چرا پوست گورخر راه راه است ؟

سایت بدون -آیا تا به حال به اسب‌ها و مگس‌هایی که اطرافشان پرسه می‌زنند، توجه کرده‌اید؟ جالب است بدانید در بریتانیا مزرعه‌ای وجود دارد که پر از اسب‌ها و گورخرهای وحشی است و آنها را برای مطالعه و تحقیق پژوهشگران درباره پوشش راه‌راهی که بیش از یک قرن دانشمندان را شگفت‌زده کرده است، جمع‌آوری کرده‌اند.
دکتر دیویس در مورد مطالعه‌ای که به کمک همکارانش روی رنگ‌آمیزی بدن حیوانات در دانشگاه کالیفرنیا انجام دادند و نتایج آن در نشریه پلاس وان (Plus One) منتشر شد، می‌گوید: پوشش‌های یک‌دست قهوه‌ای یا خاکستری بدن بیشتر پستانداران به نظر طبیعی و شاید تا حدی خسته‌کننده است. از این رو وقتی شما طرح‌های جالب پوست بدن زرافه یا گورخر را می‌بینید، از خود می‌پرسید چرا اینها این طور ند؟!
پوشش استتار گونه بدن این حیوانات، علاوه بر ارسال علامت هشدار‌دهنده به دیگر همنوعانشان در مواجهه با حیوانات دیگر نه‌تنها موجب گیج کردن آنها (‌درندگان) می‌شود، نوعی پوشش خنک‌کننده برای بدن این حیوانات در هوای گرم نیز محسوب می‌شود. اکنون بیشتر دانشمندان معتقدند عملکرد نوارهای بدن گورخر برای جلوگیری از نیش مگس‌های گزنده‌ای مانند تسه‌تسه است که می‌تواند حامل میکروب بیماری‌های کشنده باشد. اما چه چیزی در پوست گورخر است که مگس‌ها آن را دوست ندارند؟
پاسخ به این سؤال دشوار است. نزدیک شدن به گورخرهای وحشی آسان نیست. بنابراین دکتر کارو و همکارش مارتین هاو همراه دانشجویان‌شان به مزرعه‌ای نزدیک دانشگاه بریستول در بریتانیا رفتند که محل نگهداری اسب‌ها و گورخرهای وحشی است. آنها از مشاهده صحنه مگس‌هایی که اسب‌ها را می‌گزیدند و سعی می‌کردند گورخرها را هم نیش بزنند، فیلمبرداری کردند. آنها همچنین برخی اسب‌ها را با پوششی راه راه، مانند نقش بدن گورخر پوشاندند تا ببینند آیا این پوشش می‌تواند مگس‌های گزنده را از اسب‌ها دور کند. ولی خرمگس‌ها این اسب‌های در لباس گورخر را هم به اندازه اسب‌های دیگر به ستوه آوردند.
اما همین که گورخری به اسب‌ها نزدیک شد، به نظر رسید نوارهای سیاه و سفید بدن گورخر موجب فرار مگس‌ها از اسب‌ها شد؛ به طوری که کنترل خود برای نشستن روی اسب‌ها را از دست دادند و خیلی زود مردند! به نظر می‌رسد مگس‌ها پوشش راه‌راه اسب‌ها را مانند بدن گورخر می‌پنداشتند و روی آن نمی‌نشستند، اما سر اسب را که بدون پوشش بود محل مناسبی برای شکار و نیش زدن می‌دیدند!
دکتر کارو می‌گوید: نمی‌دانیم چطور مگس‌ها قدرت پرواز و جلوگیری از سقوط را از دست دادند.  چیزی وجود دارد که قدرت پرواز آنها را مختل می‌کند. نمی‌دانیم آن چیست، اما نوارهای سیاه و سفید بدن گورخر در لحظه اثر گذارند. پژوهشگران بر این باورند چون حس حرکت مگس‌ها بر بینایی آنها تکیه دارد، به احتمال زیاد تضاد بین رنگ‌های سیاه و سفید در بینایی‌شان که وضوح کمی دارد اثر گذاشته و موجب بر هم خوردن تعادل و مرگ این حشرات می‌شود.
در تحقیقی که سال ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳ از جانب محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام شد، آمده است نوارهای بدن گورخر به‌ویژه وقتی به صورت گله‌ای حرکت می‌کنند، سبب ایجاد خطای دید در چشم جانوران شکارچی می‌شود و آنها را گمراه می‌کند و باعث محافظت آنها از حیوانات درنده می‌شود.
دکتر کارو، زیست‌شناس دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: نتایج تحقیقات مرا شگفت زده کرده، زیرا می‌بینیم در نقاطی از جهان که آسیب نیش مگس‌ها بیشتر است، خطوط راه راه بدن گورخرها هم پهن‌تر است.
اکنون محققان با به‌کارگیری طرح‌ها، تضادها و ضخامت پوشش‌های مختلف، آزمایش‌هایی انجام می‌دهند تا ببینند چه چیزی در نوارهاست که پرواز مگس را متوقف می‌کند. دکتر کارو می‌گوید: ما با بازی کردن با این متغیرها می‌خواهیم دقیقا عامل گیج‌کننده مگس‌ها را پیدا کنیم!
منبع:  The New York Times

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *