وقتی دچار حمله پانیک می شویم چه کنیم؟/ دفاع خوب عصبی

هنگامی که درگیر حمله پانیک می شویم ضربان قلب مان تند می شود و تهوع داریم ؛ با تشخیص علایم چنین حملاتی می توانیم از پیامدهایش پیشگیری کنیم

 سایت بدون – در یک موقعیت عادی قرار دارید ولی ناگهان ترس و اضطرابی را تجربه می‌کنید که بدن به آن واکنش شدیدی نشان می‌دهد، ممکن است حسابی عرق بریزید، به سختی نفس بکشید، ضربان قلب‌تان بالا و بالاتر برود و حتی احساس کنید در آستانه یک سکته قلبی هستید. در این صورت دچار یک حمله پانیک شده‌اید که به آن اختلال هراس هم می‌گویند. افرادی که این اختلال را تجربه می‌کنند، ممکن است دوره‌هایی را بدون حمله پانیک بگذرانند یا حملات کمتری را تجربه کنند، اما در دوره‌ای دیگر با حمله‌های بیشتر مواجه باشند. در این صورت فرد حتی ممکن است مدتی از ترس تجربه حمله پانیک در موقعیت‌های مختلف ،  حاضر نباشد خانه را ترک کند یا تنها در خانه بماند. در این مطلب درباره پانیک، راه‌های تشخیص و مدیریت آن خواهید خواند.

حمله کوتاهِ ناخوانده
حمله‌های پانیک از چند دقیقه تا نیم‌ساعت طول می‌کشد اما آثار بلندمدت آن ساعت‌ها ادامه دارد. علایم فیزیکی در طول حمله پانیک به سرعت ظاهر می‌شود. با ظاهر شدن حداقل ۴ مورد از علایم  زیر، فرد را مشکوک به حمله پانیک می‌دانند:
ضربان قلب تند، عرق کردن، لرزیدن و حالت تهوع،  احساس ضعف، سرگیجه یا سبکی سر و درد در قفسه سینه و شکم،  تلاش برای نفس کشیدن با احساس خفگی،  احساس لرزیدن در پاها و جدا شدن از ذهن، بدن یا محیط اطراف.
البته احساس ترس شدید در طول حمله پانیک ممکن است باعث از دست دادن کنترل، غش، حمله قلبی و احساس مرگ هم  بشود.
 پاسخ «بجنگ یا فرار کن»
بدن یک سیستم عصبی خودمختار دارد که هنگام مواجه شدن با خطر فوری به آن دستور می‌دهد تا پاسخ «مبارزه» را فعال کند. بدن پر از مواد شیمیایی از جمله آدرنالین است که باعث تغییرات فیزیولوژیکی می‌شود. به عنوان مثال، ضربان قلب و تنفس تسریع و خون به عضلات منتقل می‌شود تا برای مبارزه فیزیکی یا فرار آماده شود. گفته می‌شود که حمله پانیک زمانی رخ می‌دهد که پاسخ «بجنگ یا فرار کن» آغاز می‌شود اما هیچ خطری در حال وقوع نیست. فرد ممکن است علایم حمله پانیک را در موقعیت‌های بی‌ضرر و ظاهراً بدون استرس، مانند تماشای تلویزیون یا هنگام خواب تجربه کند.
  مدیریت حمله پانیک
روان‌درمانی و مراجعه به پزشک برای تشخیص این که علایم شما به پانیک یا بیماری دیگری مرتبط است، از قدم‌های اولیه مدیریت و درمان آن است. همچنین دور کردن استرس، کاهش مصرف کافئین، ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و مشورت با پزشک قبل از مصرف هر نوع مکمل غذایی به مدیریت حمله پانیک کمک می کند. اگر با انجام دادن کاری در زمان حمله پانیک آرام‌تر می‌شوید با نوشتن و نگه‌داشتن اش در جایی که یافتن آن آسان است، می‌توانید به خود کمک کنید. همچنین در طول حمله می‌توانید روی تنفس آهسته به داخل و خارج در حین شمردن تا عدد ۵ تمرکز کنید. حواس خود را متمرکز کنید و به عنوان مثال یک شیرینی یا آدامس نعناعی را بچشید، یک شیء نرم را لمس کنید یا در آغوش بگیرید. پس از حمله پانیک هم به مراقبت از خود فکر کنید. توجه به چیزی که بدن شما پس از حمله پانیک به آن نیاز دارد، بسیار مهم است. برای مثال، ممکن است لازم باشد در جایی آرام استراحت کنید یا چیزی بخورید یا بنوشید. همچنین اگر احساس می‌کنید که بیان کردن این مورد می تواند به شما کمک کند، این موضوع را با کسی که مورد اعتمادتان است، در میان بگذارید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *