چرا یادم می‌رود دیشب چه خوابی دیدم؟!

https://www.thesleepdoctor.com/wp-content/uploads/2018/05/Depositphotos_11325129_l-2015-1080x675.jpg

سایت بدون -حتما برای شما هم بارها اتفاق افتاده است از خودتان بپرسید دیشب چه خوابی دیدم؟ و هرچه تلاش کرده‌اید، نتوانسته‌اید آن را به یاد آورید. گاهی نیز از خود با شک و تردید پرسیده‌اید که آیا واقعا خوابی دیده بودم؟!
نتایج مطالعاتی که در این زمینه انجام ‌شده‌ است، نشان می‌دهد این اتفاق مربوط به عملکرد مغزمان در حین خواب است و ارتباطی با ضعیف‌بودن حافظه‌مان ندارد.
فراموشی رویا اتفاق شایعی است که برای بسیاری از ما رخ می‌دهد. اگر فکر می‌کنید در   خواب‌های شبانه یا خواب‌های کوتاه در روز خواب نمی‌بینید، سخت در اشتباهید؛ چون ما تقریبا همیشه خواب می‌بینیم. نتایجی که از تحقیقات علمی معتبر به‌دست‌آمده نشان می‌دهد قسمتی از مغز که هیپوکامپ نام دارد و مسؤول حافظه کوتاه‌مدت است، معمولا آخرین قسمت از مغز است که به خواب می‌رود و به همان میزان هم آخرین قسمت است که بیدار شده و شروع به فعالیت می‌کند. بنابراین وقتی که از خواب بیدار می‌شویم، خوابی را که دیده‌ایم به یاد می‌آوریم اما حافظه کوتاه‌مدتمان هنوز کاملا بیدار نشده و در نتیجه نمی‌تواند رویایمان را به خاطر بسپارد.
دانشمندان می‌گویند دلیل دیگری که باعث این فراموشی می‌شود، به دو ماده شیمیایی در مغز بازمی‌گردد که نورآدرنالین و استیل‌کولین نام دارند. این دو ماده شیمیایی که مسؤول ذخیره اطلاعات در حافظه طولانی‌مدت ما هستند، طی خواب کاهش می‌یابند و درنتیجه باعث افت عملکرد حافظه‌مان می‌شوند. دلیل دیگری که در این‌باره مطرح می‌شود این است که شاید خواب‌های ما به‌اندازه کافی جذاب نبوده‌اند تا به‌یادماندنی شوند. دانشمندان می‌گویند مغز ما، خواب‌هایی را  که به‌اندازه کافی جذاب نیستند دور می‌اندازد تا این خواب‌های نه‌چندان جذاب، حافظه ما را اشغال نکند.
با این‌حال اگر دوست دارید خواب‌هایتان را فراموش نکنید چه‌کاری از دستتان برمی‌آید؟ اولین و ساده‌ترین کار این است هر شب که به خواب می‌روید به خودتان یادآوری کنید می‌خواهید خوابتان را فراموش نکنید. راه دیگر این است که یک دفترچه رویا برای خودتان درست کنید و هرروز صبح به‌محض این‌که بیدار شدید هرچه از رویایتان به یاد دارید را با بیشترین جزئیات یادداشت کنید. این کار کم‌کم به مغزتان یادمی‌دهد خواب‌هایتان را بیشتر در حافظه حفظ کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *