پرسنال برندینگ ؛چگونه خودتان را تبدیل به یک برند معتبر کنید

https://www.prwarrior.com/wp-content/uploads/2017/10/bigstock-207475366-1024x678.jpg

سایت بدون -برندسازی شخصی یا همان پرسنال برندینگ به فرایند تحلیل، درک و شکل دادن به نحوه نگرش و تصویر ذهنی جهان بیرونی از شماست. برندینگ شخصی فارغ از داشتن یا نداشتن یک کسب و کار است و با گسترش دنیای دیجیتال و اینترنت، برندسازی شخصی برای هر شخصی مفید خواهد بود.

برندینگ شخصی همانند سایر خدمات بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)، به متخصصان و کارشناسان مجرب این حوزه نیازمند است تا تمامی این برندسازی شخصی طبق اصول و معیارهای این کار انجام گیرد.

برنامه ریزی و شکل دادن به این امور برندینگ شخصی، در حوزه مدیریت برند قرار می گیرد و این روزها، با پیشرفت روزافزون اینترنت، داشتن یک برند شخصی قوی از هر زمان دیگری آسان تر شده است.

همانطور که گفته شد، برندینگ شخصی همه آحاد یک جامعه را در بر می گیرد. فرقی نمی کند که شما یک پزشک جراح باشید و یا یک دبیر ریاضی کنکور؛ پرسنال برندینگ، بدون توجه به کسب و کار شما، باعث معرفی و شناخته تر شدن شما در زمینه دلخواهتان می شود. اگر شما صاحب کسب و کار هستید، برای مثال اگر یک رستوران دارید و یا یک نصب کننده کفپوش هستید، باید برای رونق بیشتر کسب و کارتان، اقدام به برندسازی شخصی کنید و اگر کسب و کار ندارید و مثلا یک ورزشکار یا هنرمند هستید، پرسنال برندینگ به شهرت بیشتر شما کمک می کند.

کارشناسان برندینگ شخصی بر اساس شخصیت و جایگاه فرد (فرهنگی، هنری، علمی، سیاسی، ورزشی و…) به شخصیت پردازی و تولید محتوا می پردازند. این حوزه از دیجیتال مارکتینگ مختص هنرمندان، متخصصان، پزشکان، وکلا، ورزشکاران، افراد سیاسی و افرادی که فارغ از داشتن یا نداشتن یک کسب و کار، به فکر هویت سازی برای برند شخصی (Personal Brand) خود هستند، می باشد.

در ادامه این مقاله جذاب می خواهیم تا جنبه های مختلف برندینگ شخصی را مورد بررسی قرار دهیم.
از برندسازی شخصی تا شهرت

تمامی مشاهیری که ما از گذشتگان می شناسیم، بسته به یک یا چند ویژگی بارز خود به شهرت رسیده اند. برای مثال اگر به تاریخ قبل از اسلام ایران نگاهی بیندازیم، تمامی مشاهیری که می شناسیم، پادشاهان یا فرماندهان نظامی بوده اند. پس از ورود اسلام به ایران، مشاهیر ایرانی اکثرا دانشمندانی در زمینه های ریاضی، طب، نجوم و… هستند و برخی دیگر از شعرا بوده اند. در دوره معاصر نیز، مشاهیر ایرانی متفکران، نویسندگان و به تدریج با پیشرفت سینما وتلویزیون، هنرپیشه ها شدند. اما این روزها با گسترش اینترنت و دسترسی به رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی، افراد بسیار راحت تر از قبل می توانند به شهرت برسند.در واقع فرایند شهرت و معروف شدن بسیار ساده شده است. به عبارتی، اگر عموم کسانی که ما در گدشته به عنوان صاحبان بزرگ برند شخصی می‌شناسیم، مشاهیر بوده‌اند که به سبب شغل و موقعیت اجتماعی خود، مورد توجه عامه مردم قرار گرفته‌اند. اما در حال حاضر، برندسازی شخصی به روندی معکوس فکر می‌کند. به این معنی که فردی شغل و موقعیت اجتماعی برتر ندارد و احساس می‌کند که با استفاده از برندسازی شخصی می‌تواند در این هیاهوی شلوغ جامعه، قد علم کند!

برندسازی شخصی
برندینگ شخصی؛ صفر تا صد

در این بخش می خواهیم به برخی از مهم ترین راهکارهای لازم برای برندسازی شخصی بپردازیم:
۱- مشخص کردن هدف

در ابتدای هر کاری، شما باید دقیقا بدانید که برای رسیدن به چه هدفی، تلاش می کنید. بنابراین در برندینگ شخصی نیز همانند تحقیقات بازار کسب و کار دیجیتال، باید اهداف خود را مشخص کنید، پتانسیل های موجود را بشناسید و بهترین برنامه را مشخص کنید.
۲- ایجاد و گسترش بستر پرسنال برندینگ

برندینگ شخصی نیز همانند بازاریابی دیجیتال نیازمند ایجاد بستری برای فعالیت است. این اولین قدم اجرایی برای شخصی سازی برند شماست. طراحی یک وب سایت برای برندسازی شخصی یک نیاز است. این وب سایت، حضور شما در دریای بی کران اینترنت است.
۳- حضور فعال در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی پرطرفدارترین بخش اینترنت است. جایی که شما بی واسطه با تمامی افراد رو در رو می شوید و می توانید تمامی فعالیت ها، تفکرات و حرف های خود را بی پرده به مخاطبانتان بگویید. ظهور شبکه های اجتماعی در جهان و رواج تب روزافزون این رسانه های گروهی در ایران، یکی از ریشه های جدی شدن برندسازی شخصی بوده است. همچنین شبکه های اجتماعی ارزان قیمت یا رایگان هستند؛ پس هر کسی فکر می‌کند حالا که رسانه ای در اختیار دارد، می تواند به برندسازی شخصی فکر کند. از طرفی عددی بودن و امکان مقایسه کمّی موقعیت خود با دیگران در شبکه های اجتماعی، از جمله مواردی محسوب می ‌شوند که تب برندسازی شخصی را جدی ‌تر از گذشته کرده‌ اند.

نکات مهم در برندینگ شخصی

– متفاوت باشید؛ همیشه این تفاوت بوده که باعث شده است تا نگاه ها معطوف فعالیت ها شود. تفاوت در تفکر، رفتار و گفتار –البته طبق اصول کاملا اخلاقی- می تواند شما را در برندسازی شخصی متمایز کند.

– قابل اطمینان باشید؛ کوچکترین رفتار و گفتار شما می تواند باعث تغییرات شگرفی در برندینگ شخصی شما شود. بنابراین باید با رعایت تمامی جوانب، اعتماد و اطمینان و در یک کلام، تایید مخاطبانتان را به دست آورید.

– صدای مخاطباتان را بشنوید؛ شما باید منعکس کننده صدای مخاطبانتان باشید. هیچکس از یک برند یا شخصی که مردمی نیست، خوشش نمی آید. رفتار شما با مخاطبانتان، میزان مردمی بودن شما را نشان می دهد.

– صبور باشید؛ پروسه برندسازی شخصی، زمان بر است. این کار نیاز به فعالیت مستمر و مداوم دارد. پس نباید انتظار داشته باشید که برندینگ شخصی یک شبه صورت گیرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *