چرا لیورپول دیگر ترسناک نیست؟/چاه کلوپ

تیم کلوپ هفته به هفته از صدر جدول و حتی سهمیه لیگ قهرمانان دورتر می‌شود و ادامه این روند سرنوشت بدی را در پایان فصل برای این تیم رقم خواهد زد. با چنین دفاع آشفته‌ای، دفاع از عنوان قهرمانی بسیار بعید به نظر می‌رسد.

لیورپول دیگر ترسناک نیست

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: چهار شکست پیاپی در آنفیلد، اتفاقی که سال‌ها بود برای لیورپول رخ نداده بود و حالا در یکی از بدترین فصول خود در سال‌های اخیر دوباره چنین اتفاق تلخی را تجربه کردند. تیم کلوپ هفته به هفته از صدر جدول و حتی سهمیه لیگ قهرمانان دورتر می‌شود و ادامه این روند سرنوشت بدی را در پایان فصل برای این تیم رقم خواهد زد. با چنین دفاع آشفته‌ای، دفاع از عنوان قهرمانی بسیار بعید به نظر می‌رسد و این تیم پس از فتح مقتدرانه لیگ برتر در فصل گذشته حالا دورانی کابوس‌وار را پشت‌سر می‌گذارد. مصدومیت‌های پیاپی و به‌خصوص آسیب‌دیدگی شدید ویرجیل فن‌دایک که در مسابقه رفت دربی مرسی‌ساید رباط صلیبی‌اش پاره شد، از اصلی‌ترین دلایل افت این تیم محسوب می‌شود. کلوپ حالا دربی برگشت در خانه را به این رقیب سنتی باخته و رکوردهای منفی یکی پس از دیگری شکسته می‌شوند. قرمزها آخرین‌بار در سال ۱۹۲۳ چنین روندی را تجربه کردند و ۴ بازی پیاپی خانگی در لیگ را باختند و پس از آن چنین اتفاقی سابقه نداشته است.

     98 سال بعد

سال‌ها از آخرین برد اورتون در دربی مرسی‌ساید می‌گذرد. آنها در سال ۲۰۱۰ در ورزشگاه خود توانستند لیورپول را شکست دهند و پس از آن با ۱۲ تساوی و ۱۱ شکست، آماری بسیار ضعیف برابر قرمزها داشتند. آنها سرانجام روز شنبه موفق شدند به این روند خاتمه داده و نخستین برد خود پس از بیش از یک دهه را در این دربی مهم کسب کنند. این طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری لیورپول برابر یک حریف در تاریخ باشگاه محسوب می‌شود.

لیورپول فصل پیش بدون هیچ حرف و حدیثی و با قدرت به انتظار ۳۰ساله هوادارانش برای قهرمانی در لیگ خاتمه داد و جام قهرمانی را بالای سر برد. برای کلوپ و تیمش این مهم‌ترین جام کسب‌شده در سال‌های اخیر بود و حتی از قهرمانی در اروپا نیز ارزش بیشتری داشت، چراکه آنها از زمان تاسیس لیگ برتر هیچ‌گاه فاتح این مسابقات نشده بودند. با شروع فصل جدید اما اوضاع کاملا تغییر کرد و مشکلات و بدشانسی‌ها به سرعت از راه رسیدند. مصدومیت‌های طولانی‌مدت سبب شد تیم به‌خصوص در فاز دفاعی دچار مشکل شود و هر سه مدافع وسط تخصصی خود را از دست بدهد. درنهایت کلوپ مجبور شد دو مدافع در نیم‌فصل بخرد که آنها هم هنوز نتوانسته‌اند مشکلات دفاعی تیم را برطرف کنند و نتایج ضعیف تیم همچنان ادامه دارد. آنها حالا پس از ۹۸ سال رکورد ضعیف خود در آنفیلد را تکرار کرده‌اند و نخستین مدافع عنوان قهرمانی پس از اورتون در فصل ۱۹۲۹-۱۹۲۸ است که در ۴ دیدار پیاپی خانگی شکست می‌خورد.

آخرین برد خانگی شاگردان کلوپ به حدود دو ماه پیش برمی‌گردد که موفق شدند تاتنهام را شکست دهند و پس از آن دو تساوی برابر وست‌برومویچ و منچستریونایتد و ۴ شکست مقابل برنلی، برایتون، منچسترسیتی و اورتون کسب کردند تا آمار عجیب ۶ بازی بدون برد در آنفیلد را به ثبت برسانند. مسابقه بعدی تیم در این ورزشگاه نیز دیدار راحتی نخواهد بود و باید پنجشنبه آینده رودرروی چلسی قرار گیرند. جالب اینکه قرمزها پیش از این روند ضعیف، رکوردی عالی در دیدارهای خانگی از خود به‌جای گذاشته بودند و در ۶۸ بازی قبلی خود متحمل شکست نشده بودند.

بدشانسی‌های کلوپ و تیمش در این فصل هنوز هم ادامه دارد و این‌بار نوبت به جوردن هندرسون، کاپیتان تیم رسید که به‌دلیل مصدومیت بازی را ترک کند و ممکن است مدتی نتواند تیمش را همراهی کند. زمانی‌که هندرسون دچار آسیب‌دیدگی شد، سرمربی آلمانی در کنار زمین لبخند تلخی زد و مشخص بود که می‌داند دردسر جدیدی در راه است. او حالا هافبک با تجربه تیمش که به اجبار در خط دفاعی نیز به‌کار گرفته می‌شد را از دست داده و شاید در دیدار بعدی تیمش به سراغ بیستمین زوج خط دفاعی خود در این فصل برود. لیورپول درحالی که تقریبا نیمی از فصل سپری‌شده تاکنون ۱۹ زوج مختلف را در مرکز خط دفاعی خود قرار داده‌ و اکثرا به‌دلیل مصدومیت مجبور شده‌ تغییراتی در این پست ایجاد کند.

     تجربه کم‌ مدافع تازه‌وارد

کلوپ در دو مسابقه اخیر تیمش از اوزان کباک، مدافع ۲۰ساله‌ای که در ژانویه از شالکه به خدمت گرفت در قلب خط دفاعی تیمش استفاده کرده است اما او هم نتوانست مشکلات تیم را در این جناح حل کند و با توجه به سن کم طبیعی است او به سرعت نمی‌تواند در تیمی همچون لیورپول به بازیکن تاثیرگذاری تبدیل شود. این مدافع کم‌تجربه بیشتر دوران فوتبال خود را در شالکه سپری کرده و در دو فصل اخیر روند بسیار بدی داشته است. به این ترتیب او بیشتر عادت به باختن دارد تا موفقیت و در دربی روز شنبه نیز نشان داد هنوز برای بازی در ترکیب اصلی قرمزها آماده نیست. در همان دقایق اولیه بازی چند اشتباه در دفع توپ، یارگیری و همچنین محاسبه منطقه فرود پاس بلند بازیکنان حریف سبب شد خطراتی جدی روی دروازه لیورپول ایجاد شود. این مدافع ترکیه‌ای در همان نیمه‌اول از داور اخطار گرفت تا در سومین بازی‌اش برای این تیم سومین کارت زرد خود را دریافت کند.

کلوپ بسیار امیدوار بود با کمک این مدافع جوان به خط دفاعی تیمش سروسامان بدهد اما اوضاع همچنان خراب است و افزایش تعداد مصدومان او را به‌شدت کلافه کرده است. از همان دیدار رفت برابر اورتون و تکل خشن جوردن پیکفورد باعث شد مدافع هلندی تیمش خانه‌نشین شود و حتی برخی هواداران تیم معتقدند لیورپول در این فصل نفرین شده است. او که تیمش را به یکی از بهترین‌های اروپا تبدیل کرده بود حالا دیگر برای هیچ رقیبی ترسناک نیست و شاید در پایان فصل حتی شانس رسیدن به لیگ قهرمانان سال آینده را نیز از دست بدهد که این اتفاق ضرر مالی هنگفتی برای تیم به‌دنبال خواهد داشت.

     اشتباه تاثیرگذار

جورجینیو واینالدوم، هافبک هلندی لیورپول در پایان این دیدار به خبرنگاران گفت: «مصدومیت‌های پیاپی بازیکنان در طول فصل واقعا ما را نگران و ناامید کرده است. متاسفانه نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم و باید به نحوی با این شرایط کنار بیاییم. به نظرم بهتر است فکری برای این اوضاع کنیم و بیش از این به‌دنبال تاسف خوردن به‌حال خود نباشیم. دربی همیشه اهمیت زیادی برای هواداران دارد و شکست با چنین وضعیتی بسیار دردناک است. روی گل نخست تلاش داشتیم تا مالکیت توپ را دراختیار داشته باشیم اما اشتباه کردیم و گل خوردیم. در دقایق ابتدایی بازی نباید ریسک کرد و در این اوضاع گل خوردن می‌تواند بسیار به ضرر تیم باشد؛ چراکه تمام برنامه‌ها را به‌هم می‌ریزد. ما تیم بهتری نسبت به حریف بودیم و اگر از فرصت‌ها به خوبی استفاده می‌کردیم قطعا بازنده میدان نبودیم. بردن بازی‌ها در لیگ برتر اصلا کار راحتی نیست به‌خصوص که این تعداد مصدوم هم در ترکیب خود داشته باشید و نتوانید از نفرات مهم خود استفاده کنید. با این حال به نظرم هنوز بازیکنانی در ترکیب خود داریم که می‌توانند شرایط را تغییر دهند تا اوضاع تیم در جدول بهتر شود.»

کلوپ هم که پس از پایان مسابقه انتظار چنین نتیجه‌ای را نداشت، در نشست خبری خود گفت: «اصلا تصور چنین شکستی را نداشتم و ما در ابتدای بازی گلی را دریافت کردیم که اصلا ضروری نبود و به راحتی می‌توانستیم مانع آن شویم. باید در کارهای دفاعی بهتر شویم و به حریفان اجازه ندهیم به‌راحتی دروازه ما را باز کنند. ما به خوبی بازی را در اختیار گرفتیم و حتی در نیمه اول می‌توانستیم به گل برسیم اما از موقعیت‌ها به خوبی استفاده نکردیم. در نیمه دوم هم بی‌دقت بودیم و درنهایت شکستی را متحمل شدیم که شایسته آن نبودیم. با یک اشتباه در نیمه اول گل خوردیم و همین درنهایت باعث شد نتوانیم به بازی برگردیم. برای بردن در فوتبال باید از فرصت‌ها به خوبی استفاده کرد و ما برابر اورتون در این بخش دچار ضعف بودیم که باید در دیدارهای بعدی آن را برطرف کنیم.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *