چرا مهدی قایدی تنها ملی پوش استقلال است؟/ سهمیه کوچک


استقلال از گذشته‌های دور تا امروز، همواره یکی از تغذیه‌کننده‌های اصلی تیم ملی بوده و در همه این سال‌ها، بسیاری از چهره‌های نامدار فوتبال ایران، از پیراهن آبی به تیم ملی رسیده‌اند اما هر چه می‌گذرد، سهم استقلالی‌ها در تیم ملی آب می‌رود. حالا وضعیت به شکلی رقم خورده که از ۲۶ بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی، فقط نام مهدی قایدی دیده می‌شود و بس!
تیمی که قرار است تا چند روز دیگر در مسابقات مقدماتی جام جهانی حاضر شود، کمتر از هر زمان دیگری بازیکنانی از استقلال را در خود گنجانده اما آیا نفراتی بوده‌اند که جای آنها در فهرست فعلی تیم ملی خالی باشد؟
درون دروازه، رشید مظاهری که دچار آسیب دیدگی شده، در سال‌های گذشته به عنوان نفر دوم و سوم تیم ملی مطرح بود اما به نظر می‌رسد حتی بدون آسیب‌دیدگی هم رقابت را به بیرانوند، عابدزاده و نیازمند واگذار کرده باشد. رشید در نیم فصل اول، بی‌تردید بهترین دروازه‌بان لیگ بود اما در ماه‌های اخیر از عملکرد بدون نوسانی که داشت، دور شده. با این حال مظاهری در مقایسه با اخباری می‌توانست یکی از ۴ انتخاب اسکوچیچ برای این پست باشد.
در مرکز خط دفاع، عارف غلامی در لیست‌های قبلی تیم ملی حاضر بود اما اشتباهات کمرشکن او، اسکوچیچ را مجاب کرد که از دعوت کردن او صرف‌نظر کند. سیاوش یزدانی هم که در دوره مارک ویلموتس به تیم ملی دعوت می‌شد، در لیگ بیستم آنقدر درخشان نبوده که کسی از جای خالی او در تیم ملی حرف بزند. سایر مدافعان میانی استقلال هم چنان نمایش فوق‌العاده‌ای نداشتند که نام آنها به عنوان کاندیدای حضور در تیم ملی مطرح شود.
درباره وریا غفوری موضوع روشن است؛ تا زمانی که دراگان اسکوچیچ مربی تیم ملی است، کاپیتان استقلال بختی برای دعوت شدن به تیم ملی ندارد. فارغ از سلیقه خاص اسکوچیچ، این موضوع را هم نمی‌توان کتمان کرد که وریا این روزها بهترین دوران فوتبالش را نمی‌گذراند اما محمد نادری که در آخرین بازی رسمی تیم ملی، دقایقی مقابل عراق به زمین آمد، اگرچه همواره با مصدومیت‌های مزمن دست به گریبان بوده اما می‌توانست یکی از گزینه‌های جانشینی میلاد محمدی در دفاع چپ باشد. درست مثل مسعود ریگی که در این دوره دعوت او به تیم ملی، باعث تعجب نمی‌شد. ریگی یکی از کم‌نوسان‌ترین هافبک‌های دفاعی لیگ در دو فصل اخیر بوده اما همواره به شکل عجیبی نادیده گرفته می‌شود.
فرشید اسماعیلی اگر نمایش دو ماه اخیر را در تمام طول فصل داشت، شاید می‌توانست مربی تیم ملی را متقاعد کند که نام او را در فهرست ملی‌پوشان قرار دهد اما مشکل فرشید و همینطور ارسلان مطهری، عملکرد پر نوسان در طول فصل بوده و به همین دلیل، جایی در لیست نهایی ملی‌پوشان ندارند.
از منظری دیگر می‌توان این مسأله را مورد بررسی قرار داد که خریدهای استقلال در دو فصل اخیر ویژگی‌های ملی‌پوش شدن را نداشته‌اند و یا در این مدت، دچار افت شده‌اند که کسی سراغی از آنها نمی‌گیرد. سهم اندک آبی‌ها در تیم ملی، این واقعیت را یادآوری می‌کند که استقلال نیاز به بازسازی دارد و لااقل در فصل آینده، برای رقابت در لیگ برتر باید پر ستاره‌تر از امروز باشد.

علی مغانی/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *