پولدارهای تهرانی رکورد مصرف آب را شکستند


رکورد مصرف آب در تهران شکسته شد. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، از حدود ۶٫۷‌میلیارد مترمکعب آب شرب مصرفی در کشور، سهم استان تهران کشور یک‌میلیارد و ۳۷۵‌میلیون مترمکعب است که البته این میزان سهم پایتخت‌نشین‌ها یک‌میلیارد و ۶۰‌میلیون مترمکعب در‌ سال است.

این حجم از اضافه مصرف در بین پایتخت‌نشین‌ها در شرایطی است که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران، استان تهران بعد از سیستان‌وبلوچستان فقیرترین استان کشور از لحاظ منابع آبی است.

با این وجود کافی است تا سری به خانه‌های شمال شهر تهران بزنید.

لاکچری‌های شمال تهران که تنها ۱۰‌درصد جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند، در برخی مواقع ۵برابر الگوی مصرف، از آب شرب استفاده می‌کنند

این مناطق پر است از استخرهایی که با آب شرب پر می‌شوند، کارواش‌های شخصی که با آب آشامیدنی خودروهای میلیاردی صاحبانشان در آن شسته می‌شود و باغ‌ها و فضای سبزی که از آب یارانه‌ای آبیاری می‌شوند.

به گفته هدایت فهمی، معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی وزارت نیرو، لاکچری‌های شمال تهران که تنها ۱۰‌درصد جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند، در برخی مواقع ۵برابر الگوی مصرف، از آب شرب استفاده می‌کنند.

در واقع اگر الگوی مصرف را ۱۴۰ لیتر به ازای هر فرد در شبانه‌روز درنظر بگیریم، می‌توان ادعا کرد که سرانه مصرف در مناطق ۱ و ۲ به حدود ۷۰۰لیتر به ازای هر نفر می‌رسد.

آمار اعلامی از طرف شرکت آب و فاضلاب نشان می‌دهد که منطقه ۱ با داشتن ۱۴.۷‌درصد جمعیت شهر تهران (۱.۴‌میلیون نفر) حدود ۲۲.۷درصد از آب شرب شهری و منطقه ۲ با داشتن ۱۴٫۶‌درصد از جمعیت شهر تهران، ۱۸٫۵‌درصد از کل آب شهر را مصرف کرده است.

مهمترین دلیل رشد مصرف، جو روانی ناشی از افزایش بارندگی‌ها در ‌سال آبی اخیر است

چرا رکورد مصرف شکسته شد

جدای از اضافه مصرفی که در دیرباز میهمان خانه‌های ایرانی‌ها و البته تهرانی‌ها بوده، دلایل دیگری هم برای رشد مصرف آب درکشور وجود دارد.

به گفته فهمی، در تابستان امسال بیشتر شهرهای کشور با موج گرمایی مواجه شدند و متوسط دمای کشور چند درجه بیشتر شد.

آن‌گونه که او توضیح می‌دهد: «با هر درجه افزایش دما میزان تبخیر آب ۱۴‌میلیارد مترمکعب افزایش پیدا می‌کند.

مصرف آب شرب خانگی ۴‌درصد بیشتر می‌شود و نیاز گیاهی ۱۷‌درصد بالاتر می‌رود.»

با این وجود این کارشناس منابع آبی معتقد است که مهمترین دلیل رشد مصرف، جو روانی ناشی از افزایش بارندگی‌ها در ‌سال آبی اخیر است.

بسیاری گمان می‌کنند که چون بارندگی‌های مناسبی در امسال داشتیم، دیگر از بحران آب عبور کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم در این‌باره با اشاره به این‌که وضع مناسب بارش‌ها از یکسو و افزایش مصرف آب نشان داد که هنوز در فرهنگ‌سازی و مصرف بهینه آب باید با مردم بیشتر صحبت کرد، گفت:

«در آسیب‌شناسی صورت‌گرفته که اخیرا انجام شده است، متوجه شدیم که انگاره و تصور غلط بارش‌های مناسب امسال دلیل اصلی رکوردزنی مصرف آب در کل کشور و تهران بوده است.»

میزان مصرف کم‌مصرف‌ترین استان‌های کشور چقدر است؟

در مقابل مصرف بالای تهرانی، مردمان خراسان شمال با مصرف ۱۲۲ لیتر در شبانه‌روز، کم‌مصرف‌ترین شهروندان کشور هستند.

پس از شهروندان خراسان‌شمالی، مصرف هر شهروند خراسان‌رضوی ۱۲۴ لیتر، در خراسان‌جنوبی ۱۲۵ لیتر، در سمنان ۱۳۵ لیتر و در چهارمحال‌وبختیاری ۱۳۶ لیتر است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *