چرا یوونتوس، آرتور را از بارسلونا گرفت؟



سایت بدون – بارسلونا و یوونتوس بر سر انتقال آرتور و میرالم پیانیچ به توافق رسیده‌اند. هافبک برزیلی با قیمت ۷۰ میلیون یورو راهی یوونتوس می‌شود و پیانیچ با ۶۰ میلیون یورو به نوکمپ می‌رود. گزارش شده که تست پزشکی این دو بازیکن هم انجام شده است.
پیانیچ از فصل ۱۷-۲۰۱۶ از رم به یوونتوس پیوست و عضوی کلیدی از تیم همیشه قهرمان یوونتوس در سری آ بوده است. با این حال، آمدن مائوریتسیو ساری به یوونتوس باعث شد که او بسیار افت کند.
با نگاهی به دوران حضور ساری در ناپولی و چلسی، می‌توان دریافت که سیستم او وابسته به یک هافبک محوری، یعنی یک رجیستا است؛ کسی که سرعت بازی را دیکته کند، توپ را زیاد دریافت کند و پاس‌های دقیق بدهد تا بازی را سیال کند.
این بازیکن در ناپولی و چلسی جورجینیو بود که در سه فصل حضور در ناپولی، آمار میانگین ۷/۹۶ پاس در هر بازی با ۳/۹۰ درصد صحت پاس را بجا گذاشت. ناپولی در دوران ساری رکورد بیشترین امتیاز کسب‌شده‌اش در یک فصل را جابه‌جا کرد و جورجینیو بازیکنی کلیدی در این سه سال بود. تصور می‌شد پیانیچ که یکی از بهترین هافبک‌های لیگ است، به‌ آسانی این نقش را در یوونتوس ایفا خواهد کرد اما این بازیکن ۳۰ساله به شکلی عجیب نتوانست در تیم ساری جا بیفتد.
یوونتوس نشان داده که به بازی به سبک ساری تا حدی عادت کرده است. آنها در فصل ۱۹-۲۰۱۸ از نظر آمار پاس (۲/۸۶ درصد صحت و میانگین ۹/۵۴ تلاش برای پاس برای هر بازیکن) در لیگ چهارم بودند اما در این فصل با ۹/۸۹ درصد صحت پاس و میانگین ۱/۵۷ تلاش برای پاس، در جایگاه اول قرار دارند. در این میان، پیانیچ نتوانست جایی برای خود پیدا کند. او در فصل گذشته به صورت میانگین ۵/۶۲ پاس داد که ۱/۹۲ درصد آنها صحیح بود و در این فصل پیشرفتی نداشته و با ۵/۶۱ پاسی که داده، ۱/۹۲ درصد صحت پاس داشته است.
می‌توان گفت که سیستم ساری مشکل دارد، سایر اعضای تیم نمی‌توانند پیانیچ را پیدا کنند تا به او پاس بدهند، یا اینکه ساری نتوانسته جایگاه مناسبی در میدان برای پیانیچ پیدا کند. با این حال، در دو دیداری که رودریگو بنتانکور به جای پیانیچ در نقش «جورجینیو» بازی کرده، نتایج درخشان بوده است. البته این دو بازی مقابل تیم‌های ضعیف‌تر برشا و اودینزه بوده است.
این بازیکن اروگوئه‌ای در این دو بازی ۱۱۳ و ۱۱۹ پاس داد و صحت پاس او ۷/۹۲ درصد بود. این بی‌تردید نشان می‌دهد که مشکل از پیانیچ بوده که نتوانسته در نقش خود جا بیفتد. او البته بازیکن بااستعدادی است اما مشخص است که سیستم مشکلی نداشته است.
مشخص نیست شایعه دعوای بین ساری و پیانیچ در زمین تمرین چقدر صحت داشته باشد اما حالا منطقی است که این بازیکن بخواهد از یوونتوس جدا شود. این انتقال نشان می‌دهد که باشگاه می‌خواهد ساری را هم نگه دارد.
بارسلونا و یوونتوس این دو بازیکن را معاوضه نمی‌کنند، بلکه آنها را مستقیم به هم می‌فروشند. به این ترتیب هر دو باشگاه می‌توانند ۶۰ میلیون یورو سود را در حساب‌های مالی خود گزارش کنند و از نظر بازی جوانمردانه مالی هم مشکلی نخواهند داشت.
یوونتوس به این ترتیب هم پیانیچ را واگذار می‌کند که در سیستم بازی ساری جا نیفتاد و هم اینکه سود مالی را به یوفا گزارش خواهد کرد. آنها آرتور را هم به دست می‌آورند. به این ترتیب همه چیز برایشان کاملاً منطقی به نظر می‌‌رسد. آنها بازیکنی در پست رجیستا به دست می‌آورند و به احتمال زیاد، می‌توانند به آن سبک بازی زیبایی برسند که به دنبالش بوده‌اند. هرچه باشد، آنها ساری را برای این آورده‌اند.

نویسنده:کلویی برسفورد
منبع: فوربز

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *