چه برسر جولیان آسانژ می آید؟

سایت بدون -ویکی لیکس روز پنجشنبه در سفارت اکوادور در انگلیس بازداشت شد. او که مشخص بود به میل خود سفارت را ترک نمی‌کند، درحالی ‌که دستبند به دست داشت و نیروهای پلیس او را به صورت افقی حمل می‌کردند، از درِ سفارت خارج شد. آسانژ با پای خود از سفارت خارج نشد.
برای طرفدارانش و بسیاری از فعالان حقوق بشری جولیان آسانژ، قهرمانی است که اسرار محرمانه قدرت‌های بزرگ را برملا کرد. اما برای بسیاری از دولت‌ها او و سایت افشارگر ویکی‌لیکس خطری برای امنیت ملی‌شان محسوب می‌شود.
مقامات لندن به مدت سه‌سال ٢۴ساعته مقابل سفارت اکوادور نگهبان گذاشته بودند تا اگر آسانژ خارج شود، او را دستگیر کند، اما در ‌سال ٢٠١۵ به آن خاتمه داد. سرانجام پس از هفت‌سال انتظار جولیان آسانژ دستگیر شد. تنها اتهامی که علیه او مطرح است، نقض قرار وثیقه ‌سال ٢٠١٠ است، اما در ساعت‌ها و روزهای آینده ممکن است سوئد و آمریکا هم تقاضای استرداد او را مطرح کنند. دولت سوئد پیشتر او را به جرم تعرض جنسی تحت تعقیب قرار داده بود اما پس از مدتی اعلام کرد که از پیگیری این اتهام منصرف شده است.
آمریکا اما درخواست استرداد آسانژ را به اتهام توطئه رسما به انگلیس داده است. درخواستی که جرمی کوربین، رهبر حزب اصلی مخالف دولت بریتانیا درباره‌اش گفته است که دولت بریتانیا باید با استرداد جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس به آمریکا مخالفت کند. هیلاری کلینتون، وزیرخارجه سابق آمریکا که در ‌سال ۲۰۱۶ افشاگری‌های ویکی‌لیکس متعلق به جولیان آسانژ آسیب زیادی به کمپین انتخاباتی او وارد کرد، از بازداشت‌شدن آسانژ در شهر لندن در محل سفارتخانه اکوادور استقبال کرد و در یک سخنرانی در شهر نیویورک گفت: «بنیانگذار ویکی‌لیکس باید به خاطر کارهایی که انجام داده و دست‌کم به خاطر اتهاماتی که از بابت اقداماتش علیه او مطرح شده، پاسخگو باشد. هنوز مشخص نیست که آسانژ درصورت حضور در یکی از دادگاه‌های آمریکا یا انگلیس به چند سال زندان محکوم خواهد شد اما به نظر نمی‌رسد که حکم زندان درصورت محکومیت بیش از ۵‌سال باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «سوراخ سنبه»

سایت بدون – سنبه ابزاری بود شبیه میله که برای پرکردن تفنگ های قدیمی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *