چرا به بعضی مواد حساسیت داریم و چه باید بکنیم ؟

سایت بدون -روزانه با مواد حساسیت‌زای بی‌شماری سر و کار داریم که هرکدام می‌تواند در یک فرد مستعد علائم خطرناکی مثل تنگی نفس و انسداد راه هوایی ایجاد کند، ولی در اغلب موارد بدن ما نسبت به این مواد واکنشی نشان نمی‌دهد یا در نهایت علائمی نظیر کهیر و خارش ایجاد می‌کند .

اینکه مادهای برای یک فرد حساسیتزا باشد یاخیر، به استعداد ژنتیک فرد و همچنین پاسخ سیستم ایمنی بدن به آن مواد آلرژن بستگی دارد.

هنگامی که دچار خارش و علائم پوستی نظیر کهیر در بدن میشویم باید به دنبال ماده حساسیتزایی بگردیم که با آن تماس داشتهایم. مشکل در اینجاست که ماده حساسیتزا میتواند هر نوع مادهای که در طول شبانهروز با آن سر و کار داریم، باشد. به عنوان مثال ماده حساسیتزا میتواند یک ماده شوینده، نوعی ادویه، یک عطر، مواد خوراکی یا پر و موی حیوانات خانگی باشد.

مهمترین اقدام درمانی برای این وضعیت بالینی پیشگیری از تماس مجدد با این مواد حساسیتزاست. انواع داروهایی که برای این دسته از بیماران مورد استفاده قرار میگیرد در صورت پیشگیری نکردن از تماس مجدد نقشی موقت و گذرا در درمان بیماران خواهند داشت.

داروی نجاتدهنده جان بیماران مستعد عوارض خطرناک مواد حساسیتزا و واکنشهای آنافیلاکسی دارویی به نام اپینفرین است. این داروی نامآشنا برای این دسته از بیماران امروزه به شکل قلمهای تزریقی توسط شرکتهای داروسازی تهیه و توزیع میشود که به صورت معمول این بیماران یک نمونه از این قلمها را همیشه همراه خود دارند تا در صورت وقوع حملات افزایش حساسیت براحتی از این دارو استفاده کنند و جان خود را نجات دهند.

فردی که بر اثر تماس با یک ماده حساسیتزا دچار علائم پوستی و خارش میشود به محض احساس تنگی نفس باید خود را به اولین مرکز درمانی نزدیک خود برساند؛ زیرا معمولا علائم تنفسی ناشی از افزایش حساسیت پیشرونده است و میتواند در صورت عدم اقدام درمانی مناسب و سریع عواقب خطرناکی برای فرد داشته باشد.

دکتر سید میثم یکه سادات

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « درش را تخته کردند»

سایت بدون – در قدیم وقتی می خواستند جایی را پملپ کنند تا مانع رفت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *