پسر فوتبال ایران بزرگ شد/سردار آزمون در قامت یک فرمانده


سایت بدون – حس شگفتی بابت خط خوردن نام طارمی پس از ساعاتی جایش را به نگرانی داد؛ چه کسی قرار است جای خالی گلزن پورتو و آماده‌ترین بازیکن ماه‌های اخیر تیم ملی را پر کند؟ سردار آزمون بدون زوج همیشگی‌اش چه کار خواهد کرد؟
گلزن زنیت اما ظاهراً چندان نگران نبود و واکنشی منطقی به این اتفاق واکنش نشان داد. او با انتشار عکسی از داخل هواپیما پیش از پرواز به سمت لبنان نوشت: «پیش به سوی تیم ملی. امیدوارم هرچه زودتر حاشیه‌ها برای تیم ملی تمام بشه و همگی دست به دست هم بدیم تا تیم ملی به جام جهانی صعود کنه.» او خطاب به طارمی، دوست غایبش هم نوشت: «ان‌شاءالله به زودی دوباره می‌بینمت.»
آزمون در بازی با لبنان تک مهاجم تیم ملی بود و همیشه دو مدافع میانی لبنان را کنارش می‌دید. بعد از گل اتفاقی میزبان و در لحظات سخت نیمه دوم، فشردگی اطراف مهاجم شماره ۲۰ تیم ملی بیشتر شد. پس از تعویض قدوس، نوراللهی برای ۱۵ دقیقه زوج سردار بود و با توجه به اینکه ذاتاً یک هافبک است، نمی‌توانست در فضاسازی برای مهاجم کناری‌اش چندان موفق باشد. با اضافه شدن صیادمنش، مأموریت بازی در نقش مهاجم دوم به او سپرده شد تا بخشی از توجه مدافعان لبنانی متوجه این مهاجم پرتحرک شود.
در این دقایق آزمون فقط یک بار توانست از یارگیری مدافعان لبنان خلاص شود، ولی مطر شوت سنگین او را به کرنر فرستاد. گره خوردن بازی تیم ملی، وقت‌کشی بازیکنان لبنان و یارگیری فشرده مدافعان شرایط سختی برای سردار ساخته بود، ولی او که به تازگی مقابل زوج قلب دفاع یوونتوس، بونوچی – دلیخت بازی کرده و گل زده، آرامشش را مقابل برادران روبرت و فلیکس ملکی، زوج قلب دفاع لبنان حفظ کرد.
در آن دقایق که نیمکت تیم ملی غرق هیجان شده بود و بازیکنان جوان‌تر پایین‌تر از حد خودشان بودند، زوج آزمون و امیری بود که باور بردن را از دست نداد. خونسردی و صبوری سردار در دقیقه ۹۱ نتیجه داد و او توانست تک فرصتی که به دست آمده بود را وارد دروازه کند.
بلوغ آزمون بعد از این گل به چشم آمد که اسیر احساسات نشد و به جای رجزخوانی برای لبنانی‌ها، توپ را برداشت و به وسط زمین رفت. در این صحنه سردار بود که نیمکت‌نشینان را دعوت به آرامش کرد و اصرار داشت که تیم ملی در زمان کوتاه باقی‌مانده می‌تواند گل دیگری بزند. در صحنه گل دوم هم رد پای امیری و آزمون آشکار بود. این بار شوت سردار گل نشد، ولی نوراللهی توپ ریباندی را به تور دروازه رساند.
آزمون این فصل درون زمین و بیرون از آن روزهای چندان آرامی نداشته، با این حال در اردوی اخیر تیم ملی با پختگی‌‌اش اجازه نداد جای خالی طارمی احساس شود و حاشیه‌ها روی نتیجه بازی با لبنان اثر بگذارد. او دیگر آن گلزن جوان و کم‌تجربه‌ای نیست که کی‌روش به تیم ملی دعوت کرد و در ۲۶ سالگی در قامت یک لیدر ظاهر شد. گل ارزشمند سردار به لبنان سی و هشتمین گل ملی او بود که او را در کنار علی کریمی قرار داد و اگر بتواند دروازه سوریه را هم باز کند در کنار نکونام به سومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی تبدیل خواهد شد. او فاصله زیادی با رکورد رویایی ۱۰۹ گل زده علی دایی دارد و معلوم نیست که به آن برسد، با این حال بازی با لبنان نشان داد که تیم ملی می‌تواند سال‌ها روی کیفیت و حالا تجربه او حساب کند.

آرمن ساروخانیان/ ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *