چرا برخی لباس‌ها واکنش‌های حساسیت‌زا و التهاب پوستی ایجاد می‌کنند؟

http://asemooni.com/cdn/2017/06/treatment-allergies-inflammation-redness1.jpg
 سایت بدون -لباس‌ها از الیاف و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. در این میان مد و سلایق شخصی باعث می‌شود در بیشتر مواقع به جنس لباس‌هایی که تن می‌کنیم دقت نکنیم و پوست را به عنوان مهم‌ترین محافظ بدن آزرده کنیم زیرا لباس‌ها از ابتدای تولید یعنی از مرحله کشت (کشت پنبه)، دامپروری (چرم یا پشم) و تهیه مواد اولیه دیگر تا ویترین مغازه در معرض انواع ترکیبات شیمیایی قرار دارند. در نتیجه نخستین سد محافظتی بدن همیشه در تماس مستقیم با ترکیبات سمی موجود در لباس‌ها و حتی الیاف طبیعی تحریک‌کننده قرار دارد و ممکن است در طولانی‌مدت یا در هر مرحله‌ای از زندگی بیمار شود. بنابراین به آنچه می‌پوشید دقت کنید.
برخی لباس‌ها واکنش‌های حساسیت‌زا و التهاب پوستی ایجاد می‌کنند
برخی از انواع لباس‌ها باعث ایجاد حساسیت و مشکلات پوستی می‌شوند. با این حال بیشتر افراد از منشاء مشکل‌شان غافل هستند و هرگز متوجه نمی‌شوند علت چنین واکنش‌های غیرعادی پوست در لباس‌هایشان نهفته است. واکنش‌های حساسیت‌زا ناشی از جنس لباس‌ها معمولا باعث ایجاد التهاب پوستی می‌شوند که با نام «اگزمای تماسی حساسیت‌زا» شناخته می‌شود. از دیگر علائم این مشکل می‎توان به ضایعات پوستی، تیرگی پوست، قرمزی، خارش و پوسته‌پوسته شدن اشاره کرد. ممکن است برخی از این علائم بلافاصله چند ساعت بعد از تماس با لباس نامرغوب یا بعد از چند روز خود را بروز ‌دهند. معمولا ناحیه پشت زانوها، ران‌ها، باسن، زیر بغل‌ها یا محل تا شدن آرنج‌ها بیشتر در معرض آسیب و حساسیت‌های پوستی قرار دارند. یادتان باشد درماتیت یا تحریکات پوستی در صورت تماس مستمر با پارچه و الیاف نامرغوب می‌تواند باعث تشدید واکنش‌ها شود و دردسرهای جدی ایجاد کند.
در فرایند تولید برخی لباس‌های پشمی از لانولین استفاده می‌شود
پشم جزو الیاف طبیعی با ریشه حیوانی است که ترکیب اصلی آن را کراتین تشکیل می‌دهد. خاصیت ارتجاعی بالا، نرمی، خاصیت گرمایشی و قدرت جذب بالا، خاصیت ضدچروکی نسبی و رنگ‌پذیری آسان پشم ناشی از بافت ویژه آن است که باعث می‌شود در صنعت تولید پوشاک به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار بگیرد. مشکل اینجاست که گاهی همین پشم طبیعی باعث بروز واکنش‌های حساسیت‌زا می‌شود، به طوری که حتی ممکن است باعث بروز اگزما در هر نوع پوستی شود. البته مشکل از پشم نیست، بلکه مساله اصلی در روند تولید الیاف پشمی است چون در این فرایند از نوعی الکل به نام «لانولین» استفاده می‌شود، در نتیجه افرادی که قربانی واکنش‌های حساسیت‌زا هستند یا افرادی که پوست‌های حساسی دارند در معرض حساسیت قرار می‌گیرند. از علائم این حساسیت می‌توان به خارش یا احساس سوزن‌سوزن شدن پوست اشاره کرد. علاوه بر این رنگ شدن پشم با مواد شیمیایی نیز از دیگر عوامل محرک است. اگر طرفدار لباس‌های پشمی هستید، برچسب آن را با دقت بررسی کنید و در صورت مشاهده نام لانولین از خرید آن منصرف شوید. از پوشیدن لباس‌های پشمی روی پوست بپرهیزید و حتما زیر این لباس‌ها تی‌شرت یا بلوز نخی بپوشید تا از تماس مستقیم با پوستتان جلوگیری شود.
ضدچروک بودن لباس‌ها به دلیل استفاده از فرمالدئید است
ضدچروک بودن لباس مزیت بزرگی است اما این مزیت به راحتی حاصل نمی‌شود. بهتر است نام «فرمالدئید» را به خاطر بسپارید. این رزین برای ضدچروک کردن لباس‌ها و همچنین جلوگیری از حمله بیدها به الیاف نخی، افزایش مقاومت آنها و تثبیت رنگ و… استفاده می‌شود. باید بدانید مرکز جهانی تحقیقات سرطان ثابت کرده این ماده شیمیایی سرطان‌زاست اما مشکل اصلی و شایع رزین‌های فرمالدئید ایجاد حساسیت‌های پوستی، به‌خصوص اگزمای تماسی حساسیت‌زا، خارش و تحریک چشم‌ها، حساسیت‌های تنفسی و… است. بهتر است قبل از پوشیدن هر لباسی برای اطمینان خاطر آن را بشویید. شستشوی لباس با دمای بالا باعث کاهش چشمگیر میزان این رزین می‌شود.
قبل از پوشیدن لباس‌های نو آنها را بشویید
بیشتر افراد بلافاصله بعد از خرید لباس آن را می‌پوشند و میلی به شستشوی آن قبل از پوشیدن ندارند اما اگر پوست حساس و دچار حساسیتی دارید، حتما قبل از پوشیدن لباس‌های نو آنها را بشویید. با وجود اینکه بیشتر تولیدکننده‌ها ادعا می‌کنند در تولید محصولات خود از میزان اندکی فرمالدئید استفاده می‌کنند، بهتر است برای در امان ماندن از تحریکات پوستی این ترکیب شیمیایی، لباس‌های نو را قبل از پوشیدن بشویید.
لباس‌هایی بپوشید که در تولید آنها PPD استفاده نشده باشد
برخی افراد به دلیل وجود ماده‌ای به نام پارافنیلین دی‌آمین (PPD) در رنگ‌ها نسبت به رنگ حساسیت دارند. توجه کنید رنگ سیاه نسبت به رنگ‌های دیگر حاوی بیشترین میزان PPD است. این ترکیب باعث بروز واکنش‌های پوستی جدی به‌خصوص در افراد حساس و مستعد حساسیت می‌شود. اگر پوست حساسی دارید و تصور می‌کنید نسبت به ماده PPD حساس هستید، بهتر است از لباس‌هایی با رنگ‌های خنثی یا لباس‌های سفید رنگ استفاده کنید یا اینکه دنبال لباس‌های رنگی‌ای باشید که در تولید آنها از PPD استفاده نشده باشد.
لاتکس یک ماده حساسیت‌زاست
لاتکس همه جا هست؛ از شلوار گرفته تا دستکش و لباس زیر. دلیلش هم نرمی و حالت کشسانی آن است اما متاسفانه لاتکس ماده‌ای حساسیت‌زاست و باعث ایجاد تاول‌های ریز و قرمز روی پوست می‌شود. در موارد جدی‌تر ممکن است حساسیت به لاتکس خود را با مشکلات تنفسی یا حالت تهوع و استفراغ نشان دهد. اگر با کوچک‌ترین تماس با هر نوع پوشاک با جنس لاتکس دچار حساسیت می‌شوید حتما به متخصص پوست مراجعه کرده و از پمادهای موضعی تجویزشده استفاده کنید. نیکل موجود در انواع دکمه‌ها و قزن‌ها تحریک‌کننده پوست است
شلوارهای جین مورد علاقه ما و همچنین لباس زیرها و هر لباسی که دارای دکمه و قلاب و گیره از جنس نیکل باشد می‌توانند به دشمن پوست تبدیل شوند چون این فلز پوست را به طور جدی تحریک می‌کند. نیکل باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی جدی و تحریک شدید آن می‌شود.
چرم مصنوعی باعث کاهش تنفس پوست و افزایش تعریق می‌شود
اگر به جای چرم طبیعی از لباس‌هایی با چرم مصنوعی استفاده می‌کنید، خدمت زیادی به محیط زیست و البته کیف پولتان کرده‌اید اما پوستتان را در معرض خطر قرار می‌دهید چون چرم مصنوعی مانند هر نوع جنس مصنوعی و سنتزی دیگر باعث خفه شدن پوست و افزایش تعریق می‌شود. از آنجایی که الیاف مصنوعی قادر به جذب تعریق نیستند، محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌شود. اگر قانع نشده‌اید بدانید که تماس و سایش بین پوست و چرم مصنوعی نیز باعث ایجاد واکنش‌های حساسیت‌زا می‌شود. در نتیجه بهتر است برای سلامت پوستتان از خیر این قبیل اجناس بگذرید.
الیاف مصنوعی را طولانی‌مدت و در تماس مستقیم با پوست نپوشید
بدون شک لباس‌های تهیه‌شده از الیاف مصنوعی به این زودی‌ها خراب نمی‌شوند و قیمت مناسبی نیز دارند. اکریلیک و پلی‌استر نیز از جمله این الیاف هستند. با وجود اینکه نمی‌توان به طور قطعی گفت این نوع پارچه‌ها خطرناک هستند و باید دور آنها را خط قرمز کشید، باید بدانید اکریلیک مانع تنفس درست پوست می‌شود و می‌تواند در تنظیم دمای آن اختلال ایجاد کند. با وجود اینکه نیازی نیست الزاما و به طور کامل از این نوع لباس‌ها دوری کرد، بهتر است از استفاده طولانی‌مدت و تماس مستقیم آنها با پوست خودداری کنید. پارچه استات نیز چندان در تولید لباس‌های روزمره استفاده نمی‌شود اما این جنس در آستر کت و مانتو و لباس‌های مجلسی کاربرد زیادی دارد. توصیه می‌شود برای حفاظت پوست از حساسیت‌های احتمالی این الیاف از تماس مستقیم آن با پوست بپرهیزید و در زیر این نوع پارچه، شومیز یا لباس‌های نخی و مرغوب بپوشید.
عناصر شیمیایی زیادی در روند تولید ابریشم مصنوعی دخالت دارند
ابریشم مصنوعی مزایای خود را دارد، از جمله اینکه رطوبت را جذب می‌کند، سبک و خوش‌فرم است و قیمت چندان بالایی ندارد. این پارچه در تولید شومیزها، جوراب، روتختی و… استفاده می‌شود اما توجه داشته باشید عناصر شیمیایی زیادی در روند تولید ابریشم مصنوعی دخالت دارند که ممکن است در بافت پارچه باقی بمانند، در نتیجه باعث ایجاد التهاب و تحریک پوست شوند.
چه باید کرد؟
بدن هر فردی نسبت به ترکیبات شیمیایی واکنش متفاوتی دارد اما بهتر است اگر پوست حساسی دارید لباس زیر، جوراب، پیژامه، لباس خواب و… را از جنس‌هایی با الیاف طبیعی مانند الیاف پنبه‌ای (نخی)، پشمی و بیولوژیکی انتخاب کنید. از خرید محصولاتی با برچسب ضدلک و ضدچروک یا ضدبید بپرهیزید چون فرایندهای شیمیایی سنگینی را پشت سر گذاشته‌اند. بعد از خرید و قبل از پوشیدن لباس‌ها، آنها را بشویید. هنگام شستشو نیز دقت کنید چون باقیمانده شوینده‌ها به خودی‌خود ایجاد حساسیت پوستی می‌کنند. بهتر است در منزل با کمک جوش شیرین، عصاره‌های روغنی و صابون‌های طبیعی شوینده‌های طبیعی تهیه کرده یا از انواع محصولات بیولوژیکی استفاده کنید. از خرید لباس، به‌خصوص لباس زیرهای تیره یا پررنگ بپرهیزید. درست است که لباس‌های مرغوب قیمت بالایی دارند، بهتر است مارک‌های خوب را بشناسید و سلامتتان را فدای ارزانی اجناس بی‌کیفیت نکنید.
دکتر امیرهوشنگ احسانی
متخصص پوست و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
راهکارهای مبارزه با کپک و بیدزدگی لباس‌های زمستانه
وقتی لباس‌ها آسیب می‌بینند
با سرد شدن هوا کم‌کم بقچه‌های قدیمی باز می‌شود و لباس‌های زمستانی از درون چمدان‌ها بیرون می‌آیند اما گاهی اوقات با کمال تعجب می‌بینید که لباس‌هایتان آسیب‌ دیده و دیگر قابل پوشیدن نیستند. لباس‌ها می‌توانند بید یا کپک‌زده شده باشند. در ادامه با مهم‌ترین راه‌های برخورد با این‌گونه لباس‌ها آشنا می‌شوید.
نشانه‌های وجود بید‌ در منزل
یکی از عواملی که موجب آسیب به لباس‌ها می‌شود، وجود بید در خانه است. این مشکل در منازل بسیار رایج است. قلمرو این حشرات موذی معمولا‍‍ در کابینت‌های آشپزخانه و کمد لباس‌هاست. پولیورها و تمام لباس‌های زمستانه را کاملا بررسی کنید. اگر سوراخ‌هایی روی لباس‌ها مشاهده‌ کردید، مطمئن باشید در معرض حمله بیدها قرارگرفته‌اید! برای اطمینان بیشتر لباس‌های پشمی، ابریشمی یا البسه‌ای که حاوی پر یا پوست حیوانات هستند را نیز بررسی کنید. لباس‌های بیدزده غالبا ظاهری خاک‌گرفته و بی‌رنگ و رو دارند و مهم‌تر از همه اینکه بوی کپک می‌دهند. به گوشه‌های گنجه لباس‌ها نگاهی بیندازید، اگر بید به لباس‌ها حمله کرده باشد، معمولا رشته‌هایی شبیه تار عنکبوت در این مناطق به چشم می‌خورند. در این شرایط چه باید بکنیم؟
۱٫ لباس‌ها را بشویید
شستشوی لباس‌ها برای نابودسازی تخم‌ بیدهای احتمالی به‌جامانده روی لباس الزامی است. به برچسب لباس‌ها نگاه کنید و طبق دستور، آنها را بشویید. اگر برایتان امکان‌پذیر بود، پیش از شستشو آنها را با سشوار حرارت دهید. لباس‌هایی که پارچه لطیف و حساس‌تری دارند را می‌توانید داخل فریزر نگهداری کنید تا تمام تخم‌های این حشره در اثر برودت بالای هوا از بین بروند. یادتان باشد باید تمام لباس‌ها و کلا تمام وسایل موجود در گنجه را بشویید حتی اگر اثری از بیدزدگی در آنها دیده نشود چون این احتمال وجود دارد که تخم بید بین تمام لباس‌ها پخش شده باشد.
۲٫ کمد لباس‌ها را پاک‌سازی کنید
کمد را کاملا خالی کنید. سپس محلولی از آب و صابون یا آب و سرکه آماده و با کمک یک اسفنج، طبقات، کشوها،‌ دیواره‌ها و کلا سرتاسر گنجه را با این محلول تمیز کنید. در پاک‌سازی درزها و شکاف‌های کمد بیشتر دقت کنید. در ادامه از جاروبرقی کمک بگیرید. مکش جاروبرقی را زیاد کنید و بار دیگر تمام گنجه و احیانا کف‌پوش آن ‌را با صبر و حوصله جاروکنید تا تخم‌های احتمالی بید از سطح گنجه پاک‌سازی شود.
۳٫ لباس‌ها را تمیز نگه دارید
بدون شک بیدها به پشم علاقه ویژه‌ای دارند اما این احتمال وجود دارد که لباس‌ها حاوی مواد دیگری باشند که به‌واسطه آنها، بید به گنجه لباس‌ها حمله‌ور شده‌ باشد. چربی و عرق به‌جا مانده روی لباس،‌ همین عوامل احتمالی هستند، به همین دلیل حتما‌ قبل از جمع‌آوری لباس‌های پشمی آنها را بشویید و کاملا خشک کنید.
نشانه‌های وجود کپک‌ روی لباس‌ها
ممکن است بعد از بازکردن لباس‌های زمستانه، نشانه‌هایی از وجود کپک و بوی بد آن ‌را احساس کنید. کپک‌ لباس معمولا در محیط‌های مرطوب ایجاد می‌شود. از جمله نشانه‌های این نوع کپک، وجود لکه‌های بی‌رنگ است که بر سطح لباس شکل می‌گیرد. در این شرایط چه باید بکنیم؟
۱٫ از یک شوینده کمک بگیرید
برای پاک‌سازی لباس‌های کپک‌زده باید از آب و ماده شوینده کمک بگیرید. این ماده می‌تواند آب ژاول (مخصوص لباس‌های سفید)، بی‌کربنات سدیم، ماده شیمیایی بوراکس یا هر شوینده دیگر موجود در بازار باشد. همچنین می‌توانید روی لکه کپک، لکه‌بر لباس بریزید و لکه را کاملا در این ماده بغلتانید. برای نفوذ کامل این ماده در لباس، لازم است ۳۰ دقیقه صبر کرده و بعد از این زمان، لباس را کاملا آبکشی کنید.
۲٫ محل کپک را به کمک یک مسواک بسایید
برای این منظور از مسواک قدیمی کمک بگیرید. محل کپک را کاملا با مسواک تمیز کنید. برای جلوگیری از انتشار دوباره کپک، این عمل را در فضای باز و خارج از منزل انجام ‌دهید.
۳٫ می‌توان لباس‌های کپک‌زده را در ماشین لباسشویی‌ ریخت
برای جلوگیری از انتشار کپک، فقط لباس‌هایی که اثر کپک در آنها مشاهده کرده‌اید داخل ماشین بیندازید. حرارت ماشین را روی درجه گرم بگذارید. به محض اینکه ماشین پر از آب شد، سه‌چهارم فنجان یا ۱۷۷ میلی‌لیتر سرکه سفید را از محفظه پودر، داخل ماشین بریزید. سرکه بهترین و مطمئن‌ترین روش در پاک‌سازی کپک محسوب می‌شود.
۴٫ لباس‌ها را در فضای باز خشک کنید
تا پیش از خشک شدن لباس‌ها، نمی‌توان نظر قاطعی درخصوص پاک‌سازی کپک‌ها داد. برای این منظور لباس‌ها را در فضای باز، روی رخت‌آویز یا بند مخصوص لباس آویزان کنید تا در معرض هوا خشک شود. اگر هوا آفتابی بود، حتما لباس‌ها را در معرض نور آفتاب قرار دهید چون حرارت خورشید در رفع کپک‌های احتمالی به‌جا‌ مانده بسیار موثر خواهد بود.
راه‌های مقابله با بوی بد لباس‌ها
بعد از کپک و بیدزدگی لباس‌های زمستانه، مساله دیگری که ممکن است با آن روبرو شوید، بوی نامطبوع کپک است. همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، کپک در اثر رطوبت ایجاد می‌شود. اگر لباس‌ها برای مدت طولانی در معرض رطوبت باشند، این احتمال وجود دارد که در اثر گسترش کپک، بوی بدی بدهند اما گاهی اوقات ممکن است که شما تمام تدابیر لازم را به کار ببرید اما لباس‌هایتان کماکان بوی کپک بدهند. در این‌صورت شک نکنید که کپک وارد ماشین لباسشویی‌تان شده است! نگران نباشید چون خوشبختانه راهکارهای ساده‌ای وجود دارند که با کمک آنها می‌توانید بوی طراوت، تازگی و پاکیزگی را به لباس‌هایتان برگردانید. در این شرایط چه باید بکنیم؟
۱٫ استفاده از سرکه سفید
سرکه سفید را جایگزین ماده شوینده همیشگی کنید. برای این منظور به ۲۵۰ میلی‌لیتر سرکه سفید نیاز دارید. سرکه یک شوینده طبیعی و غیرسمی‌ است و در رفع بوی کپک لباس‌ها معجزه می‌کند. این ماده علاوه بر اینکه باکتری‌های عامل این رایحه نامطبوع را از بین می‌برد، مواد شوینده‌ احتمالی باقی‌مانده در لباس‌ها را نیز پاک‌سازی می‌کند چون این احتمال وجوددارد که بوی بد لباس‌ها در اثر همین مواد به‌جامانده باشد.
در صورت تمایل می‌توانید مقدار کمی از ماده شوینده همیشگی را نیز هنگام شستشو به لباس‌ها اضافه کنید، فقط دقت داشته باشید که این ماده شوینده حاوی صابون نباشد چون اگر صابون و سرکه کنار هم مصرف شوند، اثر یکدیگر را خنثی می‌کنند!
۲٫ استفاده از بی‌کربنات سدیم
لباس‌هایی که بوی کپک می‌دهند را در ۱۰۰ گرم از این پودر شستشو دهید. اگر بار اول لباس‌ها را با سرکه شستید ولی نتیجه‌ای نگرفتید، برای بار دوم سراغ این پودر بروید. پودر بی‌کربنات را داخل لباسشویی بریزید و اجازه دهید لباس‌ها با آب بسیار گرم شسته شوند و درنهایت بعد از شستشو، لباس‌ها را در فضای باز و ترجیحا در معرض نور آفتاب، روی بند پهن کنید تا خشک شوند.
۳٫ قراردادن لباس‌ها در فریزر
اگر به هر دلیلی تمایلی به شستن لباستان ندارید، می‌توانید آن ‌را داخل فریزر بگذارید. برای این منظور از کیسه پلاستیکی غیرقابل‌نفوذ کمک بگیرید. لباس را داخل آن قراردهید و اجازه‌ دهید ۲۴ ساعت داخل فریزر ‌بماند. شاید این روش برایتان عجیب باشد، اما در عمل متوجه معجزات این روش خواهید شد!
۴٫ اسپری کردن لباس‌ها با سرکه
لباس‌ها را با سرکه اسپری کنید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. از آنجا که این ماده بوی خاصی ندارد، شما می‌توانید آن ‌را مستقیم روی لباس بپاشید. سرکه را داخل افشانه بریزید و بعد از اسپری‌کردن لباس‌ها، اجازه دهید تا در فضای باز خشک شوند. به این ترتیب خواهید دید لباس‌هایتان خوش‌بو و تمیز خواهند شد.
۵٫ پاک‌سازی ماشین لباسشویی
در پایان وقتی لباس‌های کپک‌زده و بیدزده را با روش‌های فوق شستید، از پاک‌سازی ماشین لباسشویی غافل نشوید چون این وسیله به واسطه ساختار خاصی که دارد، مکان‌ مناسبی برای تجمع کپک‌ها محسوب می‌شود. اگر کپک داخل ماشین باقی بماند، بدون شک در شستشوهای بعدی به لباس‌های دیگر منتقل می‌شود و این چرخه همچنان باقی می‌ماند! برای این منظور محلولی از آب گرم و صابون آماده کنید. پارچه‌ای را در آن خیس کرده و به کمک آن داخل لباسشویی و محفظه پودر را تمیز کنید. سپس یک لیوان آب ژاول و یک لیوان متوسط پودر بی‌کربنات سدیم را داخل دستگاه بریزید و اجازه دهید ماشین یک دور کامل کار کند. برای پیشگیری از شکل‌گیری کپک داخل ماشین، بعد از هر بار شستشو، در دستگاه را نیمه باز بگذارید و به محض پایان شستشو، لباس‌های مرطوب را از دستگاه خارج کنید.
منبع: fr.wikihow.com
ترجمه: عفت عباسیان

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *