چهره‌هایی که به خاطر کار نکرده معروف شده‌اند

 

سایت بدون -تمامی نامداران تاریخ با کارهای خوب و بدشان اسم خود را در صفحه روزگار و ذهن مردم حک کرده‌اند، اما این میان هستند کسانی که راه را معکوس رفته‌ و دقیقاً به خاطر کارهای نکرده‌ خود معروف شده‌اند. چه کسانی!؟ ادامه مطلب را بخوانید.
گیوتین، دستگاه گیوتین را  اختراع نکرد
انقلاب فرانسه دستگاهی جهنمی و مخوف را به جهان معرفی کرد؛ «گیوتین»! در تاریخ این‌طور آمده است که پزشک فرانسوی ژوزف گیوتین مخترع این ماشین دوزخی است اما در واقع او به دنبال راه‌حلی انسانی و کم درد برای اعدام بود و نهایتاً جراحی به نام آنتوان لویی با حمایت دکتر گیوتین از روی ماشین مشابهی که در اسکاتلند و ایتالیا برای گردن زدن محکومین از آن استفاده می‌شد نمونه ابتدایی گیوتین را ساخت.
نرون هنگام سوختن شهر رُم ویولن نزد
یکی از افسانه‌های روم داستان آتش زدن شهر رم به دستور نرون است. امپراتور خونخواری که همزبان با آتش زدن شهر و سوختن خانه‌های مردم در کمال آرامش ویولن می‌نواخت. نرون در کل آدم خوشنامی نیست اما به نوشته تاسیتوس از مورخان شهیر روم، نرون در هنگام مراحل اولیه آتش‌سوزی بیرون از رم در آنتیوم بوده است. نظریه دیگری نیز اذعان دارد در آن زمان و تا صدها سال بعد ویولن هنوز اختراع نشده بود!
ماری آنتوانت نگفت بگذار کیک بخورند
نقل است وقتی به ماری آنتوانت ملکه فرانسه گفته شد مردم نان ندارند بخورند، او پاسخ ‌داد: «خب کیک بخورند!» این نقل قول ظاهراً قرار است حماقت یا قساوت ملکه را به رخ بکشد اما مدرکی وجود ندارد که نشان دهد او این سخنان را بر لب رانده باشد. این جمله نخستین بار در کتاب «اعترافات» ژان ژاک روسو نوشته شده به سال ١٧۶۶ میلادی آمده است که آنتوانت در آن هنگام ۱۰ سال داشته است.
بتسی راس اولین پرچم آمریکا را نساخت
در تاریخ اینطور نقل شده است که خانم بتسی راس اولین کسی است که پرچم ستاره‌نشان آمریکا را ساخته است. بر اساس داستانی در سال ۱۷۷۶ خانم راس از طرف جرج واشنگتن موظف می‌شود تا پرچم آمریکا را بدوزد. در حالی‌ این داستان در کلاس‌های درس آمریکا تدریس می‌شود که بیشتر مورخین آن را رد کرده‌اند. روزنامه‌های آن زمان هیچ‌گونه نامی از راس نبرده‌اند و جرج واشنگتن هم مطلقاً اشاره به بتسی راس نکرده است.
دابل‌دِی ورزش بیسبال را  اختراع نکرد
ژنرال ابنر دابل‌دِی در تاریخ بیشتر به خاطر شجاعت‌هایش در جنگ شناخته می‌شود اما یکی دیگر از دلایل شهرت دابل‌دِی نقش او در اختراع بیسبال است؛ نقشی که ظاهراً آنقدرها هم واقعی نیست! ظاهراً کمیسیونی تحقیقی اشتباهاً نتیجه گرفت که دابل‌دِی در سال ۱۸۳۹ در نیویورک بیسبال را اختراع کرده است. اما حقیقت این است که در آن سال دابل دی در وست‌پوینت بود و هیچگاه نیز ادعایی در این خصوص مطرح نکرده است

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *