وقتی فامیل مارادونا برای ریور پلاته می‌درخشد/ خواهرزاده خــدا!



سایت بدون -دیگو مارادونا در طول سال‌ها طیف گسترده‌ای از دوستی‌ها، روابط و دشمنی‌ها را شکل داده و از بین برده است. در دنیای اسطوره فوتبال آرژانتین هرگز فاصله زیادی بین عشق و نفرت وجود نداشته و قهر و آشتی‌های رسانه‌ای تقریبا به موضوعی هر روزه تبدیل شده است.
در عین حال در زندگی پرماجرای او یک چیز همیشه ثابت بوده: عشقش به بوکاجونیورز تا جایی که شاید نتوان تصور کرد چه احساسی به او دست می‌دهد اگر یکی از اعضای خانواده گسترده او برای تیم رقیب بازی کند.
هرنان لوپس ۱۸ ساله هفته گذشته برای نخستین بار برای ریورپلاته بازی کرد و خیلی زود خودش را عزیز هواداران کرد با گلی که بعد از حضور به‌عنوان بازیکن جانشین به تیگره زد اما او مثل همه بازیکنان بااستعداد فوتبال آرژانتین نیست؛ او نوه خواهر قهرمان جام جهانی ۱۹۸۶ و آخرین چهره از خانواده مارادونا است که می‌خواهد خودش را در دنیای فوتبال مطرح کند.


شباهت‌های او و دایی‌اش غیرقابل انکار است. مثل مارادونا او بهترین احساس را در پست enganche دارد، یک نقش کلاسیک شماره ۱۰ در فوتبال آرژانتین چیزی بین خط میانی و حمله که بهترین نمونه‌هایش مارادونا، خوان رومن ریکلمه و لیونل مسی هستند که البته این آخری به قبل از جلو رفتنش در زمین مربوط می‌شود. تشابه دیگر لوپس با مارادونا علاقه بارزش به استفاده از پای چپ است.
مثل دیگو، لوپس در زمین سرسختی خاصی دارد. فقط ۱۰ دقیقه طول کشید تا چهره خشن فوتبال آرژانتین را ببیند. وقتی با حرکات شبه مارادونایی خود هنرنمایی می‌کرد لوکاس منوسی هافبک حریف از پشت او را متوقف کرد و کارت زرد گرفت. در فاصله پنج دقیقه مانده به پایان در زمان و مکان مناسب قرار گرفت تا با زدن نخستین گل حرفه‌ای خود بازی را به تساوی بکشاند.
 لحظاتی بعد در نقش یک فراهم کننده بازی کرد و با پاس بسیار دقیق خود، دیگر بازیکن جوان تیم، لوکاس بلتران را در موقعیت گلزنی قرار داد اما فرصت از دست رفت.
تیگره شاید هر سه امتیاز بازی از مونومنتال را گرفت -هرچند به خاطر نتایج دیگر مانع سقوطش نشد- اما همه نگاه‌ها در آخرین بازی ریور در سوپرلیگا به ستاره نوظهور این تیم بود و یک نفر به طور خاص تحت تاثیر قرار گرفت.
دانیل لوپس مارادونا پدر هرنان و پسر خواهر مارادونا، آنا که در حال حاضر دستیار او در تیم دورادوس مکزیک است به ژوگو بونیتو گفت: «دیگو خیلی خوشحال بود و بلافاصله بعد از بازی برای هرنان پیام تبریک فرستاد و برایش آرزوی موفقیت کرد. همیشه بازی‌هایش را تماشا می‌کند و خوشحال است با وجود پیراهنی که هرنان به تن می‌کند.»
مارادونا در سال گذشته تلاش کرد نوه خواهرش را به بلاروس ببرد، او مربی و رییس باشگاه دیناموبرست بود اما بعد از دو ماه راهی مکزیک شد. هرنان در مصاحبه‌ای گفته بود: «دیگو با پدرم صحبت کرد که آیا شرایط سنی لازم را دارم و می‌توانم به آنجا بروم چون پنج سهمیه بازیکن خارجی داشت.»
به هر حال او تصمیم گرفت به ریور برود و زیر نظر یکی از رقبای قدیمی مارادونا کار کند. مارسلو گایاردو مربی ریور در آخرین سوپرکلاسیکوی مارادونا در سال ۱۹۹۷ در تیم مقابل بازی می‌کرد در دیداری هیجان‌انگیز که با تساوی ۳ بر ۳ خاتمه یافت و اسطوره آرژانتین از اینکه تعویض شده بود و جایش را به جوان بااستعدادی به نام ریکلمه داده بود، اشک می‌ریخت.
گایاردو که در دوران بازی متمایزش علاوه بر ریور، در موناکو، پاری‌سن‌ژرمن و تیم ملی آرژانتین هم بازی کرد، حالا می‌خواهد به شاگرد بااستعدادش در راه پیشرفت کمک کند. لوپس بعد از بازی گفت: «گایاردو به من گفت باید طوری حرکت کنم که غیرقابل پیش‌بینی باشم و بازیکن مقابلم نتواند حدس بزند چه حرکتی می‌خواهم انجام بدهم تا بدون مزاحم به توپ برسم. فوق‌العاده است که کسی مربی‌ات باشد که در پست تو سابقه بازی دارد، شنیدن دستورات او عالی است.»
لوپس آخرین عضو از خانواده مارادونا است که می‌خواهد نامش را در فوتبال مطرح کند.
 دو تا از برادران ستاره، هوگو و رائول حرفه‌ای بازی می‌کردند که اولی در سال ۱۹۸۶ در آستانه انتقال به ناپولی و بازی در کنار برادرش بود قبل از اینکه در لیگ ژاپن گلزنی حرفه‌ای شود.
پدر هرنان، دانیل هم در نخستین باشگاه مارادونا، آرخنتینوس خونیورز، فوتبال را شروع کرد و در چند تیم دیگر در آمریکای جنوبی بازی کرد ضمن اینکه دیگو مارادونا جونیور، پسر قانونی اسطوره آرژانتین از کریستینا سینگارای ایتالیایی، در رده جوانان ناپولی تمرین کرد و حتی برای تیم زیر ۱۷ سال ایتالیا به میدان رفت.
دیگو جونیور که حالا ۳۲ سال دارد بخت بهتری در فوتبال ساحلی داشته و به همراه تیم ایتالیا چند بازی ملی انجام داده و حتی در فینال جام جهانی ۲۰۰۸ که به شکست برابر برزیل منتهی شد، گل زد. همه چشم‌ها به بنجامین است نوه مارادونا از دخترش جیانینا و داماد سابقش، ماشین گلزنی منچسترسیتی، سرخیو آگوئرو.
لوپس جوان راهی طولانی در پیش دارد. مسیر تبدیل شدن از یک استعداد جوان به یک حرفه‌ای تمام عیار طولانی و سخت است ضمن اینکه با دقت در سرنوشت کسانی که نام «مارادونای جدید» بعد از بازنشستگی اسطوره اصلی بر آنها گذاشته شده از کارلوس مارینلی گرفته تا ریکلمه و حتی گایاردو مشخص می‌شود هیچ تضمینی برای حتی موفقیت وجود ندارد چه برسد به اینکه جای چهره محبوب آرژانتین را بگیرند.
با این حال با توجه به استعداد ارثی او از یک طرف و مربیگری گایاردو، هرنان می‌تواند استعداد فوق‌العاده‌اش را به بهترین شکل به کار بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد مطمئن باشید هیچ کس به اندازه دایی پدرش خوشحال نمی‌شود حتی اگر به قیمت موفقیت رقیب همیشگی‌اش در مونومنتال تمام شود.


منبع: سایت گل

سید علی بلندنظر /ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *