۵ فیلم موفق و ۶ فیلم شکست‌خورده ۲۰۱۸

سایت بدون -به روزهای پایانی ‌سال که نزدیک می‌شویم، بهترین‌های حوزه‌های مختلف معرفی می‌شوند: بهترین فیلم‌ها، کتاب‌ها، موزیک‌ها و … . وِرایِتی هم سراغ موفق‌ترین و شکسته‌خورده‌ترین فیلم‌های ٢٠١٨ رفته و فهرستی را رو کرده که نکات جالبی دارد. گیشه سینماهای جهان با فروش ۴۰‌میلیارد دلاری و موفقیت فیلم‌هایی چون «آسیایی‌های ثروتمند دیوانه» و «مکانی آرام» دچار تحولی چشمگیر شد، اما فیلم‌های ناموفق هم در این‌ سال کم نبودند. در ادامه فهرست فیلم‌های موفق و شکست‌خورده گیشه‌های جهان در ‌سال ۲۰۱۸ با ذکر میزان فروش و بودجه فیلم آورده شده است:

موفق‌ها

شگفت‌انگیزان۲
بودجه تولید: ۲۰۰‌میلیون دلار
میزان فروش: یک‌‌میلیارد و ۲۴۰‌میلیون دلار
همانطور که انتظار می‌رفت، کمپانی دیزنی طی ۱۲ ماه گذشته بیش از یک هیولای پرطرفدار خلق کرده است، ١٠‌سال پس از «شگفت انگیزان۱» این فیلم انیمیشن به یکی از پرفروش‌ترین‌های جهان در ‌سال‌جاری تبدیل شد. حالا این فیلم پس از «یخ‌زده» (Frozen) به‌عنوان دومین فیلم بزرگ انیمیشن تاریخ ثبت شده است.

آسیایی‌های ثروتمند دیوانه
بودجه تولید: ۳۰‌میلیون دلار
میزان فروش: ۲۳۶‌میلیون دلار
این فیلم محصول کمپانی «برادران وارنر» است که نخستین فیلم تمام عوامل آسیایی در طول ۲۵‌سال گذشته است. این فیلم با اقتباس از رمان «کِوین کوان» ساخته شده و به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم ژانر کمدی رمانتیک در یک دهه گذشته ثبت شده است.

هالووین
بودجه تولید: ۱۰‌میلیون دلار
میزان فروش: ۲۵۲‌میلیون دلار
بلوم ‌هاوس کمپانی تولید‌کننده این فیلم است که متعلق به «جیسون بلوم» تهیه‌کننده نامدار است. او این فیلم ژانر وحشت را با بودجه اندک زیر ۱۰‌میلیون دلار ساخته. این فیلم بهترین اکران افتتاحیه برای فیلمی با هنرپیشه نقش اصلی زن بالای ۵۵‌سال را به نام خود ثبت کرد. این فیلم درحال حاضر موفق‌ترین فیلم ژانر وحشت (اسلَشِر فیلم) تاریخ    سینماست.

پلنگ سیاه
بودجه تولید:  ۲۱۰‌میلیون دلار
میزان فروش: یک‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلار
«پلنگ سیاه» رایان کوگلر نخستین فیلم ابرقهرمانی است که از هنرپیشگان تمام رنگین‌پوست بهره برده است. این فیلم رکورد نهمین فیلم پرفروش تاریخ را به خود اختصاص داده است. شاید فیلم «انتقام‌جویان: نبرد ابدی» درآمد بیشتری نسبت به این فیلم کسب کرده باشد، اما «پلنگ سیاه» موقعیت خود را به‌عنوان بزرگترین فیلم آمریکای شمالی با ۷۰۰‌میلیون دلار از زمان آغاز اکران در ماه فوریه تثبیت کرده است. «انتقام‌جویان» با این‌که ۲‌میلیارد دلار فروش داشته، اما نتوانسته این جایگاه آمریکای‌شمالی را همچون «پلنگ سیاه» به دست آورد، چون میزان بودجه آن دوبرابر فیلم مذکور است.

مکانی آرام
بودجه تولید: ۱۷‌میلیون دلار
انتظار چندانی از «جیم هوپرت» سازنده فیلم «دفتر کار» نمی‌رفت که فیلمی در ژانر وحشت بسازد که به یکی از فیلم‌های موفق‌ سال ۲۰۱۸ تبدیل شود. «جان کراسینسکی» در مقام کارگردان و همسرش «امیلی بلانت» هر دو در این فیلم بازی می‌کنند. فیلم در مورد هیولاهایی ا‌ست که زمین را تسخیر کرده و به صدا خیلی حساس‌اند و چنانچه کوچکترین صدایی ایجاد شود، انسان را پیدا کرده و از پای درمی‌آورند. در این فیلم کراسینسکی و بلانت و فرزندشان خانواده‌ای‌اند که مجبورند برای زنده ماندن در سکوت مطلق زندگی کنند. این موضوع بدیع از مهمترین دلایل فروش بالا و موفقیت این فیلم خوش‌ساخت به حساب می‌آید.

شکست‌خورده‌ها

رابین‌هود
بودجه تولید:  ۱۰۰‌میلیون دلار
میزان فروش:  ۶۵‌میلیون دلار
رابین‌هود هنوز در سینماها در حال اکران است. این محصول با بودجه بالای کمپانی «لایِنز گِیت» در گیشه موفق نبود. انگار همه چیز علیه این فیلم است: شرایط رقابتی زمان اکران این فیلم در ایام «روز شکرگزاری»، برچسب پرخرج بودن فیلم و نقدهای زیادی که بر آن شد همه در موفق نبودن آن در گیشه تاثیرگذار بود. این روند نشان‌دهنده آن است که استودیوها به این زودی‌ها به جنگل شروود بازنخواهند گشت!

چین‌خوردگی در زمان
بودجه تولید:  ۱۰۰‌میلیون دلار
میزان فروش: ۱۳۲‌میلیون دلار
حتی حضور «اُپرا وینفری»، «ریس ویترسپون» و «میندی کالینگ» در مقام هنرپیشه و «آوا دو وِرنی» در مقام کارگردان نتوانست کمکی به فروش و موفقیت این فیلم کند. داستان این فیلم از این قرار است که مگ موری بعد از فهمیدن این‌که پدر او که اخترفیزیکدان است در اعماق یک سیاره دور در چنگ یک شیطان جهانی اسیر شده‌ است، با برادر جوان‌تر و بسیار باهوش خود چارلز والاس، همکلاسی‌اش کالوین اوکیف و سه مسافر فضایی به نام‌های خانم «کدام؟»، خانم «کی؟» و خانم «این چیه؟» به نجات پدرش می‌پردازند.

قتل‌های هَپی‌تایم
بودجه تولید: ۴۰‌میلیون دلار
میزان فروش: ۲۷‌میلیون دلار
فیلم «قتل‌های هپی‌تایم» به کارگردانی برایان هنسون و نویسندگی تاد برگر و با بازی «ملیسا مک‌کارتی» در ژانر کمدی با بهره از هنرپیشه انسانی و عروسکی ساخته شد که نتوانست رقمی بیش از نیمی از بودجه خود را در فروش به دست آورد. داستان این فیلم از این قرار است که زمانی که کارکنان شوی کودکان در دهه هشتاد به قتل می‌رسند، یک کارآگاه بخش پلیس لس‌آنجلس برای بررسی پرونده مامور می‌شود.

فندق‌شکن و چهار قلمرو
بودجه تولید: ۱۲۰‌میلیون دلار
میزان فروش:  ۱۳۸‌میلیون دلار
حتی کمپانی دیزنی هم می‌تواند فیلمی بسازد که در گیشه موفق نباشد. فندق‌شکن و چهار قلمرو فیلم فانتزی – ماجراجویی آمریکایی به کارگردانی مشترک لاسه‌ هالستروم و جو جانستون و نویسندگی اشلی پاول و توماس مک‌کارتی است که اقتباسی از داستان فندق‌شکن و شاه موش‌ها به قلم ارنست هوفمان و باله فندق‌شکن اثر آهنگساز روسی پیوتر ایلیچ
چایکوفسکی است .

دختری در تار عنکبوت
بودجه تولید: ۴۳‌میلیون دلار
میزان فروش: ۳۱‌میلیون دلار
«دختری با خالکوبی اژدها» یکی از نخستین موفقیت‌های‌ هالیوود در کارکردن فیلم‌هایی بر اساس داستان‌های «استیگ لارسن» بود. این موفقیت باعث شد کمپانی «سونی» سراغ ساخت پروژه دوم بیاید. لیکن آن موفقیت با فیلم «دختری در تار عنکبوت» تکرار نشد. این فیلم، یک فیلم جنایی آمریکایی- سوئدی است که بر پایه رمانی به همین نام نوشته روزنامه‌نگار سوئدی دیوید لاگرکرانتس و به کارگردانی فده آلوارز و نویسندگی استیون نایت ساخته شده‌ است. این فیلم دنباله فیلم دیوید فینچر تحت عنوان «دختری با خالکوبی اژدها» (۲۰۱۱) به‌شمار می‌رود. از بازیگران آن می‌توان به «کِلِر فوی» و سوریر گودناسون  اشاره کرد.

The Sisters Brothers
بودجه تولید: ۳۸‌میلیون دلار
میزان فروش: ۹‌میلیون دلار
این فیلم تنها فیلم این فهرست ناموفق در فروش است که منتقدان از آن لذت بردند، لیکن نتوانست علاقه مخاطبان را جلب کند. «جان سی رایلی» و «واکین فینِکس» هنرپیشگان این فیلم‌اند که نخستین فیلم انگلیسی‌زبان است که از نویسنده فرانسوی «ژاک اودیارد» ساخته شده است. این فیلم با فروش فاجعه‌آمیز خود در آمریکای شمالی تنها ۳‌میلیون دلار کسب کرد و در بقیه دنیا تنها ۶‌میلیون دلار.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *