چه خمیردندانی بخریم ،بهتر است ؟

سایت بدون -دندان‌های حساسی دارید؟ زرد شده‌اند یا در معرض پوسیدگی‌اند؟ برای هر نوع مشکلی، خمیردندان‌ مخصوصی در بازار وجود دارد که‌ می‌تواند کمک‌کننده باشد اما همیشه مشکل آن چیزی نیست که در نگاه اول به نظر‌ می‌آید؛ مثلا اگر دندان‌های زردی دارید استفاده از خمیردندان‌های سفید‌کننده همیشه توصیه‌ نمی‌شود‌‌.‌‌ به برخی از مشکل‌های دندانی و ‌‌‌‌‌‌خمیر‌دندان مناسب آن اشاره‌ می‌کنیم و نگاهی می‌اندازیم به برخی ترکیب‌های مضر در خمیردندان‌ها.


دندان سالم و خمیردندان استاندارد
      اگر دندان‌های سالم و بدون مشکلی دارید، تفاوتی ندارد که از داروخانه یا سوپرمارکت ‌‌‌‌‌‌خمیر‌دندان بخرید‌‌.‌‌ مهم این است که خمیردندانی که تهیه‌ می‌کنید علامت استاندارد داشته باشد اما اگر‌‌ دندان‌های آسیب‌دیده‌‌‌‌‌ای دارید مثلا دندان‌هایتان پوسیده شده یا زرد است و دنبال خمیردندان‌های خاص‌ می‌گردید، بهتر است ابتدا با دندان‌پزشک مشورت کنید. اگر این ایراد از نوع تغذیه یا شیوه زندگی و شیوه رعایت بهداشت است،‌‌ ابتدا باید آن را اصلاح کنید‌‌.‌‌ در صورت لزوم دندان‌پزشک محصولی مناسب به شما معرفی‌ می‌کند که در این شرایط بهترین خمیردندان برای شماست.


دندان زرد و خمیردندان‌ سفید‌کننده
      زردی دندان‌ها ۲ دلیل عمده دارد؛. ممکن است دندان شما با مصرف چای و قهوه یا کشیدن سیگار رنگ گرفته باشد یا اینکه تنها ‌‌مینای دندان شما در مقایسه با حد معمول آن به طور طبیعی کمی زرد‌‌‌تر باشد‌‌.‌‌ اگر دندان‌هایتان رنگ گرفته، ‌ می‌توانید از خمیردندان‌های سفید‌کننده استفاده کنید تا به کمک ترکیب‌های ساینده‌ای که دارد بخشی از لک‌‌‌‌ها را از بین ببرد و دندان‌ها را سفید‌‌‌تر جلوه دهد‌،‌‌ اما در استفاده از این خمیردندان‌ها باید بسیار محتاط بود زیرا استفاده نادرست‌ می‌تواند خطرناک باشد‌‌.‌‌ باید به دستورالعمل و‌ ‌‌‌‌میزان استفاده‌ای که روی تیوپ ‌‌‌‌‌‌خمیر‌دندان قید شده دقت کنید‌‌.‌‌ برخی افراد برای اینکه نتیجه بهتر و سریع‌تری بگیرند در استفاده از این نوع خمیردندان‌ها افراط‌ می‌کنند و این موضوع باعث سایش‌ ‌‌مینای دندان آنها می‌شود‌‌.‌‌ برای جبران چاره‌‌‌‌‌ای نیست جز اینکه ‌‌‌‌‌‌خمیر‌دندان عادی و مسواک نرمی انتخاب کنید‌‌.‌‌ نکته دیگر اینکه این نوع خمیردندان‌های حاوی سفیدکننده مناسب کودکان نیستند‌.‌‌ اگر زردی دندان شما طبیعی‌‌ باشد (و نه وابسته به مصرف مفرط چای و قهوه یا سیگار) نیز استفاده از ‌‌‌‌‌‌خمیر‌دندان حاوی سفید‌کننده هیچ فایده‌‌‌‌‌ای نخواهد داشت‌‌.‌‌ در هر صورت، رعایت احتیاط در هنگام استفاده از این نوع خمیردندان، با توجه به محتویاتش، ضرورت دارد. در صورت نتیجه نگرفتن نیز بهتر است برای درمان مشکلتان به دندان‌پزشک مراجعه کنید‌‌.‌‌ روش‌هایی مانند درمان بر پایه پروکسیدکاربامید‌ نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد‌‌.


دندان حساس و خمیردندان‌ ضدحساسیت
      با هر بار نوشیدن مایعات گرم و سرد احساس درد در دندان‌هایتان‌ می‌کنید؟ دندان‌های شما مسلما حساس است و برای درمان این مساله خمیردندان‌های مخصوص وجود دارد‌‌، اما هنگام خرید این نوع خمیردندان‌ها بهتر است به شاخص فرسایش عاج یا RDA توجه داشته باشید‌‌.‌‌


      بهتر است انواعی که شاخص بین ۴۰ تا ۶۰ دارند را انتخاب کنید و برای اینکه این نوع خمیردندان‌ها در نهایت موثر باشند برای حداقل یک ماه استفاده از آنها را ادامه دهید‌‌. برس مسواک شما هم باید نرم باشد تا با ملایمت دندان‌ها را پاک کند و حساس‌ترشان نکند‌‌.


لثه متورم و خمیردندان ضدعفونی‌کننده
      اگر دچار عفونت‌‌‌‌‌‌های دهانی از جمله تورم لثه هستید‌‌ بهتر است خمیردندان‌های حاوی مواد ضدعفونی‌کننده مثل کلرهگزیدین استفاده کنید تا باکتری‌های درون دهان از بین بروند‌‌.‌‌ این نوع خمیردندان‌ها برای افراد بالای ۱۲سال مناسب است و مدت استفاده از آنها نباید بیش از ۱۰ روز باشد و پس از این مدت با ‌‌‌‌‌‌خمیر‌دندان دیگری جابجا شود‌‌.‌‌ نکته بسیار مهم این است که‌ ‌‌‌‌میزان کلرهگزیدین در ‌‌‌‌‌‌خمیر‌دندان از ۳/۰ درصد بیشتر نشود‌‌.


دندان پوسیده و خمیردندان فلوراید
      پوسیدگی دندان نوعی عفونت است که باعث تخریب تدریجی‌ ‌‌مینای دندان‌ می‌شود‌‌.‌‌ برای دندان افرادی که در معرض پوسیدگی قرار دارد تنها مسواک زدن کافی نیست بلکه باید از محصولاتی استفاده کنند که حاوی فلوراید است‌‌.‌‌ فلوراید با تاثیر گذاشتن بر‌ ‌‌مینای دندان‌ می‌تواند مستقیما از پوسیدگی پیشگیری کند‌‌.‌‌ ‌‌‌‌میزان فلوراید موجود در ‌‌‌‌‌‌خمیر‌دندان باید بین هزار تا ۱۵۰۰ PPM برای افراد بالغ باشد‌‌.‌‌ به اندازه یک دانه ذرت از این ‌‌‌‌‌‌خمیر‌دندان باید روی مسواک زد و روزی ۳ بار هر بار به مدت ۳ دقیقه دندان‌ها را با آن شستشو داد‌‌.‌‌ استفاده بی‌رویه از فلوراید به‌ ‌‌مینای دندان آسیب می‌رساند.


محتویات خمیردندان
      برخی از مواد نگهدارنده، رنگ‌‌‌‌ها و اسانس‌‌هایی که در خمیردندان‌ها به کار‌ می‌روند‌ می‌توانند حساسیت‌زا باشند‌‌.‌‌ گاهی رعایت‌ نکردن ‌‌‌‌میزان دوز استاندارد مواد و ترکیب‌های به کار رفته در تهیه ‌‌‌‌‌‌خمیر‌دندان توسط شرکت تولید‌کننده‌‌ یا ترکیب این مواد با هم یا حتی با بزاق‌ می‌تواند مشکل‌ساز شود‌‌.‌‌ از جمله ترکیب‌های حساسیت‌زا‌ می‌توان به لورل‌سولفات‌دی‌سدیم اشاره کرد که محرک بافت‌هاست یا‌‌ تریکلوزان که‌ می‌تواند باعث حس سوزش در دهان شود‌‌.‌‌ نکته بسیار مهم دیگر در مورد ترکیب دی‌اتیلن‌گلیکول است‌‌. استفاده از این ترکیب سمی از سال ۲۰۰۷ در خمیردندان‌ها ممنوع اعلام شد اما تحقیقی در سال ۲۰۰۸ نشان داد هنوز هم از این ترکیب در ساخت خمیردندان‌ها استفاده‌ می‌شود‌‌.‌‌ متاسفانه امکان اینکه مصرف‌کننده متوجه این مساله شود وجود ندارد زیرا این ترکیب در فهرست مواد تشکیل‌دهنده قید‌ نمی‌شود‌‌.


خمیردندان‌های ارگانیک
      همانند محصولات آرایشی‌بهداشتی بیو یا ارگانیک،‌ خمیردندان‌های ارگانیک نیز در بازار هست و مناسب افرادی است که به خمیردندان‌های کلاسیک حساسیت دارند‌‌.‌‌ ارگانیک بودن به این معنی نیست که هیچ ماده شیمیایی‌ای در آن وجود ندارد، بلکه سعی شده بیشتر از مواد طبیعی استفاده شود‌‌.‌‌ ‌‌‌‌‌‌خمیر‌دندان بر پایه بابونه، نمونه‌‌‌‌‌ای است که به تقویت لثه و کاهش التهاب کمک‌ می‌کند‌‌.


دکتر شیرین معماران
متخصص پروتز دندانی و ایمپلنت
عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *