١٠ شگرد برای خرید کارد آشپزخانه مناسب

 سایت بدون -همه چاقوهای آشپزخانه یک دست و هم‌اندازه نیستند و هر چاقو کاربرد مشخصی دارد. برخی برای برش گوشت و سبزیجات و برخی برای نان و…. هستند. اغلب برخی چاقوهای بی‌کیفیتی در بازار وجود دارند که تنها به این دلیل که متعلق به یک برند خاص هستند، به قیمتی بالا فروخته می‌شوند؛ درحالی ‌که می‌توان چاقویی با کیفیت بهتر اما برندی کمتر شناخته شده و البته به قیمت ارزان‌تر تهیه کرد. از آن‌جا که چاقوها جزو ابزار اصلی آشپزخانه بوده و تمام کارهای پخت‌وپز با آن انجام می‌شود، پس باید چاقوهایی را انتخاب کرد که کیفیت بالا، دوام و قدرت داشته و کارکردن با آن نیز آسان باشد. در این مقاله ما شما را با ویژگی‌های یک چاقوی خوب آشنا می‌کنیم.

پیش از خرید چاقو ابتدا باید بدانید چه نوع چاقویی برای آشپزخانه خود نیاز دارید
چاقوها شکل و سایزهای گوناگونی دارند و شما باید براساس نوع آشپزی و عادت خود چاقوی مورد نظرتان را انتخاب کنید.
* یک مجموعه خوب چاقو برای یک آشپزخانه خانگی شامل موارد زیر است:
چاقوی همه‌منظوره(١٣سانتیمتر)- برای طیف وسیعی از غذاها استفاده می‌شود و اغلب به‌عنوان یک چاقوی همه‌کاره انتخاب می‌شود.
چاقوی سرآشپز (٢٠-٢٣سانتیمتر) مخصوص خردکردن، جداکردن و برش
چاقوی سبزیجات و پوست‌کن(٨سانتیمتر)- مخصوص پوست‌کندن، برش و میوه‌آرایی
چاقوی نان (دندانه‌دار)- مورد استفاده برای نان، کیک، میوه و گوجه‌فرنگی
ساطور- مورد استفاده برای گوشت و مدل کوچکتر آن برای گیاهان سخت  و غیره
چاقوی فیله- مخصوص فیله‌کردن ماهی
کارد- مخصوص نازک‌کردن و برش گوشت برای انواع کباب
چاقو تیزکن، تیغ تیزکن سنگی یا برقی
* اغلب مجموعه‌های چاقوها شامل تعدادی یا همه این موارد است و البته خرید مجموعه آن، ارزان‌تر از خرید چاقو به صورت تکی است، اما در مجموع یک مجموعه خوب و باکیفیت چاقو، باید همه موارد ذکرشده را داشته باشد:
دسته آن راحت باشد
هنگام خرید چاقو، آن را دست‌تان بگیرید و امتحان کنید. دسته چاقو باید راحت باشد و به خوبی در دستان شما قرار بگیرد. به یاد داشته باشید اگر چاقویی متناسب با دستان فردی است، بدان معنی نیست که آن چاقو برای شما نیز راحت و مناسب باشد.
میزان فولاد به کاررفته در چاقو چقدر است
دقت کنید  چقدر فولاد در ساخت چاقو استفاده و در کجاهای آن کار شده است. اگر تیغه چاقو به دسته متصل یا جوشکاری‌شده  بود، از خرید آن خودداری کنید، زیرا این یک نقطه ضعف در چاقو محسوب می‌شود و این نوع چاقوها خیلی راحت در نقطه اتصال خم یا شکسته می‌شوند. بهترین چاقوها از تنها یک قطعه فولاد ساخته شده اما چاقوهای ارزان معمولا تیغه نازکی داشته و دسته آن با یک لایه نازک پلاستیک پوشیده شده است.
وزن چاقو را درنظر بگیرید
چاقوی سبک‌وزن برای سرعت و دقت سرآشپز بسیار خوب است اما چاقوهای سنگین برای خردکردن نیاز به انرژی و دقت بیشتری دارند و کارکردن با آنها فرد را زود خسته می‌کند. البته در خردکردن موادغذایی سخت، چاقوی سنگین گزینه مناسب‌تری برای استفاده خواهد بود.
تعادل چاقو را بررسی کنید
چاقوهای باکیفیت  تعادل خوبی دارند و تیغه و دسته آن وزن زیادی هم ندارند. دلیل اصلی بررسی تعادل چاقو این است که یک چاقوی خوب متعادل باعث می‌شود که بریدن مواد خوراکی آسان‌تر بوده و نیاز به تلاش کمتری داشته باشد. اگر شما زیاد از چاقو استفاده می‌کنید، باید یادآوری کنیم که یک چاقوی متعادل فشار کمتری به بازوی شما وارد می‌کند.
به دسته چاقو توجه کنید
دسته چاقو باید محکم و تمیز کردن آن آسان باشد. در بیشتر چاقوها دسته خیلی محکم طراحی می‌شود تا میزان فشار روی آن به آسانی به تیغه منتقل شود. اگر دسته چاقو ظریف بوده و به‌طور کامل از پلاستیک ساخته شده باشد یا تیغه و دسته‌اش دو تکه باشد، قطعا این چاقو ابزار محکم و مناسبی برای آشپزخانه شما نخواهد بود، همچنین اگر بین تیغه و دسته، شکاف و درزی وجود داشته باشد، این شکاف نه‌تنها باعث ضعیف‌شدن چاقو بلکه به محلی برای تجمع مواد غذایی و پرورش باکتری‌ها تبدیل می‌شود.
به جنس دسته چاقو دقت کنید
دسته چاقوها اغلب از چوب، پلاستیک، رزین‌های سخت و دیگر مواد محکم ساخته می‌شوند. در چاقوهای مدل قدیمی از استخوان در ساخت دسته استفاده می‌شد که در برخی موارد گزارش‌هایی مبنی‌بر شکسته‌شدن دسته این نوع چاقوهای قدیمی در دست کاربر و زخمی‌شدن دست وی وجود داشت، بنابراین خرید این نوع چاقوها با دسته‌ای از جنس استخوان یا چوب‌های نرم و ضعیف توصیه نمی‌شود.
به جنس تیغه توجه کنید
مسلما بهترین جنس برای تیغه چاقو، سرامیک است، زیرا برای مدت طولانی تیز خواهد بود و زنگ نمی‌زند. اشکال مهم این نوع چاقو، شکننده‌بودن آن است که البته جنس خوب آن نیز بسیار گران است، البته در خرید چاقوهای سرامیکی ارزان نیز خیلی باید دقت کنید.
چاقوهای خوب اغلب از جنس فولاد کربنی ساخته می‌شوند. لبه این نوع چاقوها برای برش‌هایی که به سرعت بالایی نیاز دارند، بسیار مناسب هستند و خیلی آسان در خانه می‌توان آنها را تیز کرد، اما باید مراقب بود تا زنگ نزنند.
تیغه بسیاری از چاقوهای ارزان امروزی از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند، اما عیب این نوع چاقوها آن است که خیلی زود کند شده و تیز کردن آن خیلی زمان می‌برد. نکته دیگر آنکه چاقوهایی که تیغه‌شان از فولاد ضدزنگ با کربن بالا ساخته می‌شود، شاید نیاز به تیز شدن داشته باشد، اما هیچ وقت کند نمی‌شود.
اگر بودجه شما برای خرید چاقوی تیغه فولادی ضدزنگ با کربن بالا متناسب نیست، چاقوی فولاد ضدزنگ ارزان، گزینه پیشنهادی ما به شماست.
از خرید چاقوهایی که فروشنده ادعا می‌کند هرگز نیاز به تیزشدن ندارند خودداری کنید، زیرا این نوع  چاقوها خیلی تیز نیستند و قابلیت تیزشدن هم ندارند و در صورت کند شدن باید دور انداخته شوند.
به عرض، ضخامت و صافی تیغه چاقو توجه کنید
بهترین چاقوها، تیغه صاف و یکدستی دارند و بدون حفره یا سوراخی در وسط آن هستند. لبه برش تیغه باید از نوک تا دسته چاقو تیز باشد.
*  از چاقوهای دندانه‌دار سرآشپز نباید در مصارف عمومی مانند خردکردن سبزیجات و برش گوشت استفاده کرد، زیرا این نوع چاقوها خیلی تیز و خطرناک هستند و به راحتی از زیر دست سُر می‌خورند. چاقوهای دندانه‌دار تیز نمی‌شوند و به جای بریدن بیشتر اره می‌کنند پس توصیه می‌کنیم فقط در صورتی که کار با این نوع چاقو را بلد هستید، از آن استفاده کنید و هنگام برش فشار مستقیم رو به پایین به آن وارد کنید.
البته در تبلیغات از آن به‌عنوان چاقوهای همه‌کاره نام می‌برند که هم برای خردکردن سبزیجات و هم برای برش نان می‌توان از آن استفاده کرد، اما باید گفت که این مدل چاقو ارزش پول خرج‌کردن را ندارد. این چاقوهای دندانه‌دار البته در مجموعه‌های چاقو وجود دارند که باید تنها برای برش نان یا کیک از آن استفاده کرد.
بیشتر به کیفیت توجه کنید تا برند
قطعا هرکسی تمایل دارد محصولی باکیفیت و البته ارزان تهیه کند. اگر چاقوهای شما برای مصرف شخصی هستند، به هیچ وجه آن را به کسی ندهید، زیرا ممکن است به دلیل آشنانبودن با آن و استفاده غلط، باعث کند شدن چاقویتان بشود.

 از چاقوها به خوبی نگهداری کنید
توصیه می‌کنیم پس از استفاده چاقو آن را در جای مخصوص خود قرار دهید. برخی چاقوها جعبه نگهداری ویژه دارند، اما برخی سرآشپزها پس از اتمام کار، آن را داخل جیب پیش‌بند آشپزخانه یا کشوی کابینت می‌گذارند که این کار توصیه نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *