چرا شیرمادر هم برای مادر خوب است هم برای نوزاد

http://i1.delgarm.com/pic/900/0/1//images/news/a795/1397/04/15/1530872874_V2tN6.jpg

چه عواملی باعث کاهش تغذیه با شیر مادر شده است؟

اولین نگاه مادر به نوزادش یکی از مهمترین عوامل موفقیت شیردهی است که با زایمان به روش سزارین این امکان موفقیت از مادر گرفته میشود. تماس مادر با نوزاد و قرار دادن نوزاد روی سینه مادر هنگام زایمان طبیعی و چشم تو چشم شدن مادر و نوزاد باعث ترشح اکسیتوسین یا هورمون عشق میشود. اگر بعد از زایمان، بچه به بخش برود و شیرخشک دریافت کند در مکیدن سینه مادر دچار مشکل میشود، در نتیجه سینه مادر دردناک و سپس زخم میشود. مادر هم از ترس گرسنه ماندن نوزاد به او شیرخشک میدهد.

برای تغذیه با شیر مادر چه اقدامی لازم است؟

شش ماه اول باید تغذیه انحصاری با شیرمادر باشد. در شش ماه اول فقط شیر مادر، قطره ویتامین آ و دی و احیانا دارو به نوزاد و شیرخوار داده شود. ساعت طلایی تغذیه با شیر مادر یک ساعت اول بعد از تولد است. مادر باید شب و روز شیر بدهد. اگر این اقدامات انجام شود شیردهی موفقی خواهند داشت.

چند روز اول اهمیت زیادی دارد که مادر تا حد امکان استراحت کند و با نوزاد تماس پوست با پوست داشته باشد. نوزاد باید فقط توسط مادر نگهداری شود. در این خصوص همه افراد فامیل باید به مادر کمک کنند.

مزایای شیر مادر چیست؟

مهمترین مزیت شیر مادر وجود فاکتورهای ایمنی است. آغوز یا اولین شیر، اولین ایمنیساز بدن نوزاد است. کودکی که از شیر مادر تغذیه میکند کمتر به عفونتهای تنفسی، عفونتهای گوارشی، اسهال و استفراغ مبتلا میشود. در دوران نوجوانی کمتر به دیابت مبتلا میشود. بهره هوشی کودکان شیر مادرخوار بیشتر از سایر کودکان است. شیر مادر روی ثبات دندان کودک اثر مثبت دارد. شیر مادر روی استخوانهای کودک نیز اثر دارد.

مزایای شیر مادر برای خود مادر چیست؟

ترشح هورمون اکسیتوسین باعث میشود افسردگی بعد از زایمان کمتر شود و اگر افسردگی روی دهد، سادهتر درمان شود. خونریزی بعد از زایمان در مادر کاهش مییابد. کمخونی در مادر کم میشود. شیردهی موفق و کافی سرطانهای سینه، دهانه رحم و تخمدان را کاهش میدهد. امکان بروز اماس در مادر کاهش مییابد، برعکس تصوری که از گذشتهها داشتند شیردهی به نوزاد موجب پیشگیری از پوکی استخوان در مادر میشود، چون جذب ویتامین دی و کلسیم در مادر تسریع میشود. آلزایمر در مادران شیرده کمتر دیده میشود.

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *