چرا گواردیولا برای خرید جک گریلیش این همه پول داد؟/آچار فرانسه پپ

سایت بدون – منچسترسیتی بخش زیادی از فصل نقل و انتقالات را در سکوت پشت سرگذاشت تا آنکه این سکوت با شکستن رکورد نقل و انتقالات جزیره و خرید جک گریلیش شکست. استون ویلا با پیشنهاد ۱۰۰ میلیون پوندی سیتی را پذیرفت و کاپیتانش را در اختیار پپ گواردیولا قرار داد. بازی کردن در تیمی که شانس موفقیت در اروپا را دارد و به قهرمانی در مسابقات داخلی فکر می‌کند، ترغیب کننده گریلیش برای پیوستن به یکی از تیم‌های پرستاره فوتبال اروپا بود. او اولین بازی خود در لیگ برتر را در سال ۲۰۱۵ و در تساوی ۳-۳ تیمش مقابل کوئینز پارک رنجرز انجام داد. پس از آن استون‌ویلا به دسته پایین‌تر سقوط کرد و او کمک کرد تا ویلا یکبار دیگر به لیگ برتر بازگردد. در ادامه گریلیش به بقای تیمش برای دو فصل متوالی کمک کرد. او حالا بازیکن ملی‌پوش سیتی است و به قهرمانی در مسابقات مختلف اروپایی و داخلی چشم دوخته است. گفته می‌شود گریلیش قرار است دستمزد هفتگی ۲۰۰ هزار پوند دریافت کند. گواردیولا هافبک‌ها را دوست دارد و می‌تواند به رشد گریلیش کمک کند و از طرف دیگر گریلیش توانایی این را دارد تا پویایی خط میانی سیتی را بالا ببرد. او می‌تواند در پست‌های متفاوت بازی کند و در هر پستی کیفیتی مشابه و سطح بالا را به نمایش بگذارد. البته پست مورد علاقه‌اش وینگر سمت چپ است اما می‌تواند در نقاط مختلف بازی کند.

وینگر چپ

او ماهیتا یک وینگر چپ است و وقتی توپ روی پای چپش است، از فوتبال بیشتر لذت می‌برد و لازم باشد برای سرخوشی، مدافعان حریف را چندین بار دریبل می‌زند. این مهارت باعث شد تا او در فصل گذشته به طور میانگین در هر بازی ۵/۲ دریبل داشته باشد. با این حال ممکن است رحیم استرلینگ همچنان گزینه اول پپ برای وینگر چپ باشد هر چند مهاجم سابق لیورپول برای بازی به عنوان وینگر راست هم مشکلی ندارد. سیتی پس از وداع با لروی سانه یک وینگر چپ حقیقی نداشت و حالا جک گریلیش به خوبی می‌تواند در این پست جای بگیرد. گواردیولا معمولا ترجیح می‌دهد ضدحملات تیمش از سمت چپ باشد و گریلیش با سرعت بالا، قدرت کنترل توپ و توانایی دریبلینگ این تمایل گواردیولا را برطرف می‌کند. در فوتبال مدرن نقش سنتی وینگرها در سیستم ۲-۴-۴ به نقشی شناور و پویا در سیستم‌های ۳-۳-۴ و ۱-۵-۴ تبدیل شده و فوتبال اینگونه زیبایی بیشتری پیدا کرده است. در فصل گذشته سیتی بیش از اندازه به محرز اتکار پیدا کرده بود و بیشتر گلها از سمت این بازیکن الجزاری به ثمر می‌رسید اما حالا با آمدن گریلیش این تعادل می‌تواند میان هر دو طرف برقرار شود. همچنین محرز فضای بیشتری برای حرکات تکنیکی خود پیدا می‌کند و گریلیش موقعیت‌های بهتری برای فران تورس، فیل فودن و رحیم استرلینگ ایجاد می‌کند.

شماره ۸

بی شک جک گریلیش بهترین هافبکی بود که خارج از ۶ تیم بزرگ لیگ برتر بازی می‌کرد. سیتی در حالی او را به خدمت گرفته که پس از رفتن داوید سیلوا، هیچ بازیکنی به خوبی نتوانسته بود جایش را پر کند. فیل فودن علاقه دارد جای سیلوا و گریلیش بازی کند اما ترجیح پپ بر این است که او در میان ۳ بازیکن هجومی تیمش حضور داشته باشد. اگر فودن در میان سه بازیکن هجومی باشد، گریلیش بهترین گزینه برای ایفای نقش داوید سیلوا است. در ساختار ۳-۳-۴ پپ در سیتی، هافبک‌ها نقش مهمی در موفقیت تیم دارند. در حالیکه گواردیولا از کوین دی‌بروین به عنوان بازیکن تخریب‌چی استفاده می‌کند و از او انتظار دارد تا به خوبی توپ را توزیع کند، گریلیش با توانایی دریبلینگ خود می‌تواند روی خلق موقعیت گلزنی تمرکز کند. او بازیکنی با تفکرات هجومی است که توپ را به خوبی در زمین حرکت می‌دهد و ایجاد فرصت‌های هجومی برایش کار آسانی است. یقینا گواردیولا هیچگاه شانس داشتن بازیکنانی مانند ژاوی و اینیستا را پیدا نمی‌کند اما می‌تواند به جادوی گریلیش ایمان بیاورد و یک خط هافبک بی‌نظیر را شکل دهد.

آزاد میان میدان

این نقش مشابه همان چیزی است که برناردو سیلوا در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ آن را پیاده می‌کرد. گریلیش یک از باهوش‌ترین بازیکنان در بازی بدون توپ است. او هر جایی که تیمش برای زدن گل به آن نیاز داشته باشد، بازی می‌کند. او در استون ویلا در مرکز زمین بازی و همین نقش اصلی او را به عنوان یک بازیکن خلاق محدود می‌کرد. در تیم ملی هم ما گریلیش را در پست یک هافبک آزاد بازی می‌کند و حرکاتش مدافعان حریف را به دردسر می‌اندازد. او در سیتی هم به خوبی می‌تواند این نقش را بر عهده بگیرد بخصوص در اوقاتی که سیتی به بن‌بست خورده و حریفان عقب نشسته‌اند.

شماره ۹ کاذب

۳ چیز در زندگی قطعیت دارد: ۱-تولد ۲-مرگ و ۳-استفاده پپ گواردیولا از شماره ۹ کاذب در تیمش. فصل گذشته پپ در زمانی که سرخیو آگوئرو را در اختیار نداشت از این سیستم استفاده می‌کرد. حالا که سیتی از خرید هری کین ناکام مانده و نتوانسته جانشینی برای آگوئرو پیدا کند، استفاده از شماره ۹ کاذب دور از ذهن نیست و ممکن است چندین بار گریلیش را در این پست تماشا کنیم. او می‌تواند در یک سوم دفاعی حریف نقش مهمی داشته باشد. تصور کنید او با همه این مهارت‌ها در نقش شماره ۹ کاذب حاضر شود و خاطرات لیونل مسی در بارسلونای گواردیولا را زنده کند. اگر گریلیش بتواند در این نقش خودش را جا بیندازد، شانس ماندن گابریل ژسوس در ورزشگاه اتحاد و ادامه حضور در سیتی را به عنوان یک مهاجم نوک، زنده می‌ماند.

به قلم آرناف دشپاند/premierleaguenewsnow

مترجم : عرفان خماند

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

یک دیدگاه

  1. چون پپ دوسش داشت و استون به قیمت بالا فروختش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *