چروفوبیا یا شادی هراسی چیست و چگونه درمان می شود؟/ این خوشی باید بمیره

«ای رفیق ناخوشی ها این خوشی باید بمیره»

سایت بدون – شاید شما هم این بخش از یک ترانه قدیمی را شنیده باشید و شاید اصلا به این فکر نکرده باشید که این یک خط ترانه بهترین تعریف برای یک بیماری روانی خاصی است ؛ یک بیماری با نام «چروفوبیا»؛این از کلمه یونانی “chero” آمده است که به معنی “شادی کردن” است.

واژه‌ی «فوبیا» را خیلی از ما شنیده‌ایم. برخی به شوخی خودشان را فوبیک می‌خوانند. گروهی نیز از این ترس مزمن، زمین‌گیر شده‌اند. اما فوبیا انواع مختلفی دارد که شاید عجیب‌ترین آن، ترس از شاد بودن و عذاب وجدان از قهقهه زدن است.

آدم‌هایی را در اطراف خود دیده‌ایم که به‌طور مشخصی از شاد شدن می‌ترسند و اعتقاد عمیقی دارند که در پس این شادی به‌زودی غمی سراغ آن‌ها می‌آید. زمانی که این حس‌ها عمیق و مزمن شود، با بررسی شرایط پیچیده‌ای که در افراد فوبیک وجود دارد، می‌توان تشخیص این اختلال را داد. در شرایط پیشرفته این افراد احساس دیوانه شدن، عدم لذت از زندگی، عذاب وجدان از شادی و … دارند. به بیانی دیگر وقتی شاد بودن، بزرگترین غم ما می‌شود!

افرادی که ازشادی هراسی رنج می برند ، معمولاً از انجام هر کاری که منجر به خوشبختی شود ، می ترسند. این شامل شرکت در فعالیت های سرگرم کننده و رد فرصت هایی است که ممکن است منجر به نتایج مثبت شود.

علت چروفوبیا

این نوع ترس و فوبی رابطه نزدیکی با تجربیات تلخ در گذشته دارد و در واقع  تلاش برای جلوگیری از خوشحالی است. یکی دیگر از دلایل چروفوبیا احساس عدم اعتماد فرد به افراد نزدیک اوست. این افراد احساس می کنند که در صورت خوشحالی و شادی ،سریعا خوشحالی آن ها تبدیل به ناراحتی می گردد.

افرادی که از این ترس و وحشت رنج می برند از حضور در مراکز اجتماعی و روابط جلوگیری خواهند کرد.این افراد احساس می کند دنیا مکان امنی نیست و سعی می کنند برای خود جهانی امن به وجود آورند.

خوشبختی برای آن ها یک آرزوی محال است.زیرا  همیشه احساس می کنند که خوشبختی آن ها به زودی از بین خواهد رفت. برای این افراد زندگی یک میدان جنگ است که فقط با احساس اضطراب می توانند در آن زنده بمانند!

برخی از افکار کلیدی که ممکن است فردی که دچار شادی هراسی است را بیان کند عبارتند از:

خوشحال بودن به معنای اتفاق بدی برای من خواهد بود.
خوشبختی شما را به یک شخص بد یا بدتر تبدیل می کند.
نشان دادن خوشحال بودن برای شما یا برای دوستان و خانواده شما مضر است.
تلاش برای خوشبخت بودن اتلاف وقت و تلاش است.

چه کسانی بیشتر در معرض شادی هراسی هستند


افراد درون گرا ممکن است شادی هراسی را تجربه کنند. فرد درونگرا شخصی است که معمولاً ترجیح می دهد فعالیتها را به تنهایی یا با یک تا دو نفر انجام دهد آنها ممکن است در فعالیت های گروهی ، مکانهای پر سر و صدا و مکانهایی که افراد زیادی دارند ، مرعوب شده یا احساس ناراحتی کنند.

کمال گراها نوع شخصیت دیگری هستند که ممکن است با شادی هراسی همراه باشد.

راه درمان

برخلاف آن که فکر می کنیم این بیماری باید توسط یک داروی مشخص یعنی خنده و شادی درمان شود در واقع این طور نیست و این بیماری یک داروی بسیار قویتر می خواهد؛ عشق

داروی دیگری که برای این بیماری تجویز می کنند زمان است

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *