چرا عرق سرد می‌کنیم؟

https://hellodoktor.com/wp-content/uploads/2017/03/cold-sweat.jpg

سایت بدون -بدن هر انسانی به طور متوسط دو تا چهار میلیون غده تعریق دارد. یک گروه، غدد «اکرین» که در تمام بدن پخش هستند و به کنترل درجه حرارت بدن کمک می‌کنند و گروه دیگر، «آپوکرین» هستند که در کشاله ران و زیربغل واقع شده‌اند. بخش اعظم عرق تولید شده از غدد اکرین را آب تشکیل می‌دهد که به پایین آوردن دمای بدن کمک می‌کند. در حالی که گرما نیز باعث فعالیت غدد عرق آپوکرین می‌شود، این غدد معمولا به دنبال استرس و تغییرات هورمونی فعال می‌شوند که نقش زیادی در ایجاد عرق سرد دارند.

اضطراب و استرس، شایع‌ترین علل بروز عرق سرد به شمار می‌رود. عرق سرد می‌تواند یکی از علائم حملات پنیک، اضطراب اجتماعی و اضطراب کلی باشد و در صورتی که از کنترل خارج شود، افراد باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

درد و شوک از دیگر علائم عرق سرد است. عرق سرد همراه با درد اغلب به دنبال تصادفات یا دیگر جراحات رخ می‌دهد که ممکن است علامت افزایش ضربان قلب، انتقال خون به اندام‌های حیاتی و کاهش فشار خون باشد. این مورد به درمان اورژانسی نیاز دارد زیرا با درمان نشدن این حالت، فرد ممکن است دچار شوک شود.

عرق سرد یکی از علائم هشداردهنده حمله قلبی است. فردی که به این دلیل عرق سرد می‌کند، نفس‌هایش کوتاه شده و دردی را در قفسه سینه یا قسمت فوقانی بدن حس می‌کند که باید هر چه سریع‌تر تحت درمان قرار گیرد.

هایپوکسی یا کاهش اکسیژن‌رسانی به بدن که یکی دیگر از علائم عرق سرد است، زمانی رخ می‌دهد که به دلیل جراحت، انسداد راه تنفسی و قرار گرفتن در معرض مواد مسمومیت‌زا یا حساسیت‌زا، اکسیژن کافی به بدن نمی‌رسد.

افت قند خون هم در بسیاری موارد موجب تعریق سرد در مبتلایان می‌شود. این حالت زمانی رخ می‌دهد که قند خون فرد به پایین‌تر از حد معمول برسد. این مشکل بیشتر مبتلایان به دیابت را تهدید می‌کند.

گرگرفتگی، تعریق شبانه و یائسگی همگی از دلایل ایجاد عرق سرد به شمار می‌روند. به طور کلی، میزان تغییرات هورمونی ارتباط مستقیمی با یائسگی و زمان پیش از یائسگی دارد.

از دیگر علل بروز عرق سرد می‌توان به عفونت‌ها اشاره کرد. در واقع، تعریق علامتی از واکنش بدن به عفونت‌های مختلف شامل اچ‌آی‌وی و بیماری سل است.

منبع: مدیکال‌نیوزتودی

ندا اظهری

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *