پرفروش‌ترین فیلم‌های اقتباسی از کتاب/کلمه هایی که روی پرده سینما رفتند

 

سایت بدون -هرازگاهی خبر می‌رسد که فیلمنامه فلان فیلم جایزه‌گرفته از یک کتاب اقتباس شده است. شاید شما هیچ‌کدام از کتاب‌ها را نخوانده باشید، اما با فیلمنامه آن‌قدر ارتباط می‌گیرید که فیلم موردنظر جزو کارهای محبوب‌تان محسوب می‌شود. کاغذهای کتاب و پرده‌ نقره‌ای سینما رفاقت دیرینه‌ای با هم دارند و تاریخچه نخستین فیلمی که از روی کتاب اقتباس شد به اوایل ساخت دستگاه‌های سینماتوگراف قدیم بازمی‌گردد و ۱۲۲‌سال پیش فیلمی ۴۵ثانیه‌ای با نام تریبلی قسمت‌هایی از داستان کتابی با نام تریبلی و بیلی کوچولو به تصویر کشیده شد. از آن زمان تاکنون صدها فیلم از کتاب اقتباس شده است و می‌توان به آثار کلاسیک بزرگی مانند بینوایان یا بربادرفته اشاره کرد. جالب اینجاست حتی فیلم‌هایی را سراغ داریم که نسخه سینمایی آنها از کتابشان هیجان‌انگیزترند! داستان اقتباس فیلم‌ از کتاب همچنان ادامه دارد و پرفروش‌شدن یک کتاب نوید اقتباس نسخه‌ای سینمایی از آن را می‌‌دهد. در این بین از آنجایی که‌ هالیوود تبلیغات گسترده‌ای دارد، بسیاری مواقع فیلم‌هایی را مشاهده می‌کنیم که حتی خبر نداریم این فیلم‌ها از کتاب اقتباس شده‌اند. حالا در ادامه ۴ فیلمی که در سال‌های اخیر از کتاب اقتباس شده‌ و پرفروش بوده‌اند را معرفی کرده‌ایم:

ارقام پنهان

http://stream.percia.ir/t/p/original/kkUlAvfTWUdnD3hWvPbo6797H9W.jpg
پس از موفقیت کتاب ارقام پنهان نوشته مارگوت لی شترلی، خبرهایی از عزم تئودور ملفی در مقام کارگردان برای ساخت‌ نسخه‌ای سینمایی از کتاب ارقام پنهان به گوش رسید و مدتی بعد نیز در‌ سال ۲۰۱۶ شاهد انتشار این فیلم بودیم. ارقام پنهان داستان چند زن سیاه‌پوست را روایت می‌کند که در زمان رقابت فضایی میان روسیه و آمریکا برای سازمان ناسا کار می‌کردند. در این فیلم تراجی پی هنسون، اکتاویا اسپنسر و جنل مونی نقش این سه زن سیاه‌پوست را برعهده داشتند و بازیگران دیگری نظیر کوین‌ اسپیسی و ماهرشالا علی را در ارقام پنهان شاهد بودیم. ارقام پنهان به لحاظ هنری نیز فیلم برجسته‌ای در‌ سال ۲۰۱۶ شناخته و در سه رشته نامزد جایزه اسکار شد.

رستگاری در شاوشنک

https://media.mehrnews.com/d/2018/05/29/3/2794176.jpg
این فیلم نامزد ۷ جایزه اسکار شد. در «رستگاری در شاوشنک» شاهد روایت داستان یک حسابدار جوان هستیم که به جرم قتل همسرش به زندان می‌افتد، درحالی‌که مدعی است چنین جرمی را مرتکب نشده و بی‌گناه است. ماجرای این حسابدار و گریزش از زندان داستان اصلی رستگاری در شاوشنک را تشکیل می‌دهد. جالب است بدانید رستگاری در شاوشنک از روی کتابی نوشته استیون کینگ ساخته شده است. این فیلم درحال حاضر در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در سایت IMDb  رتبه اول را به خود اختصاص داده ‌است. رستگاری در شاوشنک در هفت مورد از لیست‌های مجموعه «۱۰۰ سال…» بنیاد فیلم آمریکا  نامزد شد و در دو مورد از آنها موفق به دریافت رتبه شد.

پارک‌ ژوراسیک

Image result for ‫فیلم پارک ژوراسیک‬‎
ممکن است نسخه سینمایی پارک ژوراسیک به لحاظ دستاوردهای فنی درحال حاضر چیزی برای گفتن نداشته باشد، اما ساخت این فیلم به ۲۵‌سال پیش باز می‌گردد و از لحاظ فنی با فیلم بی‌نظیری طرف هستیم که دنیای دایناسورها را به زیباترین نحو ممکن به‌ تصویر کشیده است. این امر باعث شده بسیاری از علاقه‌مندان سینما و کتاب، فیلم پارک ژوراسیک را بهتر از کتاب آن بدانند. کتاب پارک ژوراسیک نوشته مایکل کرایتون است و در این کتاب دانشمندان پس از این‌که موفق به بازیابی DNA دایناسورها می‌شوند، این موجودات عظیم‌الجثه را در مکانی با نام پارک ژوراسیک نگهداری می‌کنند، اما طبق معمول همه چیز آن‌طور که انتظار می‌رفت، انجام نمی‌شود و دایناسورها از قفس‌های آهنی آزاد می‌شوند و …

مریخی

https://www.digikala.com/mag/wp-content/uploads/2015/11/The-Martian.jpg
این فیلم‌ سال ۲۰۱۵ به ‌روی پرده رفت و در گیشه و پیشگاه منتقدان موفق ظاهر شد. فیلم مریخی با بازی مت دیمون از روی کتابی با همین نام نوشته اندی وییر ساخته شده است.
اندی وییر در این کتاب داستان فضانوردی در کره‌مریخ را روایت می‌کند که به‌ناچار در این سیاره بی‌آب و علف تنها می‌ماند و مجبور می‌شود برای بازگشت به زمین به هر کاری دست بزند.
کتاب مریخی باوجود این‌که داستانی علمی داشت، با زبان بسیار ساده‌ای نگارش شده بود و همین امر باعث محبوبیت این کتاب شد، در نسخه سینمایی این کتاب نیز با داستانی ساده و روان طرف بودیم که توانست این فیلم را در ۷ رشته نامزد جایزه اسکار کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «باد به گلو انداختن»

سایت بدون – آدم ها وقتی می خواهند از موضع بالا صحبت کنند یا کسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *