چربی قهوه‌ای چیست وچه فرقی با چربی سفید دارد؟

چند روز پیش در یکی از شبکه‌های مجازی خبری منتشر شد با این مضمون که خوابیدن در اتاق گرم با تبدیل چربی قهوه‌ای به چربی زرد منجر به چاقی می‌شود و در زمستان که عادت به گرم کردن اتاق داریم باید به این نکته توجه شود . تعادل دمای اتاق از افزایش چربی زرد بدن که چربی افراد چاق است، جلوگیری می‌کند و بافت چربی قهوه‌ای را افزایش می‌دهد. اما شاید این پرسش مطرح شود که چربی قهوه‌ای چیست و چه فرقی با چربی‌های بدن و چه ربطی به چاقی و لاغری دارد؟ 
بر اساس تحقیقات انجام شده چربی‌های بدن به دو شکل چربی سفید (زرد) و چربی قهوه‌ای وجود دارد. چربی قهوه‌ای اصطلاحی است برای توصیف انواع خاصی از سلول‌های چربی که از نظر متابولیک فعال هستند و گرما تولید می‌کنند. در واقع چربی‌های قهوه‌ای برخلاف چربی‌های سفید محل ذخیره چربی نیستند، بلکه برای تولید حرارت هستند و کودکان نسبت به بزرگسالان چربی قهوه‌ای بیشتری دارند و این چربی به آنها کمک می‌کند خودشان را گرم نگهدارند. این چربی در بالغان به‌طور محدود در ناحیه گردن و بالا تنه باقی می‌ماند و هنگامی که تحریک شود می‌تواند کالری اضافی را بسوزاند و گرمابخش باشد.  یافته‌های اخیر پژوهشگران حاکی است افراد لاغر نسبت به افراد دارای اضافه وزن یا چاق، چربی قهوه‌ای بیشتری دارند. بررسی‌ها نشان داده چربی قهوه‌ای در فصول سرد سال فعال‌تر است و خوابیدن در اتاق‌های سرد می‌تواند به کاهش چربی‌های سفید و کالری‌سوزی منجر شود.
چربی سفید چطور؟ 
چربی سفید یا زرد محل ذخیره تری‌گلیسیریدهاست و معمولا انرژی را در بدن ذخیره و هورمون‌هایی تولید می‌کند که کبد و عضلات را به هورمون انسولین حساس تر کرده و به این ترتیب کمتر در معرض دیابت و بیماری قلبی قرار می‌گیریم. اما وقتی افراد چاق می‌شوند تولید این هورمون کاهش پیدا کرده یا متوقف می‌شود و افراد، در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ و نارسایی‌های قلبی – عروقی قرار می‌گیرند. 
محل ذخیره چربی‌های سفید در نواحی شکم، اطراف لگن و ارگان‌های داخلی بدن است و سایر نقاط همچون پشت دست‌ها و پاها، ریه، بینی، گوش، پلک‌ها و… بدون چربی هستند. 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *