نباید در فیلم‌مان بگوییم که هیچ امیدی نیست و نشان دهیم که همه دروغ می‌گویند. بچه و بزرگ دروغ می‌گویند. همه جبرا دروغ می‌گوییم و تقصیر خودمان نیست و در آخر نتیجه‌گیری کنیم که برویم آن سوی آب. متاسفم که به چنین شرایط هنری رسیده‌ایم.»
با این حال او تصمیم گرفت در افتتاحیه جشنواره مقاومت از فیلمساز دور از وطن، بهرام بیضایی به نیکی یاد کند و طبعا ما هم حق نداریم زیاد متعجب شویم.
محمد خزایی دبیر جشنواره نیز در مراسم مذکور شروع به دیالوگ گویی کرد تا جمع موارد تعجب برانگیز جمع باشد. حرفهایی که روابط عمومی جشنواره هم درباره اش این طور نوشت:«سخنان غیرمتعارف دبیر جشنواره که فضای جبهه و دوران دفاع مقدس را با فضای فرهنگی و اجتماعی امروز گره می زد نیز خالی از لطف نبود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *